MichaelR wrote: Hermed link til 4 forskellige stacks i average og uden nogen form for kalibrering (flats, darks, bias etc):
– 1 time i alt af 3 subs a 1200s
– 1 time i alt af 6 subs a 600s
– 1 time i alt af 12 subs a 300s
– alle ovennævnte subs dvs. 3 timer i alt
Ideen er prøve at vurdere fordele og ulemper ved at køre lange subs kontra kortere på svagere objekter.
….
Link til stacks
Bedste hilsner
Michael
Hei Michael,
Ute pøser regnet ned, da kjekt å kunne studere det bildematerialet som du la ut.
Jeg valgte å ta for meg (12 x 300 sek) og (3 x 1200 sek) og undersøkte først med CcdInspector:

Som det fremgår er Aspect (prosentvis forskjell på stjerneaksene) absolutt best for stacken av de korteste eksponeringene. Korte eksponeringer har også mindre FWHM enn de lengste. Dette gjelder jo for et gjennomsnitt av et stort utvalg av stjerner i bildet, men stjernenes tilstand er vel et godt kvalitetsmål også for bildet for øvrig. Det som eventuelt gjør stjerner dårlige/avlange vil vel også gjøre det samme med resten av bildet (?)
Jeg undersøkte deretter om bildene er like flate (mørk blått er best, rødt dårligst):

Dersom vi skal tro på CcdInspector, har altså de lengste eksponeringene et mer krummet billedfelt. Dette må en kanskje ta hensyn til i sammenligningen. Forskjellen i krumning skyldes nok ikke ulike eksponeringstider direkte, men andre forhold (en skjevhet som har blitt større utover kvelden?). Dette kompliserer sammenligningen.
Jeg tok derfor like utsnitt av bildene der de begge er ”best”/mørke blå, og målte disse med CcdInspector. Utsnittene utgjør bare en liten del av billedflaten:

Også her er det en tydelig forskjell i FWHM, mens Aspect nå er likt for begge (og veldig bra).
Til slutt strakk jeg utsnittene helt likt (med LinearFit i PixInsight) for en visuell sammenligning:

(Middelverdiene er like 17200, 300-bildet har et standardavvik på 5100 mens 1200-bildet har standardavvik på 5000).
Jeg tror jeg overlater til andre å sammenligne utsnittene visuelt og kanskje finne ulik dybde osv.
(Jeg er litt usikker på om det har noen betydning at du ikke har benyttet bias. Stackingmetode kan også ha spilt inn. Jeg prøver alltid å ha minst 9 bilder i stacken).
Og nei, jeg var ikke ”ude Torsdag” 
Øystein