NLC i Norge

• Dette emne har 31 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af landbo. This post has been viewed 332 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

xplode
    Deltager
      • Nova

Takk for tips. Kamera står ute å filmer, men har ikke sett NLC enda. Er nok ikke lenge før jeg kan se det her på Toten også 🙂

landbo
      Deltager
        • Nova

Ja ja. Her kan jeg da se noget der miskendeligt ligner NLC i NNØ. Det kunne godt gå hen og blive til noget hvis ……

Det passer vist også meget godt med observationerne fra Norges land.Landbo2014-07-19 00:27:13

xplode
        Deltager
          • Nova

Ser en sky i nordøst her også, jeg så den for 20min siden, men var litt usikker på om det var NLC eller flyspor, nå har den utviklet seg litt og det er helt klart NLC. Tenkte jeg skulle ta en kikk på den i 15×70 bino:-)

landbo
          Deltager
            • Nova

Ok Ole. Skrev meldingen på den lidt spøjse måde, da jeg er 90% sikker på det er NLC.

Her fra kan jeg se, at solen skulle være 6,38 grader under horisonten kl 00.17. Så det passer som “fod i hose” at NLC’en starter nu. Vil ud og kigge igen.

xplode
            Deltager
              • Nova

Jeg er fersk observatør av NLC så jeg ville ikke rapportere observasjon før jeg var helt sikker. Først så jeg kun ei smal lang sky som gjerne kunne vært flyspor, nå etterhvert har den blitt lengre og dekker ett større område. Den er ganske svak og har lite struktur.

Julius
              Deltager
                • Nova

Ole startet som en lang stripe ja. Nå synlig oppstykket også i nordvest og øst.

xplode
                Deltager
                  • Nova

Den lange Stripa er borte her, kun litt oppstykket veldig svakt i nordøst. Har vanlige skyer i nord og vestover så ser ingenting der.

Julius
                  Deltager
                    • Nova

Jepp borte her og. Forskjellige deler av NLC blir opplyst når Sola skifter høyde under horsionten.

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Nå er det kommet til syne flotte bølgestrukturer i nord til nordvest. Veldig flott syn i kikkerten:-)

Julius
                      Deltager
                        • Nova

Timelapse på gang her.

landbo
                        Deltager
                          • Nova

Den er god nok med NLC. Det har været mere eller mindre synligt her næsten hele tiden. Desværre er der kommet flere og flere skyer og så kniber det jo og kigge på. Ind i mellem har jeg lavet forskellige billeder af månen der jo har stået ganske lavt omkring øst.

Vil gå i seng, godnat til de to herre når tiden kommer.

Julius
                          Deltager
                            • Nova

landbo
                            Deltager
                              • Nova

MrJulius wrote: Takk det samme Leif Thumbs%20Uphttp://www.youtube.com/watch?v=viWNT4kDXCc

Ja der er ingen tvivl for mig, det er de karakteristiske NLC skyer.

Syntes din himmel ser meget lys ud, hvor langt nord på bor du ??? Vestfold siger mig ikke andet end det er et sted i VestNorge. Landbo2014-07-19 07:47:53

Julius
                              Deltager
                                • Nova

Bor i Larvik ca 60 Nord 10 Øst

Bilder tatt med fullformat kamera, brennvidde 105mmm, åpen blender F4, lukkertid 0.5 sekunder og ISO 1250.

Skyene blir en del lysere enn slik øyet ser dem. Har ett par vidvinkel timelapser tatt med gopro som kommer senere i dag.MrJulius2014-07-19 09:12:24

landbo
                                Deltager
                                  • Nova

MrJulius wrote: Bor i Larvik ca 60 Nord 10 Øst

Bilder tatt med fullformat kamera, brennvidde 105mmm, åpen blender F4, lukkertid 0.5 sekunder og ISO 1250.

Skyene blir en del lysere enn slik øyet ser dem. Har ett par vidvinkel timelapser tatt med gopro som kommer senere i dag.

Ok, det er så taget 3 grader længere nord på end hvor jeg bor.

Ja, det afhænger jo meget af lukkertiden. Personligt forsøger jeg normalt og lave mine billeder som det ser ud i virkeligheden.

Glæder mig til at se dine “GoPro’er”.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'NLC i Norge' er lukket for nye svar.