NGC7000 i bredbånd+smalbånd

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC7000 i bredbånd+smalbånd

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Øystein. This post has been viewed 55 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei,

I fjor tok jeg en serie bilder av North America Nebula med 71 mm refraktor og mitt den gang nymodifiserte Canon Eos 1100d kamera. Året før fotograferte jeg samme område med 8” teleskop og CCD kamera. Jeg benyttet da smalbånd filtre Sii, Ha og Oiii.

Mitt lille prosjekt nå har vært å kombinere disse dataene.

DSLR bildet ble først prosessert på nytt fra grunnen av:

Større oppløsning

Deretter ’alignet’ jeg bredbåndbildet med smalbånd bildene. FOV er selvsagt vidt forskjellige for de to kombinasjonene av teleskop og kamera, så bredbånd bildet måtte beskjæres kraftig:

Større oppløsning

Til slutt styrket jeg RGB bildet med smalbånd bildene. Den røde kanalen er styrket med noe Sii og Ha, mens den grønne og blå kanalen er styrket med Oiii. ”Styrkingen” for hver av kanalene er proporsjonal med hvor mye pixelverdiene i smalbåndsbildene hever seg over gjennomsnittsverdiene til smalbåndsbildene:

Større oppløsning

Øysteinoystein2016-09-17 08:22:19

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Hej Öystein,
        Jättefina bilder men de är inte helt i fokus. Lite tråkigt med tanke på allt arbete du lagt ner på dem.
        Vilken fokuseringsmetod använder du?
        Bästa hälsningar
        Jonas

Øystein
        Deltager
          • Giant

Hei Jonas,

Mange takk for din kommentar! Når jeg fokuserer bruker jeg BackyardEOS/FWHM med refraktoren og Bahtinov maske med det større teleskopet.

Jeg tror at det du påpeker delvis skyldes en feil under prosesseringen, som jeg nå har rettet på. Jeg håper det ble noe bedre.

Øystein

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'NGC7000 i bredbånd+smalbånd' er lukket for nye svar.