› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › NGC7331 + kvintetten, M45 og en skive gul ost
- Dette emne har 16 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 1126 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. september 2008 kl. 22:34 #1507
wiebenDeltager- Nova
Hej,
I onsdags d.24. kørte jeg til mit “dark-site” (Maglesø), væk fra Frederiksbergs lysinferno.
Målet for aftenen blev NGC7331 samt Stefans kvintet.
Jeg har tidligere forsøgt denne galakse og havde forhåbninger om et bedre resultat denne gang. Vejret var fint med begrænset tåge og godt selskab af TommyF.Det blev til 12 gange 8 minutter af NGC7331 hvorefter jeg kunne se, at min laptop snart ville løbe tør for strøm. Jeg må have fat på nogle flere ampere-timer.
Den sidste strøm blev brugt på 3 gange 8 minutter af M45, som jeg længe har haft lyst til at prøve kræfter med. Der var ikke tid til at lave mosaik eller positionere hoben helt optimalt, men det gav helt sikkert blod på tanden til at vende tilbage til M45 og forsøge igen.
Da jeg løb tør for “guide-strøm” havde månen lige sluppet horisonten og stod rød og flot gennen den lavtliggende dis. Det blev lige til en række 1 sekunders shots på laveste iso.
Jeg forsøgte at stacke i Registax men uden held, så det bliver her kun til en enkel frame. Skarpheden kunne ikke blive god pga. disen og den lave vinkel, men jeg syntes farven er flot.Neden for ses nattens høst. Jeg skal have mere data til NGC7331, så skal den nok blive helt fin. Jeg har ikke brugt darks eller flats. Specielt flats kunne hjælpe, da der var en klat i midten af NGC’en samt en del vignetering. Jeg må igang med noget gradientXterminator.
Alle billeder er skudt med Nikon D300 ISO 1000 på SKywatcher 250, Eq6Pro, guided med Orion SSAG og 80mm Skywatcher skytravel.
NGC7331 samt Stefans kvintet.
12 x 8 min ISO 1000Lidt tættere på
M45
3 x 8 min ISO 1000Osten i disen
1 sekund iso 50Mvh
Heine
28. september 2008 kl. 22:36 #1510
rigoDeltager- Super Nova
nice manner
28. september 2008 kl. 22:37 #1511
mstauningDeltager- Black Hole
Ja flotte billeder Heine, ville ønske jeg var der.
28. september 2008 kl. 22:40 #1513
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Heine,
Smuk M45!
Og NGC7331 er bestemt også rigtig god, lidt synd at du ikke har ladet 7331 stå lidt længere over venstre side af billedet.
Men jeg synes, at billedet er lidt meget til den blå side…. ? Opstået under billedebehandlingen eller “ser” Nikon’en bare meget blåt?
Hvilken hvidbalance er kameraet indstillet på ?Jeg benytter selv “dagslys” indstillingen på min Canon 350d.
28. september 2008 kl. 22:40 #1514
jacobb- Nova
Rigtig flot Heine!
Især det første med ngc7331 er super
Mvh
Jacob
28. september 2008 kl. 22:44 #1516
tommyfDeltager- Neutron star
Helt utrolig af en, “smider bare guide scope på og,,,,”. som du selv siger, meeen mon ikke du også har et eller andet med det at gøre,,,
Kan slet ikke komme mig over det at guide osv bare er så godt, jeg så det godt der ude og har set det på
Kroppedal, tror du kan sælge det setup og score penge på detselv om det er brugt, det kører bare….
Og tak for din pæne ord om mig, mener der kom helt andre toner ud af min mund da jeg
ikke kunne få Arcturus ind i mit felt
men jeg blev vist god igen senere
Kanon billeder…
TommyF 2008-09-28 22:47:12 28. september 2008 kl. 23:10 #1522
wiebenDeltager- Nova
Tak for roserne!
MS, vi ses en anden gang. Mon ikke det bliver til Stevns, medmindre det bliver klart her i ugens løb, så er jeg helt sikkert at finde ved Maglesø inden weekenden.
Lars. WB stod så vidt jeg husker på Daylight. Jeg kan selvfølgelig have ændret det ved en fejl. Jeg har ellers brugt eye dropper tool, og sat gråballancen derefter i levels i PS.
Måske er Nikon lidt blå – det har jeg også lagt mærke til i mine tidligere billeder. Måske er det fordi D300 endnu understøttes af DeepSky Stacker. Jeg vælger et andet kamera i meuen, for at få nogenlunde stacking resultater. Måske skal jeg bare lære lidt mere PS magi.Tommy, ja din opstilling drillede dig lidt i starten, men du faldt da ned da kom da op at køre og fik lidt i kassen.
Jeg frygtede ellers lidt for dit udstyr i starten under allignment. Hvad er det nu den hedder den NGC’er du skød? Den skal prøves en af dagene.
Jeg er rigtig glad for min opstilling. Der har ikke været de store tunings problemer.Tak til alle for ros og kritik.
Mvh
Heine
Wieben 2008-09-28 23:18:38 29. september 2008 kl. 08:31 #1542
mstauningDeltager- Black Hole
Heine – Jeg er sikker på at det er det med at vælge et andet kamera, da de orginaler jeg engang fik af dig ikke er helt så blå når balance først er sat.
29. september 2008 kl. 08:55 #1548
jesperDeltager- Neutron star
Hej Heine,
Det var dog nogle umådeligt flotte billeder! Det kan godt være at Nikon filtret æder lidt stjerner men til gengæld virker det ofte som om kontrasten og følsomheden er bedre end Canon. Eller det er måske bare fordi fotografen er dygtigere.
Vignetteringen kan Gradient Xterminator nemt klare. Med lidt held kan den også klare blåstikket ved at vælge at netralisere baggrunden.Jesper29. september 2008 kl. 10:16 #1559
kubachDeltager- Super Giant
Heine,
Jeg er lidt (meget) frustreret over hvor godt det Nikon kører.GradientXterminator har du jo købt, så det er bare at komme igang29. september 2008 kl. 11:48 #1568
wiebenDeltager- Nova
Hej igen,
Ja, MS du har ret. Jeg har også glemt at sætte hvid op mod en hvid stjerne.Jesper. Takker. Ja det Nikon er ikke helt skidt trods filteret.Kubach har lige fået raw filen fra DSS og har haft den under kyndig behandling. Jeg syntes det er blevet rigtigt godt, men en langt bedre baggrundsfarve. Kvintetten er også blevet hevet fint frem. Tak for det.Her er Kubachs billedbehandling i CS3.Wieben 2008-09-29 11:57:29 29. september 2008 kl. 12:50 #1569
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Der er voldsomt mange jpg-artifacts.
Billedet er simpelthen for hårdt komprimeret efter min mening.
Når du har billeder liggende på din egen server er der vel ingen grund til at holde filen under 150k ??Ellers er billedet meget vellykket, synes jeg.
Fin balance mellem galakserne og baggrunden + dejligt mange stjerner.29. september 2008 kl. 13:08 #1571
wiebenDeltager- Nova
Hej Lars,
Den lader jeg Kubach svare på. Det er hans server. Tror den hårde komprimering var for at undgå begrænsning på en offentlig upload sever. Måske kan han ligge et mindre komprimetet billede op.MvhHeine29. september 2008 kl. 13:29 #1572
kubachDeltager- Super Giant
HER – http://cmkubach.dk/images/ngc%20hdr%20DCC%20stacked%20only%20PS3-2.jpg
kubach 2008-09-29 13:41:44 29. september 2008 kl. 18:20 #1576
tommyfDeltager- Neutron star
Hvordan kan du se de jpg fejl Lars, jeg kan ski ikke se dem, måske er min skærm for mørk.
Lol *Heine,,, du har ret, den var meget tæt på at havne i Maglesøen, mand jeg var gal,, MS
kan også nikke genkendende til den tilstand hvis ‘møjet’ for alvor drillerMen seriøst, den 250mm hiver bare helt utroligt meget ned på så kort tid…..
TommyF 2008-09-29 18:22:45 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'NGC7331 + kvintetten, M45 og en skive gul ost' er lukket for nye svar.