NGC7023 (første version)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC7023 (første version)

• Dette emne har 29 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 272 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Hej,

Vi var nogle stykker der hyggede på nordkysten ved Tisvilde i torsdags. Tak til alle der var i sommerhuset for hyggeligt samvær og god mad.

Vejret var fantastisk indtil lidt før kl.2 så jeg fik nuppet lidt NGC7023 også kaldet Iristågen.
      Der var en del vind, men vinden faldt støt, så det var muligt at få god guiding selv med newtons.

Jeg får ny computer på mandag med en bedre skærm, og havde egentligt bestemt at jeg først ville behandle data på den nye skærm, men jeg kunne ikke dy mig så her er en første version.
      Det bliver spændende at sammenligne med den endelige version fra den nye skærm, for jeg har på fornemmelsen at min gamle skærm er lidt farve- og kontrastsvag.

Jeg fik ialt 3 timer ISO800 med 10 minutter frames.
      Der er en del støv der blokerer stjernelyset så jeg var itvivl om GradientXterminator, ville gøre et godt job, så jeg har prøvet flats for første gang.

Jeg satte OTA’en på stuegulvet med et foldet stykke hvidt sengetøj over åbningen.
      Det ser ud til at fungere rigtigt godt, og jeg tror det vil være vejen frem for mine kommende billeder.

Her en quick and dirty fra min gamle skærm.

NGC7023 18×10 minutter ISO800

Lidt tættere på

alfi
        • Main Sequence

hei
        det ser riktig lekkert ut!
        hvor mange lag sengetrekk brukte du?
        og brukte du belysning fra utsiden mot ota for å lage flats?
        jeg har aldri laget flats, men er ute etter en enkel måte å gjøre det på.

alfi

hoest
        Deltager
          • Nova

Se lige det her
          Dslr troldmanden har slået til igenClap

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Det er skiseme blevet flot Heine Thumbs%20UpThumbs%20Up. Du har nok ret i at flats er bedre end Gradient Xterminator til sådan et billede.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Smuth, det er lykkedes godt , der er godt nok blæs på kanonen, det er et meget fint billede, ærgerligt, jeg glemte den aften…må ski snart til at tage mig lidt sammen…

max
                • Nova

UPS din CCD chip må være brændt af Heine ! LOL

(tågen ligner bla. sod som fra brændt elektronik)

Det var da godt nok et spændende objekt du har fået fat i der.

Super flot billede Heine.Thumbs%20Up

VH. Max

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

En virkelig nydelig optagelse Heine – og din billedbehandling er tilpas nænsom. Det mørke skyer er kommet flot frem på stjernebaggrunden.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Yeps, det bildet var riktig lekkert! I hvilket stjernebilde ligger denne Iriståken ?

Tillegg: Jeg fant det ut selv via Google. De fargerike skyene består av interstellar gass og støv og kan assosieres med flotte blomster. Gass-skyen ligger 1300 lysår unna i det fruktbare stjerneområdene som kalles Cepheus.

Under kan vi se et annet bilde:

• Opphavsrett:
                  • Jean-Charles Cuillandre (CFHT), Hawaiian Starlight, CFHT

Rune CB.2009-10-17 19:09:37

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com