Nogen forslag

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Nogen forslag

• Dette emne har 23 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mejer. This post has been viewed 552 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Nogen der har bud på flotte objekter på himlen i aften.

Skal teste lidt kamera, så noget der ikke er for vildt.

Mejer

nive
      Deltager
        • Super Nova

Hej Mejer .

M51 det er min favorit

mejer
        Deltager
          • Super Nova

Ja M51 ser nice ud, det er i hvert fald et sted at starte. Og med reducer, kommer den til at fylde ca hele chippen.
          Så det tror jeg bliver en start.

Mejer

mejer
          Deltager
            • Super Nova

Her er lige et lille hændelses forløb på observations dagen i går.

Startede 19.30 med at opstille udstyret. Fint skyfrit.

Klokken 21.30, var der skumring, så jeg gik ud for at kigge. Konstaterede at der var drevet store sorte skyer ind over. Så der var kun Én stjerne synlig på himlen.

21.45 pakkede det hele sammen.

22.00 lå i min seng og var en smule arrig. Det var anden gang i træk vejret drillede.

Er der nogen der kan kende hendelsesforløbet??????

MejerConfused

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

En hel del Clap Har dog efterhånden lært at der skal være klar himmel så langt jeg kan se

før jeg tager ud og sætter op, ellers er der chance for lidt drillerier oven fra.

mejer
              Deltager
                • Super Nova

Så havde jeg stavlet hele udstyret op igen i går aftes.

Blev dog kun til ca. en time, så drev skyerne ind over.

Jeg fik finjusteret min søgekikkert og rødpunktssøger. Specielt den sidste har været en kanon hjælp til orientering på himlen. Det var problematikken med ikke at have udsyn rundt på himlen. Det er løst nu med rødpunktssøgeren.

Så monterede jeg min Meade 0,33 reducer og Orion DS1, for at se om jeg kunne nå fokus. Satte det hele bag på micro fokusseren. Og jeg kunne nå noget, der lignede fokus, ved ca. 40mm afstand fra reducer til chip. Men stjernen jeg fokuserede på fyldte rimeligt meget på skærmen. Og var nærmest oval. Tror måske min kikkert er helt ude af kollominering. Nogen der kender til en laser kollominator til en SCT kikkert.

Så pillede jeg micro fokusseren af, og monterede reducer og kamera direkte bag på kikkerten. Nåede aldrig videre, da skyerne kom hamrende ind over.

Jeg tror måske, at chippen i Orion DS1, er for lille til en så stor kikkert, selv med reducer. Hvad tror i????

Mejer

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Mejer… Hvis en stjerne er oval på en SCT betyder det en af to ting:

1) Dit kamera sidder skævt på.. Tjek alt der sidder fra tubus og ud.

2) Du skal koliominere.. Men først efter nummer 1.

SCT’ere skal trimmes tit og ofte, nogle tiere end andre.

En Meade 0,33 reducer skal sidde ca 50mm fra CCD’en, eller 85mm kommer an på hvilken udgave du har fået. Og med 0,33 reducer kan man netop ikke bruge en stor chip. Selv en ST-7 viser noget vigtering med en 0,33 reducer! Men sålænge du ikke kommer over 50mm afstand skulle du holde dig til ikke at lave vigtering. Og du SKAL kunne opnå fokus.

Ham her har testet en Meade 0,33 mod en Optec 0,33:

mejer
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Michael.

Jeg tror ikke der er noget der sidder skævt. Men jeg tror til gengæld kikkerten kunne trænge til en kolliminering. Har aldrig lavet det på den. Og den er 2 år gammel, og blevet flyttet en del rundt.
                    Så jeg vil i gang med at kigge i manualen om kolliminering.

Vejret tegner super i aften, så jeg skal ud.

Kom jo til, at se om jeg kan fange fokus, når micro focusseren er væk.

Mejer

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Når man nu skal kolliminere sådan en SCT djævel. Så kan jeg se at man kan gøre det enten med et okular, eller ccd kamera.
                      Nogen der har erfaring med, hvilken del der er bedst???

Mejer

tommy.frank
                        • Super Giant

Hej Mejer. Jeg kolimere hvergang jeg er ude, og bruger CCD’en. Nu ved jeg ikke med en fast opstilling, men jeg skal kolimere hver gang.
                        Mvh.Tommy Frank.

mejer
                        Deltager
                          • Super Nova

Så sætter du bare kameraet til at blive ved med at tage nye billeder af stjernen efter hinanden, så du kan se forskellen??

Mejer

tommy.frank
                            • Super Giant

Ja, Ca 0,5sek continous. Det er smadder let, og skal bare gøres til en vane. Det betyder vildt meget for skarpheden.

mejer
                            Deltager
                              • Super Nova

Når jeg nu ikke har gjort det i 2 år, så kunne det jo være billedet blev betydelig bedreApprove

tommy.frank
                                • Super Giant

Så er det bare med at komme i gang, og det tager ikke mange minutter når man først har det på rygraden. Få fat i nogle fingerskruer for det bliver mere kritisk når du bruger reduser. Med det gear du har der, og en god kolimering, så kan du virkelig lave noget super astrofoto.

mejer
                                Deltager
                                  • Super Nova

Når jeg nu gerne vil dele mit første rigtige billede med jer. Så konvertere jeg den originale MaxIm DL fil til JPG fil. så ender resultatet katastrofalt.

Se her.

Hvad plejer i at gøre???

Mejer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Nogen forslag' er lukket for nye svar.