Nogen ude tirsdag 17/02

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nogen ude tirsdag 17/02

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af outlook. This post has been viewed 25 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Glor på Jupiter med 8″eren og bino. Ganymedes har lige okkulteret Io og GRS er på vej mod transitten 0059. En blæsende aften med lidt svingende transparens grundet høje tynde skyer.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Sjovt nok var der en nedgang i lysintensitet af Io hen under et tiden, hvilket jo kun kan skyldes en formørkelse, men jeg er ikke klar over om Ganymedes også vil formørke Io. Intensiteten faldt og steg ihvertfald igen til samme niveau som før i løbet af en halvt minuts tid vil jeg tro.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Godt at nogen fik klar vejr. Jeg gik tidlig i seng søndag for at være udhvilet til mandag, dobbelt checkede batterier til kamera, kamera remote og sjatladede lidt på powertanken, for alt i Sol, Måne og ikke mindst yr.no samt meteoblue.com tydede på en forrygende aften i Svendborg. Så det var med stor skuffelse jeg gang på gang kikkede ud og så skyer, skyer og atter skyer. Nå, det klarer vel op engang inden sommer?

Leif, iflg Redshift så passerede Ganymede ind for an Io i tidsrummet 00:19 til 00:23 ca set fra Svendborg og dækkede den totalt. Men det skulle jo ikke reducere lysintensiteten, med mindre Io passerede gennem Ganymedes skygge? Det kan Redshift ikke vise.

/Rudi B. Rasmussen

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Ja, den opklaring nåede vist kun til de sydligste egne af landet. Ganymedes okkulterede Io, men om også Io passerede Ganymedes skygge kan jeg kun gisne om. Men Io faldt i lysstyrke på et tidspunkt efter så et eller andet må jo have formørket den. Ellers kan jeg ikke forklare det.

Hilsen Leif,

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Her var det overskyet – øv…
              Okkultationen skete ca. 00:31 (maks), lidt senere kom formørkelsen ca. 00:55 – 00:58. En
              formørkelse der var indenfor for Io skiven, hvilket vil betyde at Io har været helt en smule
              slukket i nogle minutter.

Nightsky2015-02-17 20:02:24

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Okay, Lars, det stemmer overens med mine iagttagelser, bortset fra, at jeg kunne se Io, men det kan være vinklen under vi har set den i Danmark og derfor har den ikke været helt slukket.

Hilsen Leif,

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Næh, det skulle være det samme fra din lokation.

MEN du har fuldstændig ret, den var selvfølgelig ikke total, min fejl. Selv om Ganymede er
                  meget større end Io, gør den store afstand mellem de to at skyggen er noget mindre end Io.
                  Så mag. faldet skulle vist være omkring 0,6 vmag.

Nightsky2015-02-17 20:02:44

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Ok, godt at få bekræftet hvad man ser og at det ikke er grå stær. LOL

Men her er et par gode billeder, der fint illustrerer hvad jeg så:
                    Så når i får mulighed for at se både en okkultation og en formørkelse efter skal i prøve for det er faktisk både sjovt og lærerigt at se.

Hilsen Leif,

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Nogen ude tirsdag 17/02' er lukket for nye svar.