Nordlys i aften?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nordlys i aften?

• Dette emne har 36 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af Mogens Zachariasen. This post has been viewed 472 times
Viser 7 indlæg - 31 til 37 (af 37 i alt)
  • Forfatter

erikgu
    Deltager
      • Nova

Et spørsmål, bildet jeg tok som ligger litt lengre frem i posten, er det det som kalles nordlyskrona ?

Bildet er ikke helt godt i fargene jeg skal se om det er mulig å få det noe bedre.

Erik G

Erik G

Henrik Persson
      Deltager
        • Planet

@Mogens,

Jeg opdagede nordlyset fra haven kl. 21. På det tidspunkt var der tydelige områder med søjler. Så jeg valgte at køre ned til stranden. Jeg har nemlig nogle gamle billeder fra firserne, hvor nordlyset spejler sig i havet – og det kunne jeg godt tænke mig at gøre efter i denne digitale tidsalder. Desværre var nordlyset ikke så kraftigt, da jeg nåede frem, så det blev der ikke noget af.

Jeg var på stranden fra 21.30 til 23.00 og i al den tid var det ganske let at se. Men det meste af tiden kun som et grønligt glow på himlen – billederne viser ikke overraskende flere detaljer.
        De er taget mellem 21.40 og 22.20.
        800 ISO, 1 minut, f/5 med en Sigma 8-16mm optik (sat til 8mm) på et EOS 550D. En linse, jeg er vældig glad for – men den er desværre ikke særlig hurtig ( f/4.5).

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Ja Erik G. det er en fin nordlyskrone, det er yderst sjældent at vi i Danmark har nordlyset i zenith.

Jeg har lavet en time-lapse fra i aftes, når man ser skyerne bevæge sig, får man et bedre indtryk af nordlyset, der især glødede lilla, fra højtliggende kvælstof.

Utube video

Jesper G.

erikgu
          Deltager
            • Nova

Takk Jesper, jeg hadde skikkelig flaks med dette bildet. Mitt stativ lå på datterens skole så jeg måtte legge kamera på bakken. Jeg tok bildet på en tur i skogen ca. 1km. fra hjemmet hvor det er noe mørkere.

Bildet er tatt med Canon EOS60d og en Canon 10-22 F/3.5 på 10 og 3.5. Litt usikker på ISO og eksponeringstid.

Flott video du har lagt link tilThumbs%20Up

Erik G

Erik G

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Hej Henrik, tak for udførligt svar!

Det nordlys du oplevede i 80erne må være det samme som jeg husker fra denne periode- det var “outstanding”!! oplevede det fra stranden vest for havnen (ved ikke hvor kendt du er i Gilleleje, men der er da et Blistrup, som ikke langt væk). Selvom jeg har set adskillige nordlys i Danmark i mit lange liv, har jeg ikke siden set noget tilsvarende.

Synd jeg ikke så noget i går nat- men mine øjne er nu heller ikke hvad de var den gang

Hilsen Mogens B.

maria.lindstroem
                • Asteroid

I er så mega heldigeThumbs%20Up Gid det var mig. Var ude i det mørke nordjyske og køre, dog intet nordlys, måske kunne jeg ane lidt rødligt/lilla bag de mange skyr. Men dejligt andre var heldigeSmile Har overtalt manden min til en tur til Abisko, for opleves det skal det!

Mogens Zachariasen
                Deltager
                  • Super Giant

Hej,

Gik vist for tidlig i seng i går Unhappy

Mikael Stryger fra Sakskøbing, Lolland var også ude.

Hans billeder kan ses her:

Mvh

Mogens

Mvh
                  Mogens

Viser 7 indlæg - 31 til 37 (af 37 i alt)
                • Emnet 'Nordlys i aften?' er lukket for nye svar.