Noge ude søndag aften?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Noge ude søndag aften?

• Dette emne har 22 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 2841 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Helt hvidt billed

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

P.S Denne komet vil jeg lige prøve

C/2017 O1 ( ASASSN )

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Helt hvidt billed

Ja, det er mystisk, for når man åbner billedet, så ser  det fint ud, men når det er uploaded,
          så bliver det hvidt.
          Nu skulle den virke.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Nu er billedet der.

Kometen er meget fin, jeg tror der er en antihale.

mvh
            Jens

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Fin guiding i aften – efter at vi fik lukket af for vinden.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

Puha, det er godt nok op ad bakke her i N.Sjælland — jeg bliver tæppebombet af et bånd af hurtigt drivende Cumulus fractus, men prøver at observere Monoceros OB1 i hullerne mellem skyerne.

Transparensen er fin, men seeingen naturligvis noget blafrende, og mine udprintede stjernekort er blæst ad hækkenfelt til, så jeg klarer mig med mit Interstellarum atlas (og det er OK).

…Allan_Dystrup2017-10-30 09:17:52

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Min vurdering af seeingen og transparensen i går er, at himlen ikke var

så gennemsigtig. Månen havde selvfølgelig en stor del af skylden for

dette.

Trods solskin hele dagen, var seeingen rimelig god. Vi var dog på et

tidspunkt generet af drivende skyer, men de forsvandt hurtigt.

I SV havde der dannet sig skyer, som gik op til en højde af 20 grader

over horisonten.

Vi fortsatte til godt midnat.

allan_dystrup
                  Deltager
                    • Nova

Jeg var ude igen over midnat 01-04. Skybåndet tyndede ud, og til slut blev det helt kanon flot stjerneklart! Transparensen bedredes selvfølgelig mærkbart efterhånden som skybåndet drev sydover, og seeingen blev fint stabil som vinden lagde sig.

Jeg fik observeret og tegnet centrale dele af Monoceros OB1 formationen (NGC 2264): XMas Tree OC med svage emissions/reflekstionsområder omkring S Mon og toppen af LDN 1607/Cone Nebula (med OIII); jeg jagtede også Snowflake OC (specielt med live video) og fangede til slut NGC2261 omkring R Mon (Herschels variable vifte-nebula). Smukt, smukt!

En pragtfuld nat efter ugers regn og skyer, selv om forholdene som sagt først blev OK her på N. Sjælland over midnat. Mere af det, tak!

AllanAllan_Dystrup2017-10-30 10:26:00

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'Noge ude søndag aften?' er lukket for nye svar.