NGC7331 sluttid

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC7331 sluttid

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 466 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Her er en kraftig forbedring af mit billede af NGC7331 og Stephans Quintet fra starten af måneden.-En del
      frames taget med luminansfiltret var forskudt i forhold til RGB billederne på grund af at jeg midt i det hele måtte regulere
      med vægtfordelingen for at forbedre guidningen men ved hjælp af stackeprogrammet
      Registar og Maxim har jeg alignet og stacket alle brugbare frames ret præcist .På den måde er perspektivet blevet lidt større og jeg har fået et par ekstra galakser med.Nord er op.
      Teleskop: Orion Optics 200mm f/4.5 og Artemis 4021, guidet med Qcam5 på EQ6 mount.

VH Mogens

tomvictor
      Deltager
        • Giant

Hei Mogens, dette er et bra bilde av et vanskelig objekt. Du har truffet bra med fargene også.

Skulle foreslå noe forbedring må det være følgende:

Ørlite økning på curves

Rette opp histogram bitte litt i grønn kanal

Litt økning av saturasjon på galaksene (lasso)

En veldig lett unsharp på hele bildet

Lasso rundt Quintetten og litt sterkere unsharp på disse

Til slutt Litt finjustering av kontrast med curver for å “reparere” unsharp utvaskingen.

Deep space noise red.

Det kan høres mye ut, men forskjellen er ikke veldig synlig men nok til å gjøre et godt bilde enda bedre. Du vil få litt sharpere stjerner over hele og bedre farger på galaksene.

Herregud, dette skulle være et kort innlegg.

Hva syntes du?

Hmm, jeg fikk ikke til å uploade et større bilde…`?

Tomvictor2008-11-12 19:33:13

Fornax Ligthtrack II
        Tokina AT-X 300mm f 2.8
        Canon 600D Baader

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Tom

På dit lille billede kan jeg nu ikke se nogen forbedring.-På min monitor står mit billede ret afbalanceret og det er faktisk med vilje jeg ikke har overbehandlet det.-Jeg har selvfølgelig haft gang i de forskellige funktioner du foreslår, men har altså valgt en mere nænsom global billedbehandling.

VH Mogens

tomvictor
          Deltager
            • Giant

Hei Mogens, som sagt veldig små forandringer, og det er selfølgelig smak og behag Smile.

Dessverre syntes det enda mindre på det lille bildet jeg fikk lov til å laste opp.

Fornax Ligthtrack II
            Tokina AT-X 300mm f 2.8
            Canon 600D Baader

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej Tom

Du har fuldstændig ret i det med de små ting og tak for din kommentar iøvrigtEmbarrassed

Jeg bor jo i et område med meget skyglow og sommetider er man lykkelig over blot at få et klart billede med detaljer som f.eks. de mange små galakser.

VH Mogens

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej Mogens – OG Tom Victor

DET er gode billeder!

Der er lidt forskel i balancen på dem – og på storleken naturligvis :o)

Men der er godt nok mange galakser i det felt – jeg var slet ikke klar over at der var så mange dér.

Det ligner Stephans Q. nederst th.?

Jeg mener grænsen for upload er sat til 100kb af pladshensyn.

Ellers kan du linke til billedet om du vil have det fulde format

Henrik2008-11-12 22:19:24

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Mogens et dejligt billede, især netop at den er næmsomt behandlet. Nåja selve kompotionen hjælper jo også 🙂

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Michael

Tak for det.-Ja billedbehandling er jo mange ting.Til et så sart billede som dette mener jeg at man skal være tilbageholdende, en for mørk baggrund eller for meget støjbehandling er ødelæggende.-Jesper har et lille hjørne i sin bog om etik i billedbehandling, hvor konklusionen er at det må være op til den enkelte at give svarene. – Efter nøje overvejelse kunne jeg så tilføje.

VH Mogens

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Netop nogle gange mener man jo at det kan klare at man går over gevind, andre gange ikke.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'NGC7331 sluttid' er lukket for nye svar.