NLCs i går om aftenen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NLCs i går om aftenen

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af Heiko. This post has been viewed 117 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Heiko
    Deltager
      • Super Giant

Hejsa,

smukke NLCs viste sig i går om aftenen om Sachsen. Interessant var to NLC-linjer:

michael1987dk
        • Main Sequence

Ser rigtig godt ud Heiko Bruger du dslr kamera? Og hvordan indstiller du det for at få så flot foto?

Mvh. Michael

mikkel.scharff
        Deltager
          • Asteroid

Meget flot, Heiko.

Jeg mener ikke, jeg har set så kraftige skystriber før, som de to du har på dit fotografi. Det nærmeste jeg kan finde blandt ældre fotografier af NLC er et, jeg uploadede i forumet “Observationer og visuel astronomi” 14. juli 2016 i en NLC-tråd (“Lysende natskyer!”), hvor man ser en række lange, parallelle skystriber nærmest horisonten – men de er ikke så tydelige som dine to.

-Mikkel

Her er en link til fotografiet fra sidste år:

http://www.astro-forum.dk/uploads/1253/Tisvilde20160714_NLC-2436927a.jpg

Heiko
          Deltager
            • Super Giant

Hej Michael og Mikkel,

mange tak for jeres kommentarer… Wink

@ Michael:

Ja, bruger et DSLR, mit godt gammel EOS 500D. Men 6D kommer snarest… Wink. Jeg bruger mine gamler linser fra DDR-tider fra huset Pentacon i Dresden på 500D med en adapter Canon bajonet til M42. Billedet er lavet med 1.8/50 ved blænde 4 og 25s belysningstid.

@ Mikkel, smukt billede! En stor display dengang. Ja, disse to striber var meget påfaldende med skarpe kanter. Men sæsonen var ikke så imponerende som sidste år – for tit slet vejr og ingen mulighed for observationer…

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'NLCs i går om aftenen' er lukket for nye svar.