Nordlys

• Dette emne har 15 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 103 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

chris_h
    Deltager
      • Super Nova

Helt utrolig nordlys ute nå! Over HELE himmelen!

Julius
      Deltager
        • Nova

Jepp har fotografert masse. Litt svakere nå, helt rødt for 30 min siden.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Hernede i Danmark må vi nøjes med nordlys til zenith – men det er skam også ganske usædvanligt her.

Farverne er helt utrolige, røde violette og grønne (desværre noget mere svage visuelt)

Så fik jeg testet mit nye fiskeøje, dejligt med et godt motiv

Jesper G.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Det tegner godt nok flot det fiskeøje Shocked Thumbs%20Up

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Jesper wrote: Det tegner godt nok flot det fiskeøje Shocked Thumbs%20Up

Ja det ser lovende ud

Her er et skud med lidt længere brændvidde (og lidt mobilt lysforurening):

Jesper G.

Julius
              Deltager
                • Nova

Flotte bilder JesperG, har du fått tak i den nye 8-15mm?

Jeg har laget en liten timelapse av begivenheten den kan sees her:
                http://vimeo.com/29640177

Jeg anbefaler fullskjerm HD og skalering avslått (scaling off)

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Flot! Den 26. sep blev magnetosfæren nemlig ramt af et soludbrud eller CME som det hedder der komprimerede feltet en del, så selv geosynkrone satelliter blev eksponeret og Nordlys kunne ses over hele linien.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Julius
                  Deltager
                    • Nova

Ja det stemmer, Tusen takk Leif

Wink

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Flotte optagelser Mr. Julius, du har glæde af at være på 59 grader N, jeg må nøjes med 56 grader.

Ja det er det nye 8-15mm fiskeøje, umiddelbart tegner det rigtigt godt, men det må tiden vise.

Jesper G.

Julius
                      Deltager
                        • Nova

Takk det samme Wink En fordel med å være på din breddegrad er de flotte lave horisontene mot nord som det er vannskelig å oppdrive her jeg bor. Da må jeg eventuelt klarte opp på taket og det er ikke helt populært og helt klart noen jeg ikke vil gjøre i mørket hehe
                        Objektivet ser veldig skarpt og fint ut. Jeg vil tro at byggekvaliteten er et par hakk over den eldre Canon EF 15mm F2.8

heman
                        Deltager
                          • Moon

Samme nordlys bemærkede jeg i esbjerg i nat, dog ikke så kraftigt.

Er der sket noget på solen som netop giver dette for tiden?

Julius
                          Deltager
                            • Nova

Solflekken 1302 skøyt ut en CME som traff oss på Jorda den 26.09, jeg har aldri sett kraftigere nordlys. Men det kommer nok mange nye sjangser nå som vi er på vei mot toppen i solflekkaktivitet som skjer i 2013.
                            Det du observerte i går var nok ettervirkningene, du var heldig som fikk det med deg.
                            Her kan du sen en animasjon av CME som treffer jorden fra NOAA

diana
                              • Planet

Rigtig flotte billeder!

Findes der nogen mailinglister, der varsler nordlys? Eller måske bare ekstra stærke soludbrud, der kan føre til nordlys? Jeg finder typisk ud af det alt for sent.

kubach
                              Deltager
                                • Super Giant

Du kan altid starte med http://spaceweather.com/ og
                                http://www.swpc.noaa.gov/SWN/index.html
                                Det er her jeg kikker!

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Calsky.com sender en mail når der er nordlys.

Til Andriod findes der SolarisAlpha som både fortæller når der er nordlys, men kan også fortælle når der er udbrud (både X-Ray og CME’s).
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Nordlys' er lukket for nye svar.