Nogen ude onsdag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nogen ude onsdag?

• Dette emne har 25 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af viggo. This post has been viewed 266 timest. This post has been viewed 266 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

nive
    Deltager
      • Super Nova

Så kører det med ha filter på Ngc6888 Thumbs%20Up

johnny.b.a
      Deltager
        • Super Giant

Hejsa

Er lige startet op , har ingen obs plan så jeg følger lidt op på sidste nats observation, lige nu en flot NGC 7331 på live monitoren, og så skal den nye Celestron Skymaster da også luftes. Jeg skal ha købt en hårtørrer.

Mvh

Johnny

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Helt fantastisk aften.

Kom først hjem kl ca. 2300, udstyr sat op, og kigget helt visuelt frem til nu, fantastisk himmel her nord for Hobro. Denne aften blev så First-light fra Tyvstedvej – Døstrup.

Nu må jeg i seng, ha en god nat.

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Fint vejr, næsten ingen dis.

Det er desværre sengetid, der er jo et arbejde i morgen.

Jeg kom et par skridt videre i min gennemgang af Aquila – der er mange spændende objekter her, især planetariske tåger.

Kast et blik på NGC 6781 og 6804, to fine tåger.

mvh
            Lars

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Er gået i gang med spektroskopi på Jacques – håber guiden på kernen holder, det er lige på vippen

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Det gik ikke med at guide på kernen øv.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Laver spektroskopi på Uranus nu. Desværre ikke high-res planetfotografering i nat. Er ved at være træt.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Kl 0100 var der kommet 224 skud a 45 sek i kassen af M27.

Der var så småt begyndt at blive skyet, så der kom lige 6 darks med mens jeg pakkede grejet sammen.

/Rudi B. Rasmussen

mikael_joe
                    Deltager
                      • Super Nova

Har arbejdet på NGC7000 og IC5146 de sidste par nætter.

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Jeg var da også ude onsdag for en hurtig rundtur til objekter i Lyra, med min Zeiss 10×56 bino samt E50mm refraktor på Polarex/Unitron Alt-Az montering; Havde sat teleskopet ud i skumringstiden i den lune sensommeraften, til akkompagnement af en enkelt forsinket, knirkende frø i havebassinet. Mens mørket faldt på, sweepede jeg månen med den lille refraktor — i modsætning til tirsdag, hvor månen ‘sejlede’ i turbulens, var transparens (4-5/7) og seeing (7/10) markant forbedret, så jeg tænkte : hvorfor ikke liiige prøve at sætte min nye 4″ Vixen refraktor på monteringen ?

Jeg skiftede 2″ tubus ud med 4″ røret, og koblede min Zeiss Amici-revolver på med en 8mm Nagler (190x, med 1.7x GPC) i 1.25″ magasinet. Månen stod lavt (ca. 15 grader DEC), så med vindstille og en vel afbalanderet OTA fungerede finjusteringerne faktisk udmærket på den lille 2″ Polarex montering — ikke at jeg vil anbefale dette til gerenerelt brug !

Jeg kikkede i okularet… WOWEEEE — HOLY MOSES!!! Knivskapt, helt farverent billede, 0.3 grader TFOV. Og det på trods af INGEN nedkølingstid overhovedet (nå ja, temperaturforskellen mellem inde/ude var jo også <5 grader, men alligevel).

Terminator havde lige passeret Longomontanus, så jeg lænede mig tilbage og fulgte solopgangen i dette interessante krater, mens de terasserede kraterrande og de centrale bjergtoppe, én efter én, langsomt dukkede frem af slagskyggerne fra kraterets østlige ringbjerge; Ind imellem skannede jeg bunden i det nærliggende Clavius krater, og sammenholdt mit indtryk med gengivelsen i Rükl : så godt som samtlige småkratere og riller var synlige, og da 4″ refraktoren jo fint skulle kunne trække 300x på månen, så vil jeg tro, at jeg med tålmodighed og de rette observationsforhold vil kunne se ALT hvad Rükl har illustreret i sit måneatlas med min nye Vixen… Det kommer til at tage tid, for bare i det 0.3 grader felt, jeg brugte en time på onsdag aften, var der rigeligt med detaljer til mange nætters nærstudier… Men tid har man jo rigeligt af, som efterlønner, så hvad er problemet ?? 😀

AllanAllan_Dystrup2014-09-04 17:07:54

viggo.t
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Allan.

Dejlig beskrivelse af di tur på Månen. Som du selv er inde på er der uanede observationsmuligheder på Månen. Og så med en Zeiss bino og Nagler. Det må have været fantastisk.

mvh Viggo.
                        Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet 'Nogen ude onsdag?' er lukket for nye svar.