Nogen ude mandag den 23. februar?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nogen ude mandag den 23. februar?

• Dette emne har 23 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af astrojensen. This post has been viewed 203 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Det er blevet klart, Månen står højt i sydvest ca 5 dage gammel, medens Venus og Mars er på vej ned.

Det blæser lidt/en del og er hele 2˚ varmt.

Det må blive Månen i aften.

mvh
      Lars

landbo
      Deltager
        • Nova

Lindhard wrote: Det er blevet klart, Månen står højt i sydvest ca 5 dage gammel, medens Venus og Mars er på vej ned.

Det blæser lidt/en del og er hele 2˚ varmt.

Det må blive Månen i aften.

Det både “byger” og “skyer” her.

jan.jakobsen
          • Planet

Er lige kommet ind lidt visuelt på månen med 15×70 og et par stjerne hop. På vej ind igen kom der et stjerne skud lidt til venstre for månen kl. 21,06 ca. Koldt og klar her i Egense. Jan Jakobsen2015-02-23 21:15:57

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Jeg har lige kigget en del på Månen. Terminator går ned langs Mare Tranquilitatis og der er meget se på. Rupes Cauchy ude i MT er meget tydelig. Det er en skråning, som i aften vender væk fra solen, så den er en lille, fin sort streg hen over måneoverfladen.

Librationen er også i aften god ved Mare Humboldtianum, jeg kan dog ikke se bjerget bag randen denne gang.

Jeg fik også set på Jupiter, som er meget fin, og selv om der er en smule lufturo, stod planetskiven knivskarp i perioder, der var mange detaljer på overfladen.

Jupiter havde en lille lysplet mellem de to bælter lige på den ene rand, det var åbenbart Ganymedes, som ved halvnitiden forsvandt ind på skiven. Skyggen skulle dukke op på Jupiterskiven lige efter kl. 22.

Der kommer enkelte skyer ind fra sydvest og det er blevet lidt mere uskarpt, men nu ser vi, havd det bliver til.

mvh
            Lars

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jeg havde en god aften i går, men i dag er det overskyet.

Thomas, Bornholm

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Fik set lidt på Månen, men forholdene er elendige. Fik da også lige et par billeder i kassen, men de var meget ringe, så der var dis og drivende tynde skyer i massevis, det ses tydeligt på dette friske (dugfriske) billede:

Edit:

Så blev der lige lidt tid her efter fyraften til at se på billederne fra i går, det lykkedes at klippe to nogenlunde sammen, men der skulle trækkes noget i PS håndtagene for at fjerne skæret fra skyer/dis

rudibr2015-02-24 17:29:57

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

Billedet er ok.

Du fik da Rupes Cauchy med

mvh
                  Lars

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa.

I er mere heldige med vejret end jeg er i Egeskov. Var klar til at gå ud og se lidt på Jupiter, men da jeg havde fået tøjet (overtøjet) på, så var det overskyet. Lidt senere klart igen, og ud igen. Men jeg kunne allerede se skyerne trække op imod sydvest, så det lovede ikke godt…

Prøver igen i morgen.

mvh
                    Jens

munkholm
                    Deltager
                      • Neutron star

lidt test, ser ud til at det holder

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

her er vejret fint. Disen betyder åbenbart, at planetbilledet bliver mere stabilt, for jeg kan se Jupiter flot og skarpt ved 592 x – et 6 mm Ethos i 14″. Der er lidt uro, når vinden fanger kikkerten, men i lange perioder står det hele flot.

Ganymedes er nu nået ind midt på planetskiven, og måneskyggen er kommet lidt ind fra kanten.

Skyggen er faktisk tydeligere og mørkere end månen selv.

Flot syn med de to mellem de brede og ujævne ækvatorialbælter.

mvh
                        Lars

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

Lindhard wrote:

Disen betyder åbenbart, at planetbilledet bliver mere stabilt

Korrekt.
                          Det bedste “planet”-vejr er netop stille diset eller på grænsen til tåget vejr.
                          Så er den nedre del af atmosfæren næsten fuldstændigt i ro.
                          Er jet-strømmene så også langt borte kan vi have en af det absolut bedste nætter til planeter og måne.

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Så mangler vi bare at skyerne også forsvinder!!! Så ville planetvejret sikkert være rigtig godt!

Smile

Mvh
                            Jens

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Seeing er møj elendig her, på nippet til at jeg lukker ned igen.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

En rød og en grøn serie blev det til.Skyer nu og meget dårlig seeing. Øv bøv

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

Nightsky wrote: En rød og en grøn serie blev det til.Skyer nu og meget dårlig seeing. Øv bøv

vi ser frem til et billede Lindhard2015-02-23 23:12:02

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Nogen ude mandag den 23. februar?' er lukket for nye svar.