› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › NGC7023 (første version)
- Dette emne har 29 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 272 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. oktober 2009 kl. 17:24 #24616
wiebenDeltager- Nova
Hej,
Vi var nogle stykker der hyggede på nordkysten ved Tisvilde i torsdags. Tak til alle der var i sommerhuset for hyggeligt samvær og god mad.
Vejret var fantastisk indtil lidt før kl.2 så jeg fik nuppet lidt NGC7023 også kaldet Iristågen.
Der var en del vind, men vinden faldt støt, så det var muligt at få god guiding selv med newtons.Jeg får ny computer på mandag med en bedre skærm, og havde egentligt bestemt at jeg først ville behandle data på den nye skærm, men jeg kunne ikke dy mig så her er en første version.
Det bliver spændende at sammenligne med den endelige version fra den nye skærm, for jeg har på fornemmelsen at min gamle skærm er lidt farve- og kontrastsvag.Jeg fik ialt 3 timer ISO800 med 10 minutter frames.
Der er en del støv der blokerer stjernelyset så jeg var itvivl om GradientXterminator, ville gøre et godt job, så jeg har prøvet flats for første gang.Jeg satte OTA’en på stuegulvet med et foldet stykke hvidt sengetøj over åbningen.
Det ser ud til at fungere rigtigt godt, og jeg tror det vil være vejen frem for mine kommende billeder.Her en quick and dirty fra min gamle skærm.
NGC7023 18×10 minutter ISO800
Lidt tættere på
17. oktober 2009 kl. 17:27 #24618
alfi- Main Sequence
hei
det ser riktig lekkert ut!
hvor mange lag sengetrekk brukte du?
og brukte du belysning fra utsiden mot ota for å lage flats?
jeg har aldri laget flats, men er ute etter en enkel måte å gjøre det på.alfi
17. oktober 2009 kl. 17:33 #24620
hoestDeltager- Nova
Se lige det her
Dslr troldmanden har slået til igen17. oktober 2009 kl. 17:34 #24622
jesperDeltager- Neutron star
Det er skiseme blevet flot Heine
. Du har nok ret i at flats er bedre end Gradient Xterminator til sådan et billede.
17. oktober 2009 kl. 18:03 #24625
tommyfDeltager- Neutron star
Smuth, det er lykkedes godt , der er godt nok blæs på kanonen, det er et meget fint billede, ærgerligt, jeg glemte den aften…må ski snart til at tage mig lidt sammen…
17. oktober 2009 kl. 18:12 #24627
max- Nova
UPS din CCD chip må være brændt af Heine !(tågen ligner bla. sod som fra brændt elektronik)
Det var da godt nok et spændende objekt du har fået fat i der.
Super flot billede Heine.
VH. Max
17. oktober 2009 kl. 18:21 #24628
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
En virkelig nydelig optagelse Heine – og din billedbehandling er tilpas nænsom. Det mørke skyer er kommet flot frem på stjernebaggrunden.
mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. oktober 2009 kl. 18:35 #24629
rune.cb.Deltager- Super Nova
Yeps, det bildet var riktig lekkert! I hvilket stjernebilde ligger denne Iriståken ?
Tillegg: Jeg fant det ut selv via Google. De fargerike skyene består av interstellar gass og støv og kan assosieres med flotte blomster. Gass-skyen ligger 1300 lysår unna i det fruktbare stjerneområdene som kalles Cepheus.Under kan vi se et annet bilde:Rune CB. 2009-10-17 19:09:37 Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
17. oktober 2009 kl. 19:17 #24631
mogensDeltager- Super Nova
Hej Heine
Meget flot billede af Iristågen – et fascinerende objekt17. oktober 2009 kl. 20:38 #24637
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Heine og tak for sidst
WAAU! den er blevet SUPER DUPER– og støvbåndene har du på smuk vis formået, at frembringe på en naturlig måde.
MvhMichael17. oktober 2009 kl. 22:14 #24643
jacobb- Nova
WOW Heine, du har sgi da styr på det skidt!
Det er et MEGET flot billede du har fremtryllet der.MvhJacob18. oktober 2009 kl. 10:54 #24667
wiebenDeltager- Nova
Hej alle,
Mange tak for roserne.
Alfi: Mht. flats: Jeg brugte et lagen, der var foldet en enkelt gang, så jeg har brugt “2 lag”.
Tubus stod midt i min stue og pegede op mod loftet. Lyset kom fra vinduerne der vender mod nord. Jeg ved ikke om der måske kunne være lidt lysgradient, men det var ikke noget jeg kunne se bag på den lille skærm på kameraet hvor alt så fint ud. Jeg eksponerede i 0,6 sekunder ved iso 200 for at få peak på histogrammet op omkring 1/4 til 1/3, hvilket også svarede til histogrammet på mine light frames. Jeg tog en 16 stykker og lod Deepsky Stacker klare resten.Det virker egentligt meget let med flats. Jeg havde afmonteret mit kamera, så det var selvfølgelig afgørende at ramme samme position igen. Jeg tilstræber at montere mit kamera enten på “tværs” eller på “langs”, så det er nogenlunde let at “ramme” samme vinkel over flere aftener.
Jeg kommer helt sikkert til at forsøge igen med flats i fremtiden. GradientXterminater virker rigtigt godt, men med den grad af vignetering, der er i mit system, er det muligt at flats virker bedre.Wieben 2009-10-18 10:55:21 18. oktober 2009 kl. 11:22 #24669
mstauningDeltager- Black Hole
Flats fjerner også noget “støj” som gradientX ikke gør.
18. oktober 2009 kl. 11:33 #24671
steffan- Giant
Hej heine,
Skal flats ikke tages ved samme ISO eller er det ligemeget når man ser på ADU målingen, og herigennem sikrer de er ‘korrekt’ belyst?ISO er selvfølgelig bare en Gain eller forstærkning så det burde nok ikke betyde noget.Har du konverteret flatsne til mono? Det snakkede MS om man kunne gøre for at undgå farve forvridning hvis flats ikke var taget helt hvidt.Flot billede, det vækker ambitioner hos mig, jeg håber jeg en dag kan være med 🙂Mvh Steffan18. oktober 2009 kl. 13:14 #24672
FinnDeltager- Neutron star
Heine
super flodt. Det er jo lige sådanne opjekter med de dramatiske mørke tåger jeg syntes allerbedst om, så find lige nogle flere. Og tak for sidst.
Finn 2009-10-18 13:16:11 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'NGC7023 (første version)' er lukket for nye svar.