Non-ed noget værd?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Non-ed noget værd?

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af palle. This post has been viewed 870 timesb. This post has been viewed 870 times. This post has been viewed 870 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

ctj
      • Planet

Linsekikkert der kan forstørre 100x , skal man købe en ed?
      Kigget på Tal, T-S, Skywatcher. Jeg mener, jeg har haft fugle kikkert til 6000 kroner der forstørrede 30 gange rimeligt godt til natur og ganske fantastisk til astronomi(den ene gang jeg fik kigget på månen). Det var en Kowa og ikke en gang en ED version. Virker som om astro kikkerter er billigere.
      Venlig hilsen, og godnat…
      Carsten

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Hej Carsten

Rent visualt er akromatiske ( NON-ED ) ganske fornuftige. Hvis du skal bruge den til foto SKAL det vare en ED/APO.

mikkellund
          • Giant

Hej Carsten og velkommen til.

En tommefinger regel siger at et teleskop med 50mm åbning maksimalt kan forstørrer 100 gange. Maks forstørrelsen har ikke den store betydning til de fleste astronomi opgaver. Det har der i mod åbningen og brændvidden. Jo størrer åbning jo flere objekter kan man se og jo bedre ser de ud. Kombinationen af brændvidden og okularet giver forstørrelsen og synsfeltet.
          Om man skal købe en ED eller ej komme anpå en pengepung og hvor påvirket du er af farvefejl. Amatør teleskoper fås fra lidt over 1000 kr til op i mod en ½ million. Jeg tror ikke de fleste amatør astronomer syntes at deres teleskop er billigt.
          Hvis du har brug for råd til indkøb af teleskop så skriv endeligt her på foraet.

Mikkel

ctj
            • Planet

Tak for velkomsten. Ja jeg skal kun bruge den visuelt. Har nogen af Jer haft en ikke-ed/apo I
            var glade for?
            Hilsen Mig selv

mikkellund
              • Giant

Hej Carsten

Jeg tror det man er gladest for ved en akromat (ikke ED og ikke apokromat) er åbning i forhold til pris. Astronomiske objekter er meget svage så for at se detaljer skal teleskopet have en stor åbning og det koster meget mere jo højere den optiske kvalitet er. Jeg vil gætte på at åbning er mere vigtigt første gang man “kigger op” end farve fejl, feltkrumning osv.

PS en god montering (stativ) er også vigtigt for en god observation.

Mikkel

MikkelLund2008-10-05 13:55:20

ctj
                • Planet

Tak for rådene, og jeg har lige læst Lyra.dk´s “Valg af teleskop” som også er en god guide.
                Selvom jeg jo ikke kan vide det Wink

http://www.lyra.dk/valg.asp

Anonym
                  • Nova

CTJ wrote: Tak for velkomsten. Ja jeg skal kun bruge den visuelt. Har nogen af Jer haft en ikke-ed/apo I
                  var glade for?

Jeg har en Stellarvue Nighthawk 80mm f/6 akromat som jeg var glad for (nu er jeg mere glad for min apo…). Jeg sammenlignede den engang med en Skywatcher 80ED Pro som jeg havde købt og ja, akromaten havde MEGET farvefejl iforhold til 80ED’eren, men jeg kunne ikke se nogle detalier i 80ED’eren som jeg ikke også kunne se i akromaten. 80ED’eren er nu udskiftet med en 80mm f/6 triplet APO, som udviser meget bedere kontrast end 80ED’eren og generelt bare skarpere billede.

Skulle jeg købe en lavbudget refraktor til “natur-billeder” (ikke sådan nogle… Embarrassed), så ville jeg vælge akromaten af ovenstående fordi den er meget mindre end Skywatcheren, specielt med dug-skjoldet trukket tilbage.

Skulle jeg købe en lavbudget refraktor til astrobilleder, så ville jeg vælge Skywatcher 80ED af ovenstående fordi den stort set ingen farvefejl har og er ganske skarp. Eneste problem er en god flattener hvis man har en DSLR-størrelse chip.

Er formålet at få en verdensklasse refraktor til astrofoto og naturfoto, så ville jeg vælge min nuværende triplet apo eller en lignende fra en af top-producenterne.

ctj
                    • Planet

Tak for input Madsen..
                    Lidt nyt emne, men sparer lige lidt plads i forummet:
                    Er disse to tubus de samme? De hedder begge Skymax 127, men er ikke fuldstændig ens på billederne, den ene er lyseblå og med mindre plastik i okular enden af tubus. Måske nogen fra Lyra.dk kan be- eller afkræfte om optikken er identisk?
                    Tak.

Link:

http://lyra.dk/details.asp?prodid=128&cat=934

http://lyra.dk/details.asp?prodid=sw675&cat=934

CTJ2008-10-06 01:10:40

john.st
                    Deltager
                      • Giant

CTJ wrote:

Linsekikkert der kan forstørre 100x , skal man købe en ed?…Carsten

Nu har du jo nok købt dit teleskop, men ellers kan jeg som refraktor til en billig penge anbefale en TS Fraunhofer 15 cm f/6,6 (har en siden 2003) til deep sky – men ikke planeter – eftersom den har betydelig farvefejl på meget klare objekter, men til gengæld har den en høj kontrast, velegnet til det lysforurenede Danmark.

Jeg købte min i München, men Lyra kan utvivlsomt tage den hjem til samme pris, som du kan få den for ved egenimport.

palle.b.
                      Deltager
                        • Nova

Hej Carsten

jeg vil lige indsparke min kommentar, sådan helt uden opfordring, jeg købte en Celestron 102SLT i Oktober. De få aftener hvor der har været “hul igennem” har dem givet flotte indtryk / oplevelser, særligt med 32mm S. Pløss – ca. 20 X
                      Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Non-ed noget værd?' er lukket for nye svar.