NGC7000 IC1805

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC7000 IC1805

• Dette emne har 23 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jacobb. This post has been viewed 911 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Det er en fornøjelse , sådan at blive overhalet indenom af Jacob. FSQ’en er god men jeg tror mest på fotografens dygtighed og flid som årsag til at billederne er så suverænt gode. Mere af den slags Jacob! Dejligt at se at Danske amatører kan være med helt fremme i forreste række.

Jeg må sige jeg er uenig med Russel Cromans udlægning af narrowband filtre. Det er rigtigt at eksponeringerne (både individuelle og samlet) skal være lange, Men det har ikke noget med filtrenes smalle båndbredde at gøre. At de er smalle er jo kun en fordel for signal/støjforholdet, især når man har lysforurening. At de er smalle betyder heller ikke at de lukker mindre lys fra tågen igennem. Gode NB filtre lukke stort set alt lys fra tågen igennem. De lukker bare ikke noget andet igennem.

Næh problemet ligger i at alle emissionstågerne, med nogle få undtagelser ar meget svage objekter, især i OIII og SII. Det er den svage signalstyrke fra objekterne der gør at de skal have så lang tid.

Objekter der er egnede til bredbånds filtre (galakser, hobe etc.) kræver kortere tid, alene fordi de som regel har en større overfladelyshed. Der er flere fotoner at tage af. På den anden side er galakserne jo så mere eller mindre umulige fra byen, da man ikke, som med NB, kan få filtreret al lysforureningen fra.

Jesper

Jesper2008-10-22 17:35:30

jacobb
        • Nova

Hejsa

Ja det er rigtigt mht eksponeringstiderne med NB filtre, men husk nu lige at de “store” drenge ofte bruger feks RCOS teleskoper mht et f/ forhold på f/8+ Så med min FSQ eller OO begge med f/ forhold på ca f/5 kan jeg, istedet for feks. 20min nøjes med små 10 min.

Mvh

Jacob

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jesper

Citatet er taget ud af en længere kontekst.

VH Mogens

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hej Mogens,

OK. Det lød bare forkert som det stod der. Russel plejer jo godt nok også at vide hvad han taler om Thumbs%20Up

Jesper

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Oki så er jeg med, det frame udsnit jeg postede er jo også 40min langt !

Og der er ikke vildt mange objekter der udsender meget lys i SII. M27 er nok den jeg er stødt på som sender mest SII ud, og det er ikke overvældende.

rigo
              Deltager
                • Super Nova

http://astrosurf.com/afernandez/gallery/deepsky/new_images_06.htm

Tjek den ud, der noget Jacob over det her, same style. Lækker smalbånd må man sige

http://www.rigorigo.dk2008-10-22 22:14:24

jacobb
                  • Nova

Ja hans billeder er super fede!

Han bruger et SBIG stl11000 så hans har lidt flere pixels at gøre godt med i forhold til mine 1,3mp…

Men det skal ikke være nogen undskyldning for mig

Det han laver er inspirerende for mig.

Mvh

Jacob

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Flotte billeder! Her er til gengæld et billede af NGC7000 området helt færdigt og lavet af Jim Lafferty fra CloudyNights som dagens billede også taget med en Takahashi:

“Here is a slice of NGC 7000. Imaged with TOA130 with reducer and my ST2000xm
                    camera with Astrodon filters from Redlands, Ca. The mount was my NJP Temma 2.
                    70-80-70 minutes each of binned SII-Ha-OIII with 80 mins of unbinned Ha as a
                    luminance layer.” Jim Lafferty

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jacobb
                      • Nova

Hejsa

Ja det er også et flot billede, jeg er dog ikke så meget til de mættede farver..(og slørede udseende)

Mvh
                      Jacob

Jacobb2008-10-23 22:47:58

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'NGC7000 IC1805' er lukket for nye svar.