› Fora › ASTRO-FORUM › KØB & SALG, FORHANDLERNYT › Nikon NAV HW 17mm sælges
- Dette emne har 2 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 4 år, 6 måneder siden af Henrik Bjørslev Andersen. This post has been viewed 772 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. august 2019 kl. 17:59 #321475
Henrik Bjørslev AndersenDeltager- Asteroid
Uden tvivl markedets bedste 17mm okular, 2″ og 102 grader og knivskarpt til kanten, med specialtilvirket 14mm eic, der giver samme kvalitet, så 2 okularer i et! Sælges kun grundet fejlkøb, det fungerer ikke med mit teleskop. Desværre kan jeg kun fokusere ud til omkring 200m med min Televue NP101 refraktor, fordi jeg udelukkende bruger amiciprismer til naturiagttagelser, især til fugle. Det havde jeg ikke forudset, alle mine andre 1,25″ og 2″ okularer kan jeg bruge med min Zeiss revolver. Men med en stjernediagonal fokuserer det fint, langt ud over uendeligt, til flyvende fugle kan jeg dog ikke rigtigt leve med den løsning.
Faktisk havde jeg tidligere averteret herinde efter mulige ejere af dette okular, så jeg kunne se det inden, fordi der ikke er nogen forhandlere herhjemme. Desværre fandt jeg ingen, det kunne have forhindret det problem, jeg nu er rendt ind i. Okularet er fuldstændig nyt, med u-udfyldt garantibevis og fuld garanti, købt i Japan for 8300 kr. med forsendelse, told og moms. Det har været brugt i 20 min. på min terrasse blot for at konstatere, at jeg ikke kunne fokusere ud over de 200m, men hvilket billede det giver!!! Bedre ‘eye comfort’ end TV Ethos, et vanvittig skarpt og kontrastrigt billede, hvor det TRODS de 102 grader er muligt at kigge ud mod kanterne. Jeg har mulighed for at returnere okularet, skal så blot betale returforsendelsen til Japan, men for at slippe for alt bøvlet med pakning, toldpapirer mv. vil jeg lige høre, om der skulle være en her i landet, der er interesseret i at købe det. Så er der mulighed for først at se den imponerende optiske kvalitet uden at skulle købe katten i sækken.
Kontakt mig på 28 30 18 88 eller skierfe@hotmail.com, men gerne hurtigt, da jeg ellers skal kontakte sælgeren angående returnering.
Hilsen Henrik Bjørslev.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
11. august 2019 kl. 11:42 #321477
Glemte at skrive, at et velholdt Ethos 17mm evt. kan indgå i handelen, hvis der en, der ønsker en opgradering. Jeg kan selvfølgelig også slå lidt af den pris, jeg selv har givet, ved et direkte salg.
20. august 2019 kl. 18:07 #321510
I dag skulle jeg returnere Nikon okularet, da ingen havde reageret på min annonce her. Men det lykkedes mig alligevel at lave en feberredning lige på falderebet; det ville være lidt ærgerligt at skulle bruge 750 kr. på at returnere det bedste okular, jeg nogensinde har kigget i. Jeg fandt ud af, at hvis jeg afmonterede okularholderen på mit APM 90 grader prisme, så havde det en krave på 60mm, nøjagtigt det samme som underdelen på min Baader Quicklock, når gevindadapteren er skruet af. Så jeg stillede den ganske enkelt oven på kraven af prismehuset, med okularet i, satte den fast med 2 lag gaffatape og satte derover et spændebånd, som jeg fik strammet virkeligt godt til.
Det er ikke kønt, men superstabilt, så nu kan jeg bruge okularet helt uden problemer, der er rigeligt headroom! Hermed er ideen givet videre til andre, som måtte have det samme problem. Fik kortet hele 9mm af den optiske vej, da der sad et filtergevind inden i den oprindelige okularholder på APM prismet, som forhindrede okularet i at komme helt i bund. Og der sidder en krave nede i prismehuset, dermed risikerer det ikke at støde mod selve prismet.
Så nu er okularet ikke til salg mere!
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.