Nordlys lige nu-med video

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nordlys lige nu-med video

• Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 4 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 25 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Hvis du er vågen og har huller i skyerne, så er det ud nu – der er nordlys

JesperG2012-10-10 16:47:08

Jesper G.

nive
      Deltager
        • Super Nova

Flot billede Jesper Clap

paul
          • Nova

Ja som sædvanlig et super billede Jesper .

Vi burde have en Nordlys info tråd man kan tilmelde sig og som kun benyttes til at informere om aktuelt Nordlys og således at man modtager en sms når en herinde rapporterer Nordlys.

erikgu
          Deltager
            • Nova

Hei Jesper nydelig bilde. Har du noen data, iso, eksponeringstid….

Erik G

Erik G

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

erikgu wrote: Hei Jesper nydelig bilde. Har du noen data, iso, eksponeringstid….

Erik G

Jeps – de er under billedet på min hjemmeside:

AstroPhoto.dk

De røde ilt emissioner er tydelige fordi kameraet er astro-modificeret.JesperG2012-10-10 08:05:08

Jesper G.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Flot billede, er det det “rå” billede, eller er du gået amok i PaintShop eller lignende?

Stjernerne er noget uldne, skyldes det dis/skyer eller mis-fokus?

/Rudi B. Rasmussen

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Fokus er skredet lidt desværre.

Et “råt” billede taget med et astro-modificeret kamera ser meget lyserødt ud, farvebalancen er selvfølgelig justeret, jeg har dæmpet den gule farve (i skyerne), øget vibrance og støjbehandlet med NeatImage, men jeg er ikke “gået amok”

Jesper G.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Ok – jeg har set meget nordlys da jeg sejlede, både herhjemme og i nord Norge, men aldrig så spektakulært som på dit billede. Det gule må være lysforurenng?

/Rudi B. Rasmussen

paul
                      • Nova

rudibr wrote: Ok – jeg har set meget nordlys da jeg sejlede, både herhjemme og i nord Norge, men aldrig så spektakulært som på dit billede. Det gule må være lysforurenng?

Dine øjne virker lidt som et videokamera, du ser fotonerne efterhånden som de rammer nethinden hvorfor signalet bliver meget svagere. Kunne du samle fotoner med øjnene som vi gør det med digital kamera´s og lange eksponeringer ville det se lige så spektakulært ud.
                      Jesper samler blot lidt i bunke og viser i et billede alle de fotoner der ankom til hans CMOS iløbet af 7 sekunder.

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

Ja – lysforureningen maler skyerne gule.

Den kraftige lyskuppel til venstre er fra Viborg og Kjellerup, jeg bor i Silkeborg.

Jeg har lavet en video:

Nordlys Time-Lapse

Jesper G.

chris_h
                        Deltager
                          • Super Nova

Fantastisk flott bilde. Nydelige farger!

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Mange tak for kommentarerne

Jeg har fundet et meteor på ét af billederne, åbenbart ikke en Draconide med den retning, men dog en fin grøn stribe.

Jesper G.

paul
                              • Nova

Fin lille Greenonide du har fanget der, også fin timelapse. Har indtil videre benytte den gratis windows movie maker til at lave timelapse, synes blot man skal op på 24-30 frames pr. sekund før det ikke hakker mere. Ved ikke om der er anden timelapse software der kan udjævne lidt bedre så man kan slippe afsted med måske 15 frames pr. sekund uden for hakkende overgang mellem hver frame.

Træls med alle de skyer…havde lige pakket ud her til aften og så begyndte det at regne fra de tynde skyer der drev ind over en ellers perfekt klar nattehimmel .

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Flot timelapse. Der er også et stjerneskud på dit første billede, lige nord for Alkaid. 😉rudibr2012-10-11 07:40:29

/Rudi B. Rasmussen

jesperg
                                Deltager
                                  • Super Nova

Det er nu bare én af de alt for mange satellitter, der ses på det første billede.

Det ses især på en anden form, anden farve og tilstedeværelse på flere billeder.

Jesper G.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Nordlys lige nu-med video' er lukket for nye svar.