› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › NGC7023 (første version)
- Dette emne har 29 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 273 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. oktober 2009 kl. 16:58 #24694
wiebenDeltager- Nova
Tak Finn og Steffan,
Steffan, mht. flats og ISO. Jeg var også i tvivl om flats skal tages ved samme ISO som lights, men efter at have googlet det, ser det ud til at det er lige meget. Jeg har ikke konverteret dem til mono, men ladet DSS klare alt arbejdet automatisk.
Det kan dog være at nogle af de mere erfarne kan uddybe med iso osv.18. oktober 2009 kl. 19:03 #24702
Anonym- Super Nova
Hej Heine.
Selv tak for sidst. Det var dejligt at have jer på besøg – lækkert at se det fine billede du fik ud af dine anstrengelser! Jeg tog den selv i smalbåndsoptagelser, men vi er jo først lige kommet hjem derovrefra, så turen skal lige rystes ud af kroppen før jeg går igang.Mvh. Johannes18. oktober 2009 kl. 20:44 #24715
outlookDeltager- Super Nova
På en eller anden måde virker den helt fantastisk flot og træder nærmest ud i rummet!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting18. oktober 2009 kl. 21:05 #24719
tommyfDeltager- Neutron star
Er der lige å mørkt som ved Maglesø, så kunne det område jo være et muligt nyt sted som Maglesø er, der er lidt kortere…
18. oktober 2009 kl. 23:27 #24736
webweichelDeltager- Nova
Meget flot! og interessant objekt. Har du testet om ISO800 giver bedre resultater end ISO1600? jeg tror jeg vil prøve det næste gang da jeg har noget støj som er svært at håndtere i processeringen – giver stibe lign. mønstre. Jeg skyder iøvrigt flats på stue væggens hvide savsmuldstapet og belyser med en 500W halogen malerlampe for at overdøve ujævn belysning det virker meget fint 🙂
19. oktober 2009 kl. 09:24 #24748
wiebenDeltager- Nova
Tak Johannes, Outlook og Steen,
Nu var vi jo 3 som fotograferede samme objekt den aften, Johannes, Michael og jeg.Det kunne være sjovt at prøve at kombinere vores data. Det må jo give op mod ialt 8-9 timers eksponering af det overlappende felt.Tommy, ja der er lige så mørkt som Maglesø…..måske tilmed en smule mørkere. Jeg lånte Staunings SQM og målte fra 21.13 til 21,31 på himmelbaggrunden. Jeg mindes ikke at have målt lavere end 21.22 eller deromkring i Maglesø. Der er lidt lys mod Hillerød, men ellers er der knap så mange lysbobler som i Maglesø. Den nordlige himmel er klart bedre, end Maglesø, da Holbæk jo lyser en del op ved Maglesø.Mht. flats. Jeg overvejede også at bruge mit fladskærmsfjernsyn som “lyskasse” med en hvid baggrund, men mener fra diverse online tests af skærme, at lyset ikke er så ensartet på skærmen som det umiddelbart ser ud til. En tusmørke-himmel eller en småtåget himmel er nok det bedste. Ellers er jeg nu godt tilfreds med mine først flats. Når jeg bruger GradientXterminator kan jeg ikke slippe helt af med vigneteringen, specielt ikke hvis jeg efterfølgende strækker billedet yderligere. Ved mine light frames, er der også et smalt lyst område der strækker sig over den ende af billedet. Jeg har haft mistanke til at det kunne være enten støj fra noget elektronik der ligger tæt på sensoren, eller reflektioner fra noget ved lukkermekanismen eller lignende. Efter brug af flats forsvinder det lyse område i bunden af billedet, så konklusionen må være at det har været reflektioner. Det er jeg rigtigt glad for.19. oktober 2009 kl. 09:26 #24750
Super Heine, så skal man bare finde en fin plads som ved Maglesø…
19. oktober 2009 kl. 09:27 #24751
mstauningDeltager- Black Hole
Set i forhold til GradientX, så er flats optaget ved ISOx påført lights optaget ved ISOy bedre.
Dog vil det være bedst at bruge samme ISO, da ISO er en Gain og man kan komme ud for at nogle pixels ikke er helt uniforme og derved ikke linære i deres gain.19. oktober 2009 kl. 11:41 #24755
wiebenDeltager- Nova
Hej Michael,
Ok tak for forklaringen til flat ISO. Jeg googlede lidt om emnet, men der var ikke nogen entydig forklaring til hvad der var bedst.Jeg vil prøve at lave nogle nye flats til den endelige behandling af billedet.19. oktober 2009 kl. 12:13 #24757
jesperDeltager- Neutron star
Ja flats er i princippet bedre end GXT, da de også korrigerer for små forskelle i pixlernes følsomhed. Støvdoughnuts er GXT heller ikke så god til. Den er god til vignettering og andre gradienter, og god til at gøre baggrunden neutral.
Men flats skal være af god kvalitet for at virke ordentligt (hvilket er svært, synes jeg i hvert fald), og vignettering er det altid bedst at prøve at komme af med i det optiske system, da et vignetteret billede er underbelyst i hjørnerne.19. oktober 2009 kl. 13:17 #24761
wiebenDeltager- Nova
Enig, Jesper. Det må være bedre at behandle problemet end symptomerne.
Gad vide om det er en større sekundær og/eller et andet udtræk der skal skiftes på en standard 254 Skywatcher?19. oktober 2009 kl. 13:56 #24763
jesperDeltager- Neutron star
Jeg vil da tro at begge dele kan hjælpe, nok mest sekundæren. hvor stor er den du har?
19. oktober 2009 kl. 14:49 #24766
wiebenDeltager- Nova
Hej Jesper,
Jeg har ikke målt sekundæren. Det må kunne findes et eller andet sted på nettet.19. oktober 2009 kl. 16:35 #24769
Er det en Skywatcher ?? de skriver at deres 250mm er 58mm secondær-
19. oktober 2009 kl. 20:04 #24789
munkholmDeltager- Neutron star
For søren da, det er da kunst
der er noget at se op til, den MÅ jeg prøveTakahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'NGC7023 (første version)' er lukket for nye svar.