NGC7000 IC1805

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC7000 IC1805

• Dette emne har 23 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jacobb. This post has been viewed 910 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Så er der endnu endnu ENDNU en mellem tid på de to projekter jeg er i gang med (sorry)

Håber i kan lide dem selvom de ikke er helt færdige

Mvh

Jacob

Jacobb2008-10-21 23:59:38

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Det øverste billede ligner et, der blev taget af Hubble for nogle år siden. Jeg tror, billedet blev kaldt “Pillars Of Creation” eller noget i den stil. Dit billede har den samme drømmeagtige, næste uvirkelige stemning over sig.

Fede billeder!

wieben
        Deltager
          • Nova

Hej Jakob.

Flotte billeder. Det er jo kunst!

Det bliver spændende at se de færdige billeder. For mit utrænede øje ser specielt det øverste billede nu ret “færdigt” ud.

Mvh

Heine

steffan
            • Giant

Hej Jacob,

Det er bare nogle rigtig flotte billeder, det er jo sådan noget man kun kan drømme om at komme til at lave selv 🙂

Mvh Steffan

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Det er rigtig rigtig god, Jacob !

Jesper skal vist snart til at vise noget, så vi kan overbevises om at han ikke er faldet helt af pinden Wink

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej Jacob

FLOT!

Udover at du har fået utroligt fine detaljer med – og især når man tænker på hvorfra du har taget dem – kan jeg rigtigt god lide din kontrast/farve-behandling.

Som at se Hubble billeder som Jeppe også skriver

Er de taget med FSQ85’eren?

Henrik2008-10-22 11:03:56

mogens
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Jacob

Klar forbedring.-Når du nu skriver at folk er interesseret i at følge udviklingenen til færdigt billede, så burde du måske forklare folk hvilket filtre i Photoshop, du har brugt Noisefiltre,Photofiltre osv.- Narrowband er jo ret støjfyldt, derfor også nødvendigheden af rigtig lange eksponeringer, men derudover er udfordringen at bringe detaljer frem og det lykkes rigtig flotWink

VH Mogens

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Jacob – Igen et par kæbetabende billeder fra din side.

Mogens – Jeg vil nu ikke give dig helt ret i at narrowband sådan bare er mere støjfyldt. Her et lille udsnit af et jeg arbejder på, men som desværre nok må vente med resten til næste år. Zoom 400%.

Det mener jeg ikke er støjfyldt, en frame af 40min. Ganske vist lang tid, men ikke anderledes end hvad jeg for ud af 40min fra 5min subs i Lum. Med hensyn til støj altså.

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Hej Michael

Jeg tror Mogens mener at man skal eksponere længere gennem de smalle filtre og at CCD’en dermed får tid til at lave mere støj.

Nu er det jo heller ikke alle der har et SBIG kamera på 6½kg :O)

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Nåja det havde jeg ikke tænkt på, tænkte på signal/støj forhold.

mogens
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Michael

Det er ikke så meget H-alpha, men 0III og især SII jeg tænker på

VH Mogens

jacobb
                            • Nova

Hejsa allesammen

Tak for jeres kommentarer

Jeg er enig med Mogens, med Ha er der ikke nogen problemer med støj.

Men OIII og SII skal presses en del for at kunne bruges og så kommer der en del støj.

Mht af forklare hvad jeg har gjort så er det en længere (sø)forklaring.

Jeg er som en del ved gammel fotograf og roder med PS på en måde der til tider kan være lidt svær at forklare uden at det kommer til at fylde rigtig meget (meget af det jeg gør kunne sikkert gøres på en mere simpel måde…)

Ja det er taget med FSQ-85’eren ( dejligt teleskop!!)

Henrik, vi skal altså lige finde en dag dig og mig hvor vi stikker hovederne sammen, der er vist et lille hængeparti for mit vedkommende…

Mvh

JacobJacobb2008-10-22 16:38:18

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

er vild med den blå! lækker foto/farve

Jeg gætter på det ikke er behandling (dog alligevel) af fotos/i photoshop der tælder mest, men det at Jacob ser ALLE mulige SKY’s sit snit til at tag fotos = med andre ord utrolige flittig = igen det lønder sig sku. Må tag hatten for din flid, med da også din kunden. Jeg tror jeg har lært noget ved det, det at smalbånd dur anyway i halv “grå” diset vejer, lidt i stil som var i går nat. Men der tror jeg langt de fleste ikke “tager ud” men det gør Jacob Clap http://www.rigorigo.dk2008-10-22 16:45:16

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Nå ja, jeg har selv en plan nu med IC1805 dog med lidt længer brændevide 816mm, så den kommer til at fylde de hele 1391pixel ca. Kan godt lide det område, lige der i mitten, ser fedt ud (der sker noget) og så står den hvis ok for mig ang. træer m.m.

Så den er sat på programmet next time det bliver klart, og så prøve “samme opskrift” med smalbånds

mogens
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Jacob

Tak for svaret.Rigo: Viljen til at benytte enhver lejlighed plus at kunne holde sige vågen om natten og næste dag på arbejde tæller herDead– Jeg vil lige citere Russel Croman som sammen med Ken Crawford er fremragende på emissionline-området:Emission-line photography is more difficult than regular wideband imaging: the individual exposures must be much longer.Emissionline filters let through very little light. Long exposures are needed to accumulate enough useful signal.Otherwise, signal from the object will be swamped by the cameras read and dark-current noise
                                  .Exposures of 2 to 10 minutes work with wideband filters,but exposures of 10 to 30 minutes are best for emission-line filters.For very narrow passbands or objects that emit small amounts of light, even longer exposures are needed.

VH Mogens
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'NGC7000 IC1805' er lukket for nye svar.