› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Noget galt med min nye 12 newtonian UPDATE
- Dette emne har 27 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 818 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. august 2017 kl. 08:46 #162893
jesper.hustedDeltager- Giant
Hej alle
Jeg har købt en brugt GSO 12″ f/4 Imaging Newtonian, fra en herinde. Men har nogle problemer med den.
Skruerne til justeringen af hovedspejlet, de var løse da jeg købte den. Og da spejlet var meget støvet, havde jeg det ude og blive vasket. Men så skulle jeg jo til min ynglings beskæftigelse, kollimering! Men det blev ikke godt, så valgte at tage second mirror ud, og det viste sig, at der ingen fjedre var og skruen var lidt skæv. Jeg tog så de reservedele jeg manglede fra min 6″. Men det blev faktisk ikke bedre af den grund. Selvom jeg nu mener, at jeg har lært kunsten.
Jeg har brugt en Cheshire. Og da jeg mente, at nu var det mere eller mindre perfekt, satte jeg min laser i. Og laseren ramte hovedspejlet i centrum, og lyset kom tilbage til laseren som den skal. Så må det da være godt ikke? Nope! Jeg har fundet en funktion i PixInsight som kan analysere flats. Og sådan her ser det så ud:
Det er jo ikke særlig centreret. Og hvis jeg bare? kigger ned i fokuseren, uden noget i den, så ser det ikke centreret ud, men hvorfor ser det rigtigt ud, når man bruger en Cheshire. Hvad overser jeg? Noget på min teleskop der er i stykker, eller fokuseren som er forkert monteret??
Jesper Husted 2017-08-14 19:20:21 11. august 2017 kl. 09:43 #162894
RudiDeltager- Neutron star
Næste gang du tager flats, så prøv at rotér din flats skærm mellem to flats for at se om billedet så ændrer sig. Dette er for at udelukke at asymetrien stammer fra din flats boks.
Måske kunne det også være en ide at rotere kameraet mellem to flats for at udelukke problemer med dette (jeg kan dog ikke lige se hvad der kunne være galt med kameraet andet end at CCD cellen måske ikke er perpendikulær på den optiske akse)
/Rudi B. Rasmussen
11. august 2017 kl. 10:24 #162897
PeterDeltager- Main Sequence
Stigning/fald i lysintensiteten i højre side af feltet, indikerer at chippen bliver belyst forkert. Jeg er overbevist om at det er et spørgmål om kollimering, men kan selvfølgelig tage fejl.
Kh. Peter
11. august 2017 kl. 10:27 #162898
rudibr wrote: Næste gang du tager flats, så prøv at rotér din flats skærm mellem to flats for at se om billedet så ændrer sig. Dette er for at udelukke at asymetrien stammer fra din flats boks.
Måske kunne det også være en ide at rotere kameraet mellem to flats for at udelukke problemer med dette (jeg kan dog ikke lige se hvad der kunne være galt med kameraet andet end at CCD cellen måske ikke er perpendikulær på den optiske akse)
Hej Rudi
Jeg har prøvet at tage forskellige billeder, hvor kameraet bliver drejet, har også prøvet at dreje flats lampen, og prøvet at bruge en T-shirt i mellem, og forskellige styrker på lampen.
Jeg fik også konen til at dreje vilkårlig på hovedspejlet skruer, og der skete intet overhovedet på billederne efterfølgende.
Det er ellers en stor secondary mirror der er i teleskopet, og min ccd sensor er lille.
11. august 2017 kl. 10:29 #162899
Kender du denne, Jesper – den har jeg gode erfaringer med i kombination med Howie Glatter’s tools.
Kh. Peter
11. august 2017 kl. 10:31 #162900
Har lige brugt 2 * autohistogram på billedet, så det også bliver tydelig på den.
11. august 2017 kl. 10:39 #162901
PAa-H wrote: Kender du denne, Jesper – den har jeg gode erfaringer med i kombination med Howie Glatter’s tools.
Kh. Peter
Hej Peter
Jeg har kun læst om den, så ingen erfaring ud over det.
Og ja, det ser meget ud som om, at kollimeringen er helt forkert. Men det hele ser super fint ud, når jeg bruger en Cheshire. Men det går galt, hvis man bare kigger ned i fokusseren, når alt er tage væk. Så er det tydeligt, at det hele er for meget til højre. Og det er også det billederne viser.
11. august 2017 kl. 10:43 #162902
Dette er en flats fra januar, og taget med min RC 6″ Så vil mere, at jeg har lidt styr på det
11. august 2017 kl. 10:47 #162903
Hej Jesper,
Med denne kan du centrere dit sekundærspejl meget præcist – hvilket særlig på hyseriske Newtons er afgørende vigtigt. Jeg er overbevist om at det vil afhjælpe problemet.
Den ligger i den helt billige ende at astro-grej, men var virkelig en revolution i forhold til kollimering for mig. Jeg har kan varmt anbefalde den.
Kh. Peter
11. august 2017 kl. 12:07 #162909
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jesper
Godt nok ser lysfordelinge skæv ud, men du er meget tæt på en præcis
kollimering – der skal kun ganske lidt til, før den sidder lige i øjet.
Selvom lyset fra laserkollimatoren kommer fint tilbage i hullet, så er
dette ikke nogen garanti for, at kikkerten er kollimeret som den skal.
En god måde at justere hovedspejlet på er ved at stille sig omkring
halvanden-to meter fra teleskopåbningen. Her kan man se, om spejl-
billedet kastes præcist tilbage. Med refererence til spiderens ben kan
man forholdsvis nemt se, om noget er skævt.
mvh
Torben
Torben Taustrup 2017-08-11 12:44:36 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. august 2017 kl. 12:07 #162910
PAa-H wrote: Hej Jesper,
Med denne kan du centrere dit sekundærspejl meget præcist – hvilket særlig på hyseriske Newtons er afgørende vigtigt. Jeg er overbevist om at det vil afhjælpe problemet.
Den ligger i den helt billige ende at astro-grej, men var virkelig en revolution i forhold til kollimering for mig. Jeg har kan varmt anbefalde den.
Kh. Peter
Personlig erfaring vægter tungt for mig, så tak for rådet
God weekend
Jesper Husted 2017-08-11 12:12:04 11. august 2017 kl. 12:11 #162911
Torben Taustrup wrote: Hej Jesper
Godt nok ser lysfordelinge skæv ud, men du er meget tæt på en præcis
kollimering – der skal kun ganske lidt til, før den sidder lige i øjet.
Selvom lyset fra laserkollimatoren kommer fint tilbage i hullet, så er
dette ikke nogen garanti for, at kikkerten er kollimeret som den skal.
En god måde at justere hovedspejlet på er ved at stille sig omkring
halvanden-to meter fra teleskopåbningen. Her kan man se, om spejl-
billedet kastes præcist tilbage. Med referere til spiderens ben kan
man forholdsvis nemt se, om noget er skævt.
mvh
Torben
Hej Torben
Ja det er ikke super meget den er skæv med. Og det skal prøves, det du siger med at kigge ned i den. Det har jeg ikke hørt om før
Men kan det ikke tænkes, at fokuseren sidder lidt forkert? Og hvordan finder man ud af det?
Mvh Jesper
11. august 2017 kl. 12:54 #162912
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hvis du fjerner sekundærspejlet, og lader din laserkollimator lyse fra
fokuseringen og over til modsatte side af tubus, så kan du tjekke, om
fokuseringen sidder vinkelret på tubus ved at måle afstanden fra
tubuskant og til center af fokusering og efterfølgende fra modstående
tubuskant til laserpletten.
Man kan muligvis også bruge en vinkel til at tjekke med, hvis man kan
holde den nede i tubus.
Håber at du forstår, hvad jeg mener
Det vil også være muligt at kontrollere, om fokuseringens mekaniske
akse krydser tubuscentret.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. august 2017 kl. 14:05 #162918
Torben Taustrup wrote: Hvis du fjerner sekundærspejlet, og lader din laserkollimator lyse fra
fokuseringen og over til modsatte side af tubus, så kan du tjekke, om
fokuseringen sidder vinkelret på tubus ved at måle afstanden fra
tubuskant og til center af fokusering og efterfølgende fra modstående
tubuskant til laserpletten.
Man kan muligvis også bruge en vinkel til at tjekke med, hvis man kan
holde den nede i tubus.
Håber at du forstår, hvad jeg mener
Det vil også være muligt at kontrollere, om fokuseringens mekaniske
akse krydser tubuscentret.
Tusind tak for hjælpen Torben
Det må jeg have tjekket på søndag, da konen har bedt mig om at rydde det hele op nu
14. august 2017 kl. 19:40 #162963
Tror jeg er ved at være i mål
UPDATE
Kom ved en fejl at sige han i stedet for hun, det er rettet til nu.
Jeg har rodet meget med denne 12″. Og det jeg er kommet frem til er, at man ikke kan bruge en Cheshire, for man kan ikke se noget i den. Diagonalen er simpelhen så stor, at man ikke kan se noget, andet en diagonalen. Så ingen kanter at gå ud fra. Det var der jo ingen der fortalte noget om.
Så jeg fandt en ny guide til kollimering, Astro Babys Guide to Collimation. Der fortæller hun, at man ikke altid kan bruge en Cheshire, eller en collimations cap, da man ikke altid kan se nok.
Og hun skriver på et tidspunkt, sidst i guiden:
Så ud fra hendes guide, er dette mit resultat:
Og et billede, som er taget før den sidste justering. Sjovt at se støvet blive liggende på samme plads, selvom billedet ændre sig en del.
Nogen som har en kommentar, til det hun siger angående hurtige newtonians, at F5, F4 osv gerne skal være lidt offset?
Jesper Husted 2017-08-15 13:31:04 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Noget galt med min nye 12 newtonian UPDATE' er lukket for nye svar.