NLC – nu med meteor og månelys

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI NLC – nu med meteor og månelys

• Dette emne har 26 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 6 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 498 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Hvis du har klart vejr, så kig mod nord, der er lysende natskyer.

JesperG2011-08-14 16:29:42

Jesper G.

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Her er beviset

Jesper G.

Julius
        Deltager
          • Nova

Flott bilde Jesper ser de også her i Norge på 60 grader nord.

mikael_joe
          Deltager
            • Super Nova

Flot. Desværre intet at se her. Skyet.

2mas
            Deltager
              • Nova

Fedt billed Jesper… som altid

Det er et meget drømmende billed. Det leder, af en eller anden grund, mine tanker hen på Ringenes Herre… Spørg mig ikke hvorfor

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Mange tak for kommentarerne

2mas wrote: Fedt billed Jesper… som altid

Det er et meget drømmende billed. Det leder, af en eller anden grund, mine tanker hen på Ringenes Herre… Spørg mig ikke hvorfor

……. så skulle Saturn jo være i billedet

Jesper G.

2mas
                Deltager
                  • Nova

hehehhee, ja ok. Saturn havde lige været prikken over i’et. Så havde der måske mere været en rød tråd til Ringenes Herre

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Når man har for lidt fotostativer, må man jo forsøge et håndholdt skud.

Der er date under billedet her:

Link

Det er ikke helt skarpt, og der er skruet på farvegashåndtaget, men sjovt med den nye disiplin: “Handheld astronomy”, en slags dogme stil indenfor astrofoto.

Jesper G.

Anonym
                      • Super Nova

Igår var det for første gang denne sommeren vesentlige lysende nattskyer å se fra her jeg bor, i Oppegård like sydøst for Oslo. Omtrent like meget som hva dere har fotografert tidligere fra Danmark.

De har vært forbausende fraværende i år. Nå har det riktignok som regel vært overskyet om natten , men det er virkelig uvanlig at de er så fraværende, idet man har i regelen nærmest kunnet se dem konsekvent såfremt det er klart, i senere år.

Så må jeg minne om og formane til at man prøver å trigonometrere dem.

Deres høyde over havet er kjent, 0g sjekk flere kilder. Det er omkring 80Km. Så legger man ut en meter horisontalt og sikter på dem over en vertikal målestav gradert i millimeter og regner ut cotangens til vinkelen alfa ganger 80Km. Dertil kommer så Tycho Brahes tabeller over atmosfærisk refraksjon og 8 graders hildring ved horisonten.

De fjerneste eller laveste lysende nattskyer man da kan regne seg frem til, vil ligge ekstremt langt vekk og man setter personlig rekord i bevisst, jordisk lang-syn. Jeg regnet ut en gang at jeg så helt til et sted som lå mellom Ålesund og jan Mayen mot nordvest.

Trykket de kondenserer under kan også enkelt utregnes. Lufttrykket halvveres for hver 5.5 Km oppover. Da deler man 80 Km på 5.5 Km og får 14.5….. Trykket i 80 Km høyde vil da være 1/2 opphøyet i 14.5 som blir 0.0000418 bar. Slå den. Og det er lov å bruke kalkulator.

Forat det i det hele tatt skal kunne kondensere under så lavt trykk må det være ekstremt kaldt, og såvidt jeg også har hørt extremt svovelsurt, da det også er ganske ekstremt knusktørt samme sted.

Og så må de være ekstremt flor-tynne ellers hadde de lyst meget mer.

Beviset forat de er direkte solbelyste, har jeg latt meg forklare, og ikke selvlysende av elektriske årsaker for eksempel, er at de inneholder frauenhoferske linjer.

Og man kan sjekke opp at de ikke har polarisert lys som himmelen har, ved å betrakte refleksen av dem i en glassplate. Det er direkte og diffus refleksjon av sollys. Og årsaken til at detreflekterer bare i blått er at partikkelstørrelsen er meget mindre enn lysbølgelengden, så de reflekterer bare såvidt snippen av solspektret.

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Meget smukke billeder igen, Jesper! Det første er også godt materiale for en desktop-baggrund nær dig. Smile

Mvh,
                        Bjørn

johnni.gade
                          • Giant

JesperG wrote: Her er beviset

Amen gud et billede

Anonym
                            • Super Nova

Nå er det altså tindrende klar og skyfri himmel her og Capella står i nord, og ikke antydning til lysende nattskyer! Null og nix!

Det er mye skyer om dagen / natten så vi får ikke sett jevnlig etter, men forleden var det gløtt mellom bygene og da var det et tynt slør i nord og endel svake NLC rett opp.

Så må dere se opp for Lorenzo, årets ønsketenknings- festival, Perseidene, Larsmesse- svermen. Forholdene her akkurat inatt synes helt perfekte og de er fenomenale også sett herfra. Lorenzo var forrige natt. Men det er en bred sverm. Man legger seg på ryggen og ser rett opp, og det er lov å ønske hva man vil. Men man må passe på å ønske det helt klart samtidig med at man ser meteoren gå, etterpå er det for sent.

Skavvissesann: Årsaken til at St.Laurensius er kjent her på bjerget, i Østfold og innover i Vämland og populær, kan være at Domkirken i Lund som var Erkebispesete, er til St Laurensius.

Perseidene er gnistene fra bålet til St.Laurenzius som vi vender til seier fordi det er syndig å brenne diaconer på grill. Han var en ukuelig optimist.

Nok en årsak til at han kan ha blitt så populær, er at han klarte å få hånd om hele kirkebøssen kirkeskatten og delte ut pengene igjen til de fattige.

Men Lorenzo er akkurat passe tid å åpne astrosesongen hver år. Melkeveien begynner da å bli synlig igjen ved midnatt ved 59.8 grader nord.

johnni.gade
                              • Giant

Hvordan ved man det er NLC og ikke bare oplyste skyer?

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

S.K. nu du nævner Perseiderne i denne NLC tråd, så må jeg lige vise et sammensat billede fra sidste nat, en ret stor Perseide og måske de sidste lysende natskyer i år:

Johnni – lysende natskyer er oppe i ca. 85 km. højde, almindelige skyer i troposfæren er mellem ca. 0 og 12-15 km. højde.

Midt på natten kan Solen kun ramme de højtliggende “Noctilucent Clouds” i Mesopausen.

Der er i øvrigt typisk forskel i farve og struktur. NLC er nærmest sølv-hvide, og ofte med en bølgende form, der dog også ses noget lignende i højtliggende cirrus-skyer.

Normalt er man ikke i tvivl, når man ser rigtige NLC.

Jesper G.

Anonym
                                  • Super Nova

Jesper G

Yes sir, sånn skal det gjøres. Det sier seg selv at månen har intet å si for slike stjerneskudd som det der. Nå må man slutte å vrøvle, det der er en typisk Perseide.

Jeg har rapport fra Hadeland, det er rett nord forOslo og med Solobservatoriet. De hadde modellfly og ønsketenknings- festival med grill. Lars Inge Birkeli betetter om at de kom ca hvert kvarter og første ca klokken halv ti. Stjerneklasse -1og -2. Sterkere enn Vega.

Jeg har også vært ute men har hatt lite tålmodighet og gav opp efter to minutter fordi, for noen år siden kom de ca hvert halvannet minutt.

Noe av det mest spennende synes jeg er å se at røkstripen bak lyser lenger en plasmaflammen i spissen, og det er så mye som beta- decay. Det skrelles for sine elektroner og stein- dampen kondenserer som en kondens-sytripe røk-krull. Og elektronene faller så langsomt tilbake dit de kom fra og da lyser det. Det er fosforescens med halvveringstid ca 1/2 sekund. Og det forsvinner helt igjen.

Så må man regne ut volumet av stripen og effekten og energien av det lyset, beregnet som elektrisk sparepære. Det er en betraktelig energi i hver meteor.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'NLC – nu med meteor og månelys' er lukket for nye svar.