nogle der så Black Drop Effect ?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI nogle der så Black Drop Effect ?

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af norup. This post has been viewed 28 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Hej nu er det jo slut med Venus passagen og jeg kom til at tænke på Black Drop effect, Har i oplevet det…. ?

Den er jo omtalt mange steder på nettet og i S&T. Godt nog skulle den være “bedst” med “ringe” udstyr og dårlig seeing.

Jeg NØD passagen fra Herlev (nær midt arbejde) tvers hen over en aktiv byggeplads, med en ca 2000.- 90mm kikkert.

og oplevede ikke nogle dråbe !

kun en flot skarpt afgrenset plet der “gik” mod solens kant, og siden forsvandt i rummet.

norup
      Deltager
        • Super Giant

Ikke nogen dråbe, men jeg prøvede at vurdere hvor præcist man kunne bestemme tidspunktet for 3. kontakt, dog ikke så grundigt som Jens Jacobsen gjorde.
        Med en 60mm refrektor fra stranden ud til Øresund var seeingen temmelig dårlig, og der var nok en usikkerhed på 20 sekunder for tidspunktet. Der var ikke rigtig nogen dråbe-form, men kanten af Solen og Venus bølgede voldsomt.
        Det næste kvarter stirrede jeg som en gal efter den lysende atmosfære-ring, og synes jeg kunne se noget i korte glimt – men det kan meget vel have været ønsketænkning.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jeg så ikke én bestemt dråbeeffekt, men derimod en hel masse af dem! Ved begyndelsen til tredje kontakt, da den lysende bue mellem Venus og solen hastigt svandt ind, begyndte der at dannes en masse små dråbeeffekter mellem solkanten og Venus! Dette skyldtes den dårlige seeing, der rev kanterne fra hinanden. Ja selv EFTER tredje kontakt kunne jeg pludselig se en lys plet, der hurtigt løb fra den ene kant til den anden! Dette skyldes sandsynligvis, at fra den højde i atmosfæren, hvor seeingen var voldsomst, havde en lidt anden vinkel til passagen end min, så tredje kontakt endnu ikke var helt indtruffet derfra. Seeingen bøjede så dette lys ind til mig! Det var en meget speciel oplevelse!

Jeg skal lave en tegning af det, samt atmosfæreringen. Det var et meget smukt fænomen.

Thomas, Bornholm

palle.b.
          Deltager
            • Nova

jeg vil mene at jeg så atsmosfare som en tynd grå ring omkring venus. Denne ring kunne jeg skimte via min 7mm Nagler, i 10mm Delos var der “kun” den flotte sorte skive. i øvrigt var jeg overresket over hvor stor venus var på solskiven.

Mulighvis fordig der var talt om hvor vidt det var muligt at se venus uden kikkert.

norup
            Deltager
              • Super Giant

Palle B. wrote: i øvrigt var jeg overresket over hvor stor venus var på solskiven.

Mulighvis fordig der var talt om hvor vidt det var muligt at se venus uden kikkert.

Ja, den var ganske tydelig, og syntes at have en vis udstrækning med det blotte øje + filter.
              Det tyder på at den almindelige påstand om at det menneskelige øjes opløsningsevne er 1 bueminut er en kende pessimistisk.
              Normalt synes solpletter nærmest sorte, men den her “plet” havde en helt havde en helt ekstrem kontrast og var perfekt rund – det så godt nok mærkeligt ud i starten – var lige ved at råbe “Fake!”

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'nogle der så Black Drop Effect ?' er lukket for nye svar.