NLC i Norge

• Dette emne har 31 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af landbo. This post has been viewed 331 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
  • Forfatter

xplode
    Deltager
      • Nova

NLC over store deler av himmelen her nå, 2 lange filament nord /sør som beveger seg østover, ellers er det en del i nord som dekker ett større område.

Tar opp time-lapse video som jeg legger ut i morgen.

xplode
      Deltager
        • Nova

Den siste halvtimen er det dukket opp noen få lysende nattskyer i nord, langt ifra så mange og lyssterke som i går, men kansje det tar seg opp etterhvert?

Utenom NLC er himmelen helt klar nå:-)

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Hej, et par stykker fra Kolind !

xplode
          Deltager
            • Nova

Fine bilder 🙂 NLC var veldig lyssvake i natt her og det ser slik ut på bildene dine også.

Jeg tok opp video i natt som ble startet før jeg så NLC og stoppet etter det ble lyst, dessverre ble videoen altfor mørk til att jeg vil legge den ut.

Ingen bilder pga kameraet var opptatt med video

bwinkler
            Deltager
              • Nova

Det er svært at ramme den rigtige belysning ved video, men kan man ikke køre på noget belysningsautomatik??

xplode
              Deltager
                • Nova

Jo, men gjett hva jeg glemte

bwinkler
                Deltager
                  • Nova

i gamle dage havde man glemt filmen, i dag måske batteri nok eller ?

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Jeg glemte å sette på auto-iso.

Strøm er ingen bekymring, jeg bruker AC adapter så jeg kan filme hele natta hvis jeg vil.

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

ja alt kan jo ske i skyndingen!!

Du fortæller at du kan filme hele natten. Kan alle kameraer(jeg tænker på DSLR) tåle at filme i så lang tid(varme mm) ? Eller mener du timelabs??

xplode
                      Deltager
                        • Nova

Jeg bruker video for å spare lukkeren i kameraet, bruker en tilegsfirmware(Magic Lantern) på kamera som gir masse ekstrafunksjoner så jeg kan filme i 1 FPS. Andre ekstrafunksjoner er integrert intervallometer, HDR bracketing+++

Sensoren blir en del varmere enn når en tar bilder, men kameraet er laget for slik bruk, er nok ikke problem med andre DSLR heller.

bwinkler
                        Deltager
                          • Nova

Kunne du forklare mig lidt mere om dette tillægsprogram, bla. hvor jeg evt. kan skaffe det fra. !frame pr. sekund synes jeg lyder meget interessant.

Jeg har Canon EOS 700D og 5D MK3

xplode
                          Deltager
                            • Nova

http://www.magiclantern.fm/

Det er litt komplisert å få installert det, men det finnes guider som er greie å følge på forumet der.

5D III er helt rått med Magic Lantern, da kan du filme i RAW (krever veldig raskt minnekort) i full HD, men det er ganske mye etterbehandling som skal til før en kan legge ut på Youtube.

En ting som er fint med å filme i lav FPS er att når du spiller av videoen etterpå blir den spillt av i full FPS 24/25/30 så det er en timelapse video uten ekstra jobb.

xplode
                            Deltager
                              • Nova

Installasjonsguide: http://blog.planet5d.com/2014/03/magic-lantern-conquers-canon-eos-5d-mark-iii-firmware-1-2-3/

Det er visst blitt mye lettere å installere nå enn før Xplode2014-07-14 11:30:27

Julius
                              Deltager
                                • Nova

Julius
                                Deltager
                                  • Nova

Enda mer NLC her i Vestfold nå.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'NLC i Norge' er lukket for nye svar.