Nogle observationer fra December

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nogle observationer fra December

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 47 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Af forskellige grunde har jeg ikke fået postet disse tegninger fra sidst i December endnu, men her er de så.

NGC 891, observeret d. 27 December, 2011, med min 150mm f/8 akromat og Baader Maxbright binoviewer. 25mm TS Kellner, 48x og 10mm TS Kellner, 120x. Jeg kunne ikke se støvbåndet, men kernen var lidt klarere på begge sider. Det er ret svært at tegne, uden at man kommer til at overdrive effekten. Temmelig klar aften, med OK seeing, men drivende skyer.

Jupiter, også fra den 27 December, men tidligere på aftenen end NGC 891. Også med min 150mm f/8 akromat, men nedblændet til 112mm f/10.7. Baader Maxbright bino, 10mm TS Kellner, 120x. Ret god seeing. GRS temmelig let at se, samt en prominent, mørk midterstribe i SEB. En lille mørk “barge” nord for NEB var også let at se.

Jupiter, 31 December. 150mm f/8 akromat, nedblændet til 112mm f/10.7. Baader Maxbright bino, 10mm TS Kellner, 120x. Den mere kedelige side af Jupiter, men alligevel var der lidt at se. Igen en lille “barge” nord for NEB og en sjov tredeling af SEB.

Thomas, Bornholm

noodles
        • Super Giant

Det er utroligt at du kan se de detaljer på Jupiter det må have krævet meget øvelse.

stubbe
        Deltager
          • Main Sequence

Flotte tegninger. Jeg har selv kun fået lavet en enkelt skitse af Jupiter denne vinter og generelt har jeg ikke været for heldig med seeingen. Jeg kan se du har den korrekte ellipseform af jupiterskiven, har du brugt en skabelon?

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

@Simon: Tak, men jeg er faktisk selv mere tilfreds med tegningen af NGC 891. Jeg har set flere detaljer på Jupiter end det.

@Stubbe: Ja, jeg brugte en skabelon. Jeg lagde simpelthen et A4 ark ovenpå en skabelon af Jupiter i Norton’s Atlas og tegnede den af. Faktisk er det en rentegning af en skitse, jeg har lavet ved teleskopet og der tegnede jeg bare en ellipse i fri hånd.

Thomas, Bornholm

Kim Christensen
            Deltager
              • Giant

Det må kræve meget øvelse at kunne tegne så detaljeret. Thumbs%20Up Jeg ved selv, efter at have observeret i et kort stykke tid, så løber øjet i vand. Der må være en eller anden teknik du bruger, eller så er det stor erfaring. meget flotSmile

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Selvfølgelig kræver det lidt øvelse at tegne, men så slemt er det nu heller ikke. Jeg tegnede dog meget som barn, så måske hjælper det en del?

Der er mange, der lider af rindende øjne, når de observerer. Det gør jeg ikke, men den anspændelse som mange føler, også jeg selv, når de observerer monokulært, er for mig fuldstændig forsvundet efter at jeg begyndte at observere med binoviewer.

Jeg har observeret visuelt i over 20 år, så ja, der er et vist erfaringsgrundlag…

Thomas, Bornholm

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Nogle observationer fra December' er lukket for nye svar.