Flot! Den 26. sep blev magnetosfæren nemlig ramt af et soludbrud eller CME som det hedder der komprimerede feltet en del, så selv geosynkrone satelliter blev eksponeret og Nordlys kunne ses over hele linien.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting
Takk det samme En fordel med å være på din breddegrad er de flotte lave horisontene mot nord som det er vannskelig å oppdrive her jeg bor. Da må jeg eventuelt klarte opp på taket og det er ikke helt populært og helt klart noen jeg ikke vil gjøre i mørket hehe Objektivet ser veldig skarpt og fint ut. Jeg vil tro at byggekvaliteten er et par hakk over den eldre Canon EF 15mm F2.8
Solflekken 1302 skøyt ut en CME som traff oss på Jorda den 26.09, jeg har aldri sett kraftigere nordlys. Men det kommer nok mange nye sjangser nå som vi er på vei mot toppen i solflekkaktivitet som skjer i 2013. Det du observerte i går var nok ettervirkningene, du var heldig som fikk det med deg. Her kan du sen en animasjon av CME som treffer jorden fra NOAA
Findes der nogen mailinglister, der varsler nordlys? Eller måske bare ekstra stærke soludbrud, der kan føre til nordlys? Jeg finder typisk ud af det alt for sent.