NLC sæsonen 2015

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NLC sæsonen 2015

• Dette emne har 95 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af Julius. This post has been viewed 2278 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 96 i alt)
  • Forfatter

Julius
    Deltager
      • Nova

Sterke NLC med tydelige bånd overalt løp ut og se

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Kraftig NLC bag mørke bygeskyer netop nu!

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hold da op!

Stod og alignede min EQ8Smile, da jeg gik udenfor. Og søreme om ikke hele nordhimlen , vel op til 60 grader eller mere, er dækket af stærke NLC!

Det flotteste udbrud længe.

mvh
          Jens

mikael_joe
          Deltager
            • Super Nova

Der var flotte NLC her for en halv time siden, mens jeg ventede på bussen hjem 🙂

Det er ikke så meget tilbage af det nu, flot var det.

Heiko
            Deltager
              • Super Giant

Hejsa,

også her meget flot! Og: nogle her i Tyskland har fotograferet nordlys også!!! NLCs og nordlys på et billede!

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

Flot Heiko!

Heiko
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Mikael,

mange tak! Det var om aftenen, kører lige ude igen. Kameraer er fuldt med NLC. Billederne er fotograferet om aftenen kort før midnat!

Heiko
                  Deltager
                    • Super Giant

… og om morgenen. Ikke mere så stærkt, men meget „hyggeligt“

Wink:

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Flotte billeder Heiko, jeg kan godt lide din komposition med et træ i forgrunden.

I Vestjylland så det sådan her ud i aftes:

All-sky kameraet i Søndervig og NLC-kameraet i Silkeborg skød løs hele natten, jeg glæder mig til at få behandlet billederne, der kunne måske blive nogle fine videoer.

Jesper G.

Heiko
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Jesper,

mange tak. Også smukt billede af dig! Ja, med et træ i forgrunden er altid smukt. Også på billederne om aftenen med kirken nederst til venstre.

landbo
                        Deltager
                          • Nova

Selv om det i aftes var kraftigt overskyet, er jeg næsten sikker på der var meget kraftige NLC ovenover ved 00.30 tiden. Har du set noget på dit skykamera fra i nat Jesper ???

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Landbo wrote: Selv om det i aftes var kraftigt overskyet, er jeg næsten sikker på der var meget kraftige NLC ovenover ved 00.30 tiden. Har du set noget på dit skykamera fra i nat Jesper ???

Hej Leif.

Der var ikke NLC mellem de mange troposfæriske skyer over Silkeborg. Jeg kigger på billederne fra all-sky kameraet i Vestjylland senere. Amerikanerne havde nordlys, måske kan der være et strejf her også?

Jesper G.

landbo
                            Deltager
                              • Nova

JesperG wrote:

Selv om det i aftes var kraftigt overskyet, er jeg næsten sikker på der var meget kraftige NLC ovenover ved 00.30 tiden. Har du set noget på dit skykamera fra i nat Jesper ???

Hej Leif.

Der var ikke NLC mellem de mange troposfæriske skyer over Silkeborg. Jeg kigger på billederne fra all-sky kameraet i Vestjylland senere. Amerikanerne havde nordlys, måske kan der være et strejf her også?

Ja ok Jesper. Både farven og meget svage “bånd” gennem skydækket fra NNØ og mod en sydlig retning kunne nemlig tyde på der var gang i noget. Er fuldstændig sikker på det ikke var nordlys. Takker Jesper.

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

Der var hverken NLC eller nordlys i Vestjylland sidste nat – desværre.

Jesper G.

jesperg
                                Deltager
                                  • Super Nova

Her er lige en video opfølgning på det pænt stærke udbrud af lysende natskyer den 10. – 11. juli.

Først en “langsom TV” version fra Søndervig, 14 mm vidvinkel:

https://youtu.be/S9SNCUnd048

Så en beskåret version fra All-sky DSLR kameraet samme sted:

https://youtu.be/t-iiVc2geJM

Endelig en samtidig optagelse fra Silkeborg, taget med en lidt længere brændvidde:

https://youtu.be/-eDbVttG_XE

Jesper G.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 96 i alt)
                                • Emnet 'NLC sæsonen 2015' er lukket for nye svar.