Nogen ude denne herlige torsdag sommeraften

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nogen ude denne herlige torsdag sommeraften

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 47 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa

Vejret er helt fantastisk. Var her til aften ved vestkysten for at få den smukke solnedgang. Den manglende nemlig i årets samling af solnedgange.

I aften står igen på spektroskopi, bl.a. et par novaer der skal besøges. Så lidt god Fætter Preben kaffe og en lille Pastis til.

Nogle vil sikkert kende stedet – makrelspanden var med på turen.

Nightsky2014-09-04 22:37:47

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

Hej Lars,

har du spalte på din nye spektrograf?

Er selv ved at afslutte 3 dages dataindsamling fra IC 1590.

See you all at starparty Kompedal

Hilsen Mogens B.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Desværre Mogens – jeg har nogle problemer med at få mit spalte modul til at virke som jeg gerne vil.

Men det kommer nok snart på plads.

Jeps vi ses

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Hej Lars,

Yepper – skulle lige til sommerfest i børnehaven, dernæst til første træning i Taastrup Gymnastik Forening (ja det var reklame – kom firsk jer på vestegnen) – hjem og smørre madpakker og nu har jeg fri. Er ved at montere spektrografen og så står den på eet og kun eet objekt de næste par timer. TYC-2139-1802-1. Har sat en f/6.3 reduvcer på denne gang for at få en lidt tættere stjerneafbildning og måske lidt mere signal fra tågen. og så drjer jeg nok bølgelængde området op i det røde så jeg dækker fra Hgamma og op til 8-900 nm.

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Super Frank – Jeg har forøvrigt rykket Robin for data

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

Kom sent hjem idag, den er i gang igen på NGC7000 Ha, guiden kører ret flot (kurven i det mindste).

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Fint. Jeg skal nok til møde om vores ansøgning i næste uge. jeg tror de har kig på noget omkring 1/11 – Ditte er dernede der nemlig.

Nå, det blev ikke til noget med TYC2139 i aften. Fik taget et enkelt 600s der var uskarpt.

Det tog for længe at få monteret spektrografen og fokuseret og kalibreret guideren – så nu står stjernen bag taget. Kunne virkelig godt finde på at rykke observatoriet 3 meter mod syd lige nu

Nå, men kometen er udelukket – for høj deklination med spektrografen på.

Har istedet været igang med de klare stjerner i Pegasus. Der er en flok B stjerner. ikke alle hovedserie stjerner.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Nogen ude denne herlige torsdag sommeraften' er lukket for nye svar.