Nogen ude onsdag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nogen ude onsdag?

• Dette emne har 25 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af viggo. This post has been viewed 265 timest. This post has been viewed 265 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Vejret er jo fantastisk, så igen blev det grillet og aftensmaden indtaget i haven. 20,1 gr. her kl. 19:00 er det ikke vidunderligt?

Så taget er rullet af observatoriet, optikken køler ned og mon ikke det bliver noget af et temperatur drop i aften.

Hen ad kl. 20:00 går jeg op på observationsdækket og nyder en smuk solnedgang i selskab med en kop god Marley kaffe og et lille glas fantastisk 20 års Michel Huard. Det bliver ikke bedre efter en hård dags arbejde.Clap

Derefter skal der kan i noget spektroskopi med den nye spektrograf, der er lidt der skal justeres endnu.

Hvis seeing er god vil jeg observere Uranus midt på natten. Der er spændende nyt derfra og med lidt held får jeg nogle albedo features i kassen.

Nightsky2014-09-03 19:29:01

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Yep, monteringen står alignet ude i haven fra i går. Så jeg skal lige prøve kræfter med M27 i aften.

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Lidt stemningsbilleder fra en smuk solnedgang set fra observationsdækket. Livet er herligt.

jskals
          Deltager
            • Main Sequence

Hej Lars

Jep aftensmad på terrasen er ikke så ringe

Det er morgenmaden hver dag nu heller ikke

Vi må dog “nøjes” med 24 grader her kl 1955 lokal tid

Der forventes et temp. drop til 20-21 grader, med et dugpunkt på 17 grader, så det er ikke så ringe

Ca 29 grader længere sydpå giver nogle fordele, bla ca 8 timers mørke hver nat

( sparker mig selv i RØ*** over at jeg ikke fik en flatner med til min ined80 )

Men selvfølgelig har jeg mit qcam8 med Dette vil så blive rettet når jeg kommer til DK ca omkring Kompedal Starparty.

Jeg undskylder alle ” “, men efter 3 mdr. på Fuerteventura så er det svært at få armene ned.

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Nightsky wrote:

Er det en ny type okular, du sidder med? måske et af de der VSOP?

mvh
              Lars

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Tæt på, men vi skal ca 350 km længere nordpå i Frankrig, til Caligny

http://calvadoshuard.com/

alan
                Deltager
                  • Super Giant

Jeg er lige startet, målet denne aften er kometen Jacques.

Alan

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Så kører den lille Explorer løs på Drumbell tågen. Det tog lidt tid at “hoppe” hen på den fra Vega, ikke meget at gå efter i min bovlamme søgekikkert

Kører med 45 sek ISO 800.

Så jeg tager 2-3 timer i køjen og ser hvad der er kommet i kassen senere.rudibr2014-09-03 22:21:30

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Alan wrote: Jeg er lige startet, målet denne aften er kometen Jacques.

Alan

Kan du guide på kometen?

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Er fladmast ovenpå gymnastik møde fra 17-21.30. Det er ellers fantastisk klart her tåstrup…..meget lokkende.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hejsa

Er også igang med Jaques, mest for at eksperimentere.
                          Har bl.a lige konstateret at min nye kabelføring på 16″eren var så stram at den trak stikket ud af filterhjulet når jeg er så højt oppe som kometen….

Desuden har jeg lidt skævt felt, kan se at stjernerne ikke er helt i fokun i det ene hjørne.

Jeg tester også lige PHD2….

En lille testeraften..

mvh
                          Jens

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

FrankLarsen wrote: Er fladmast ovenpå gymnastik møde fra 17-21.30. Det er ellers fantastisk klart her tåstrup…..meget lokkende.

Træt? Så frisker det op med en tur ud i natteluften.

Der er masser at kigge på.

mvh
                            Lars

alan
                            Deltager
                              • Super Giant

Jeg prøver at guide på Kometen, men den er meget svag, så PHD’en klager.

Jeg eksperimentere med lidt forskellige indstillinger. Det lykkedes en gang i mellem.

nive
                              Deltager
                                • Super Nova

Er lige kommet ud i obs . Lækker Starklar aften

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Er ved NGC 6543 med spektroskopi nu. Det er ikke tilfældigt da det den 29. aug. var 150 år siden at William Huggins fandt ud af sandheden om disse planetary nebulas. Jeg ville gerne have været ude denne aften, men der var desværre overskyet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Nogen ude onsdag?' er lukket for nye svar.