NGC7331

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC7331

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 510 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

per.skydt
      • Asteroid
      Da jeg så heines fine wideview billede af NGC7331 og Stefans kvintetten fik jeg lyst til at prøve selve NGC7331. Jeg forsøgte igår men det stoppede skyerne, prøvede så igen i aftes og det lykkes at tage 8×8 min eksponeringer… ville gerne have haft nogle flere men arbejdet kalder i morgen.

Ekstra info:

Kikkert: 16″LX200GPS

Kamera: Canon 20DA i primær focus.

Filtre: Ingen.

Guide kikkert Tak102N

Hilsen Per

wieben
      Deltager
        • Nova

Hej Per,

Fint billede. Der er kommet en god del af “tungen” med.

Jeg måtte også indse at det er et objekt der kræver meget data. Jeg vender helt sikkert tilbage og bygger videre på min version en af dagene. Er billedet beskåret, eller er det hele framen?

per.skydt
          • Asteroid

Hej heine

Billedet er en smule beskåret, dækker ca 95 % af de orginale optagelser. Jeg vender helt sikkert også tilbage til den igen, men vil nok kombinere dataene med 15 min eksponeringer, så man kan få mere med af de små galakser. Kvintetten skal dog lige prøves inden.

Hilsen Per

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Per

Fin optagelse. Hvad er dit indtryk at forholdene i går – var der meget lufturo?

Det fremgår at din kollimering ikke er helt på plads – er det en f/4,5?

Vi er endelig ved at have check på kollimeringen på vores 12,5″ f/5 – det er enormt kritisk med den justering.

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

per.skydt
              • Asteroid

Hej Torben

Forholdene var ikke helt tiptop, der var lidt dis da jeg lavede de sidste 3-4 billeder. Kikkerten er en 16″ F/10 og den kunne godt trænge til en fin justering med hensyn til koliminering, men har en mistanke til at min adapter til kamera ikke er helt iorden.

Der vil dog altid være noget koma i den yderste del af billederne når CCD chippen er i den størrelse som feks canon kameraet.

Hilsen Per

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

-der er godt nok aparture bag, fin størrelse på objektet.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'NGC7331' er lukket for nye svar.