Nogen ude torsdag?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Nogen ude torsdag?

• Dette emne har 15 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Øystein. This post has been viewed 95 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Jeg er i gang med mere lucky, denne gang Crescent tågen med 12nm Ha filter. Den fylder hele chippen . Det ser ud til at mine stjerner er mere runde nu.

michaelr
      Deltager
        • Super Giant

jeg er ved at skyde med min nye montering på Gamma Cygnus tågen med Atik 490 mono i Ha med C925 i f2.3 og i hhv. 300, 600, 1200 og 1800 s. Det er first light med det hele kørende, har først nu fået guideren til at virke. Er overgået fra Maxim til TheSkyX, et noget stort spring.

Vil senere sætte den til at køre flere eksponeringer, herunder med dithering, så jeg kan lave en reel sammenligning af forskellen på udnytte et tidsrum til at køre lange eller flere kortere eksponeringer. Dette er bestemt ikke lucky imaging

Bedste hilsner

Michael

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Jeg har kigget lidt den sidste times tid, men det er desværre ret uldent og diset, og der er skydække på vej ind fra vest nu, så det bliver ikke til noget seriøst i aften.

mvh
          Lars

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Jeg er nu på vej hjem fra Wieth-Knudsen observatoriet i Tisvilde efter at have leveret den lille Lunt tilbage.

Tilbragte 3 timer med den store 16″ SCT og fik en god rundvisning på himlen af Michael. Inden midnat var transperansen virkelig god men er nu blevet noget diset grød.

Den stod på kuglehobe, åbne hobe og planetarisk tåger og selvfølgelig de sædvanlige kronhjorte i Messier serien.

Vi gik på jagt efter farvede stjerner og fik nogle gode i et par åbne hobe. Og selvfølgelig Albiero parret som er evig smuk

Virkelig god aften.

michaelr
            Deltager
              • Super Giant

Droppede 1800 subs, men fik 3 subs a 1200s, 6 subs a 600s og 12 subs a 300s.

Inden jeg laver stacks, er der nogen der har forslag til stackemetode der giver den bedste sammenligning (nogle er bedst til små stacks, andre til større). Ingen kalibrering. Har blot alignet og stacket med median. En simpel stretch giver markant forskel af de 3 stacks, til fordel for lange eksponeringer.

En egentlig konklusion kræver lidt analyse af dybde, støj etc. Hvis nogen har lyst til at lege med, kan jeg lægge de 3 stacks i Dropbox? Inden modtages forslag til retfærdig stakkemetode gerne.

Bedste hilsner Michael

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Overvejede kort at gå ud, men der var rigtig meget dis og/eller tynde skyer, så DS var udelukket.

Og Månen har så fordømt lav declination at den ikke er til at observere.

/Rudi B. Rasmussen

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Godt at høre i andre også fik udnyttet aftenen. Det var også lidt diset her men bestemt brugbare forhold.

Michael smid bare nogle stacks op. Jeg vil tro at hvis det skal være retfærdigt skal du bare bruge average i stakkene.

Jeg selv kom lidt videre i den fortsatte historie om lucky imaging, misformede stjerner etc. Jeg opdagede at selvom kollimeringen var perfekt uden coma corrector, blev den helt off når corrector og kamera var monteret. Det har jeg ikke været opmærksom på før og jeg ved ikke rigtig hvorfor det sker. Jeg rettede så primærspejlet ind efter en defokuseret stjerne med kameraet kørende og det hjalp en hel del. Det er ikke perfekt endnu, men bedre. Her er 5000 et sekund eksponeringer på Crescent. 1 time og 20 minutter sammenlagt. Det objekt kræver virkelig lang samlet tid med så høj opløsning og kun 8″ åbning, så måske prøver jeg noget andet næste gang.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg var ude mellem kl. 1.30 og 4.30. Himlen var lidt mærkelig. Det var diset, men fra cirka 45° og op til zenith var det nogenlunde brugbart. På trods af disen var det ret mørkt og NELM lå på cirka 6 i det nævnte område. Mælkevejen var dog kendeligt svækket i kontrasten. Alligevel kunne man se mange deep-sky objekter nogenlunde, omend det kunne være bedre.

Thomas, Bornholm

michaelr
                    Deltager
                      • Super Giant

Hermed link til 4 forskellige stacks i average og uden nogen form for kalibrering (flats, darks, bias etc):

– 1 time i alt af 3 subs a 1200s

– 1 time i alt af 6 subs a 600s

– 1 time i alt af 12 subs a 300s

– alle ovennævnte subs dvs. 3 timer i alt

Ideen er prøve at vurdere fordele og ulemper ved at køre lange subs kontra kortere på svagere objekter.

Det skal bemærkes, at mit setup ikke er kørt ind endnu. Det var first light i går aftes og jeg har kun lavet en grov polalign på solen og dithering kunne jeg ikke få til at virke. Næste skridt bliver en ordentlig polign og T-point model og så skal jeg også have dithering og sikkert også andre ting på plads.

Så hæft jer ikke for meget ved stjernestørrelser etc. det kan godt blive noget bedre.

Spændt på at høre om der er nogen der vil kaste sig ud i at vurdere fordele og ulemper ved lange/kortere subs ud fra stacksene?

PS. Vejret (transparens) var ikke det bedste, men jeg tænker at det ikke gør den store forskel og at påvirkningen på stacks må være den samme. Pixelscale var 1.41 asec/pix.

Link til stacks

Bedste hilsner

Michael

MichaelR2016-09-09 11:10:52

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg vil i hvert fald gerne prøve. Det går nok lige et par dage inden tiden er der til det.

natteravnen
                        Deltager
                          • Main Sequence

Astrojensen wrote: Himlen var lidt mærkelig. Det var diset, men fra cirka 45° og op til zenith var det nogenlunde brugbart . . .

Mælkevejen var dog kendeligt svækket i kontrasten. Alligevel kunne man se mange deep-sky objekter nogenlunde, omend det kunne være bedre.

Thomas, Bornholm

Lyder bekendt med den himmel.

Dog valgte jeg fra med at sætte teleskopet ud igår aftes. At jage svage galakser i Herkules med SB mellem 12.5 og 14.0 giver ingen mening under sådanne betingelser.

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

En surface brightness på 12.5 er MEGET højt for galakser! Pas på, du ikke blander surface brightness og total brightness sammen.

Jeg observerede flere galakser i går med en SB på omkring 14, bl.a. M33, NGC 6946 og NGC 772.

Thomas, Bornholm

clauskaf
                            Deltager
                              • Nova

Jeg er helt enig med dine observationer torsdag himmelen var “mærkelig”

natteravnen
                              Deltager
                                • Main Sequence

Astrojensen wrote: En surface brightness på 12.5 er MEGET højt for galakser! Pas på, du ikke blander surface brightness og total brightness sammen.

Jeg observerede flere galakser i går med en SB på omkring 14, bl.a. M33, NGC 6946 og NGC 772.

Thomas, Bornholm

Du kan være ganske rolig, det er der styr på.

Husk på at det du skal tage med i betragtning er teleskopets åbning og NELM.

SB kan reelt set ikke stå alene, men skal sammenlignes med objektets dimension angivet i bueminutter og den almindeligt angivne størrelsesklasse.

Detaljer der kan diskuteres længe, derfor angiver jeg ‘svage galakser’ i min kommentar, dvs. radialhastigheder på ca. 3500 og opefter.

erikgu
                                Deltager
                                  • Nova

Hei Jesper,

Jeg syntes ikke det du har samlet på 1.2 timer var så lite. Jeg har tatt 12*10 minutter jeg selv har tatt, integrert, og strekk ditt og mitt likt.

Mitt er tatt med 8″ Boren-Simon f3.6 og SX-H9 med 6nm Ha.

Legger med begge for en sammenligning. Jeg håper du fortsetter å ta mer slik at det kan sees med noe mer.

Ditt bilde :

Mitt bilde :

Link til mitt endelige Ha :

Bilde

Erik G

erikgu2016-09-10 00:21:42

Erik G

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Nogen ude torsdag?' er lukket for nye svar.