Nogen ude i aften 13/12

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nogen ude i aften 13/12

• Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 235 times
Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Yes Sir.

Det passer fint med hvor jeg forsøgte at finde den — skal nok kigge en lille bitte anelse længere mod syd næste gang, men hvis den havde været synlig, havde jeg set den !

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Utrolig flotte tegninger Allan. Bruger du en retvende diagonal eller spejler du din tegning til sidst?

/Rudi B. Rasmussen

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Tak for det Rudi

Jeg observerer langt overvejende med et højkvalitets Zeiss Amici prisme i en Zeiss okular-revolver, — typisk med mit ATC Kellner-40mm som “finder” plus 3 Zeiss ortho’er (25, 16, 10mm) som “zoom”.

Revolveren kan frit klik’es mellem de forskellige okularer, og roteres om den optiske akse alt efter hvordan jeg placerer mig ved teleskopet.

Jeg bruger ofte >1 time pr. objekt, og ofte over flere nætter, og lægger derfor stor vægt på at sidde behageligt, når jeg tegner. Jeg har endvidere også en 8×50 7 grader KK søger med retvendeprisme på min refraktor, så alt fra min 8×30 8 grader håndkikkert, over søger til teleskop matcher hinanden samt stjernekort.

Retvende diagonaler er af svingende kvalitet og anbefales jo normalt ikke til astronomi, men Zeiss Amici diagonalen er fabrikeret med ekstrem høj præcision decideret til astronomisk brug. Den fungerer perfekt også til høj forstørrelse på dobbeltstjerner. Eneste minus: den er dyr.

AllanAllan_Dystrup2015-12-15 10:04:42

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Ja, de Zeiss okularrevolvere er suverænt gode. Desværre også temmelig dyre, men man kan da stadig få dem til en overkommelig pris, hvis man virkelig vil ha’ en.

Den virkelig kæmpestore fordel ved dem er, som nævnt, at de retvender billedet, så feltet passer med prismekikkerten. Det har været en enorm fordel for mig, når jeg skulle finde svære objekter ved hjælp af stjerneatlas.

Baader Planetarium har just sendt en ny diagonal på markedet, en 2″ med Zeiss amiciprisme. Den er desværre også rævedyr.

Thomas, Bornholm

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
          • Emnet 'Nogen ude i aften 13/12' er lukket for nye svar.