› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Nordlys fredag aften
- Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af Mads. This post has been viewed 50 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. april 2011 kl. 23:05 #63059
fhansen- Main Sequence
Jeg var på Mulbjerget ved Dokkedal i Nordjylland for at lave en lille timelapse video af mælkevejen. Jeg lagde mærke til lidt flimren på himlen, men det var meget svagt, så jeg bed ikke videre mærke til det.
Opholdet på mulbjerget blev dog en hel del kortere, da min kæreste er højgravid, og fik plukveer – dog kun falsk alarm. Så det blev kun til 150 frames.
Jeg smækkede videoen sammen lørdag, og opdagede at jeg havde fotograferet mit aller første nordlys. 🙂
I kan se den meget korte video her: http://www.youtube.com/watch?v=V1fqg5AHKKg
Nordlyset er nede i venstre hjørne over træerne i de første sekunder.
FHansen 2011-04-30 23:06:23 30. april 2011 kl. 23:17 #63060
teejayDeltager- Super Nova
Fantastisk filming !!
Har du litt mer info om fremgangsmåten ?
TeeJay
30. april 2011 kl. 23:28 #63062
jespergDeltager- Super Nova
Til lykke.
Der er et tydeligt grønt skær i starten.
Det første nordlys er noget særligt, med den stigende solaktivitet får du sikkert længere optagelser i løbet af den kommende tid.
Jesper G.
1. maj 2011 kl. 08:30 #63072
MadsDeltager- Giant
Hej
Super go timelapse.)
Hvor langt ned i Danmark har man registreret Nordlys.
go dag
MvH
1. maj 2011 kl. 08:39 #63073
outlookDeltager- Super Nova
Hej
Ja, den er bare hjemme. Da jeg bor tæt ved grænsen kunne det osse være interessant at vide hvor langt ned i Danmark man har registreret Nordlyset.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting1. maj 2011 kl. 10:11 #63085
fhansen- Main Sequence
Mange tak for kommentarene 🙂
@ Jesper
Ja, lad os håbe det 🙂
@ Outlook og Mads
De glimt jeg opdagede var højt på himlen, og ikke kun nede i horisonden. Så de skulle da gerne have nået lidt længere ned end Hadsund. 🙂
@ Teejay
Jeg havde indstillet mit almindelige SLR således:
NIKON D700:
ISO 1600, 10 sek, f/2,8 ved 20mm
White Balance = Daylight (Du kan få videoen til at se bedre ud ved at pille ved WB indstillingen. Men daylight giver de rigtige farver på stjernehimmelen)
Kameraet var sat på en trefod, og herefter tog jeg billederne løbende efter hinanden.
Det hjælper at have en ledning til at styre kameraet med. Dem kan man ofte låse, så kameraet selv tager billederne efter hinanden.
Jeg har optaget mine frames i RAW, hvilket gav mig mulighed for at få flere detaljer frem ved efterbehandling i fx. lightroom.
I lightroom ændrede jeg den første fil, som jeg ville have den, hvorefter jeg synkroniserede de øvrige filer så de fik samme indstillinger. Herefter eksportede jeg filerne ud som JPEG.
Da jeg lightroom var færdig med at eksportere alle filerne til JPEG, sammensatte billederne til videoen i Quicktime Pro, ved at vælge filer->åbn billedsekvens – og valgte de første billede. Billedhastigheden ændrede jeg til 24 billeder i sekundet, da jeg ikke havde så mange frames at gøre godt med. Så trykkede jeg ok.
Og så var videoen klar 🙂
FHansen 2011-05-01 10:16:20 1. maj 2011 kl. 11:11 #63087
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Allesammen.
Nordlyset blev set og fotograferet fra Aschberg i nordtyskland. Så det kunne ses syd for grænsen..
mvh
Jens1. maj 2011 kl. 11:21 #63088
jespergDeltager- Super Nova
For år tilbage fotograferede de nordlys ved gymnasiet i Sønderborg.
Under gunstige forhold de næste par år vil der formodentlig være nordlys i hele Danmark. Selvfølgelig er seværdigheden afhængig af lokale lys(forurenings)forhold.
Jesper G.
1. maj 2011 kl. 11:41 #63091
MadsDeltager- Giant
Hej
Tak for svar vedr nordlys.
Vil prøve at undersøge lokaliter i nordsjælland over sommeren ,det ku da være super hvis man kunne være så heldig at få det fanget.MvH
Mads-H 2011-05-01 11:42:32 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nordlys fredag aften' er lukket for nye svar.