Nok et MS spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nok et MS spørgsmål

• Dette emne har 36 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af rigo. This post has been viewed 784 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • Forfatter

rigo.er.i.obs
      • Asteroid

Når jeg lige har taget et foto med maxim, så kan jeg vælge den knap med “skyde kornet” = information vindet. Det jeg så vil er at tjek FWHM på det skud der lige er kommet i hus, men den ´viser et alt for stort tal eks. 8-9 stykker FWHM med jeg ved den ligger omkring de 1.8-2

Hvad gør jeg forket ? alt hvad jeg gør at stille mig over den stjen den skal måle

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Ikke det store andet end at dit skydkorn kan være for lille, eller din stjerne som du vil måle på er på over 65535 adu og derved ikke målbar.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Takker MS, jeg tjeker lige det ud sener

Jeg fik ellers testet en del igår (rigtig sjovt og fedt autofokus)

Min fokus rykker hvis nok på -2C 11steps (jeg har 13000 steps ialt)

http://www.rigorigo.dk2009-03-09 08:25:13

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Og hvis jeg ellers husker rimeligt rigtigt så er hvert step hos dig: 8,9µm. Ergo kan vi sige at din fokus flytter sig ca 49µm pr grad. Og da en TSA er f/8 kommer blå i fokus inden for ~140µm, grøn ~171µm og rød inden for 203µm.

Antager vi så at du vil være sikker på konstant god fokus, og derfor kun vil udnytte ½ CFZ (Kritisk Fokus Zone) så skal du bare køre et fokus run for hver 1,4 grad temperturen ændres.

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Hvilken tal skal man bruge for at regne det 100% ud ? er det vandring på ud trækket også

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Du tager og kører fokuseren HELT ud – til 13.000 steps.

Så tager du et skydlæred og måler hvor mange mm din fokuser er ude (du skal måle vandring), ganger det med 1.000 for at få µm. Det tal der fremkommer divideres med 13.000, det fortæller dig hvor mange µm hver step er.

Har ikke lige på stående fod tjek på formelen for CFZ i hvert farveplan.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

fino Jeg prøver

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Du skulle gerne finde at din fokuser kan bevæge sig ca 116mm, og at hvert step er ca 8,93µm

Hvis ellers jeg husker rigtigt.

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Michael, det vel egentlig først når han har trænet sin focuser, at han skal måle med skydelæred???jeg har 11666 når den er trænet. Det er vel det man kalder Max travel?? Finn2009-03-09 17:53:26

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Jeps når man har sin maxtravel – eller lige når man har trænet den del færdig kan man jo måle og se hvor meget af fokuseren der kom ud.

Finn
                        Deltager
                          • Neutron star

Jamen så må Rigo jo igang med at træne sin focuser, jeg syntes også han slap for nemt om ved det, Ha en ommer Rigo, Thumbs%20Up

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

Min skal ikke trænes Finn. Skal bare bare køre helt ind og tast, derefter helt ud og tast igen, og så slut, og den er ready.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Det er jo også en træning Rigo, men hvad kom du frem til af afstand?Må jeg høre?

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

nåå det er det i kalder trænes. Var det ikke noget med at i skal gøre en del med jeres fokusmotor VS min ?

MS, jeg har ikke lige været i obs. for at prøve at måle afstanden endnu, kan ikke køre ind og ud uden min obs PC 🙂 men kommer snart med mål.

Jeg kan se den motor jeg har fået har 3600steps på en omgang, men der fåes også nogen med fler steps pr omgang

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Jo du har helt ret, RoboFokus tager meget længere tid at finde indstillingerne på.

Rigo hvor tyk er den pind du har på din motor? Hvis det er en “tynd” så har jeg en på 6000 step pr omgang jeg gerne vil bytte med.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
                                • Emnet 'Nok et MS spørgsmål' er lukket for nye svar.