ngc6946 fra 19/11

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER ngc6946 fra 19/11

• Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 648 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg fik samlet lige knap 4 timer på NGC6946 i går aftes. Billedet er lidt “uldent” -fokus var lige i skabet, checkede med bathinov maske, så jeg ved ikke hvorfor.

Skywatcher EQ5 Synscan
      ZWO guidecam med PHD2
      Skywatcher Explorer 130 PDS
      Canon 1000D (unmod) styret af AstroArt 6
      Stacket med DeepSkyStacker, efterbehandlet i AstroArt 6

29 lights på hver 480
      10 darks på 480
      10 flats

Billedet er binnet 2×2 i AstroArt.

Kommentarer modtages hjertens gerne.

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Hej Rudi,

OK optagelse selv om det er lidt uldent.
        Forholdene har nok ikke været optimale.

Tjekkede lige om SN 2017 eaw kunne ses endnu,  og det kan den.
        Lavede en blinksammenligning med mit billede fra 23. maj så den er god nok.

Den er rødlig på din optagelse,  og meget tydelig.
        Fint.

Mvh
        Mogens

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Må vi se novaen Mogens 😉

Og ja, jeg tror også at seeing ikke var optimalt.

Mit hoved spejl er også lidt nusset, så jeg vil lige prøve dette en af de næste aftener:
          http://www.skyandtelescope.com/astronomy-resources/caring-for-your-optics/

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Jo,  jeg prøver lige at uploade et billede.

Til sammenligning fra d. 23. maj

Mvh
            Mogens

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Nååå – jeg troede jo du havde lavet et animeret gif billede 😉

/Rudi B. Rasmussen

jjosefsen
              Deltager
                • Moon

Jeg har selv prøvet at fokus med bahtinov masken ikke var helt i skabet – plejer at tjekke efter med FWHM og HFD i Backyard Nikon, HFD skulle være mindre afhængig af atmosfæriske forhold..

Tjekker du fokus undervejs? Jeg har læst andre steder at newts godt kan miste fokus efterhånden som temperaturen ændrer sig, ved dog ikke om det er tilfældet.

Undskyld hvis jeg derailer lidt, men er du godt tilfreds med din 130 PDS? Hører gode ting om det scope.

Men hvor fedt at man kan se en super nova! 🙂

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Rudi,

Det er nu ganske godt trods ringe seeing.

Jeg kan især godt lide, at du får bevaret farverne på stjernerne.

Novaen er ekstra bonus!

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

@jjosefsen:
                    Jo, jeg checkede undervejs, både med bathinov og FWHM, kunne ikke gøre det bedre.
                    Jeg er rigtig glad for min PDS, når der skal opgraderes bliver det nok til 10″ PDS’en.

@Lars:
                    Tak for det, jeg håber der snart kommer en frostklar nat med ordentlig seeing.

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
                    Deltager
                      • Super Giant

Rudi du skriver:
                      Nååå – jeg troede jo du havde lavet et animeret gif billede

Ville jeg også gerne.
                      Men er på ny pc efter harddisk på den gamle endelig døde helt d. 14.11  RIP

Har ikke fået alle programmer installeret endnu.

Skal nok.

Mvh
                      Mogens

Mvh
                      Mogens

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Du behøves ikke Mogens. Jeg finder selv et gammelt billede af galaksen st blinke med.

/Rudi B. Rasmussen

webweichel
                        Deltager
                          • Nova

Rigtigt fint billede, gode farver og altid sjovt at få en supernova med.

Mht. uldent, et par tanker til tiltag og forbedringer som jo er noget af det der gør det sjovt og udfordrende at lave astrofoto:

Din pixel opløsning er 1.8 buesekunder/pixel og hvis du som du skriver har binnet 2X så er det jo hele 3.6 “/pix. For at få god opløsning er min erfaring at man skal ned og nærme sig 1.0 “/pixel så jeg ville bestemt ikke binne.

Kollimering er vigtig og at den er konstant når tubus drejer i løbet af natten. Om dette er stabilt kan man checke med en laser kollimator i stuen og dreje tubus i forskellige retninger. Pletten på hovedspejlet må ikke flytte sig mere end ca. 1 mm.

Et “Concenter” alignment okular er en god hjælp til at finde den korrekte position af sekundær spejlet og lave offset af sekundær spejlet.

Så er der komakorrektoren den skal være af god kvalitet ellers bliver det ikke bedre så at sige, her er man nødt til at lægge en god del af budgettet ;).

Hilsen Steen

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Steen, jeg har ikke kollimeret siden før sommerferien, så måske skulle jeg lige gøre det igen. Og jeg har aldrig testet hvordan spejlet flytter sig når tubus flyttes, det må jeg også hellere prøve.

Binning var blot for at nedscalere billedet lidt 😉

Comacorrectoren er en Baader, helt præcis hvilken model ved jeg ikke, jeg købte den fra michael Bertelsen fra denne tråd. Der står intet på den. Måske kan Michael huske hvilken type det er?

Og endelig så er spejlet lidt nusset, så jeg overvejer at skylle det.

/Rudi B. Rasmussen

webweichel
                            Deltager
                              • Nova

Hej Rudi,

Jeg kollimerer hver gang, først lader jeg kikkerten køle af og så kollimerer jeg med laser. Spejlet er selvfølgeligt lidt nusset men det skal være ret slemt for at påvirke billedet væsentligt.

Du kan sagtens skylle spejlet. Jeg plejer at tage spejlet op i køkken vasken og spule det for at fjerne så mange partikler som muligt og så derefter meget forsigtigt trække vat totter med en tynd opløsning af ren sulfo (Matas) i demineraliseret vand og dernæst en tynd opløsning af isopropylalkohol i demineraliseret vand. Genbrug ikke vat totterne og lad dem kun trykke med deres egen “vådvægt” for ikke at kunne lave ridser. Tilsidst skylles med demineraliseret vand og spejlet stilles på højkant til tørring ved at blæse alle små dråber væk. Man kan bruge en øreskylle bold fra ja igen Matas 😉 til at blæse luft med.

Husk iøvrigt at spejlet ikke må spændes fast, man skal lige netop kunne rotere spejlet i spejlholderen, eller risikerer man spændinger.

Det samme gælder sekundæren, jeg kan se den er limet, hvis det ikke er gjort korrekt kan det give spændinger (astigmatisme).

/Steen

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Bathinov masken er følsom over kollimering fejl.

Ved at rotere den først 120 og så 240 grader efter fokusering vil man kunne tjekke kollimering.

Kræver dog at fokus stjernen er exact midt i feltet og at kameraet er centreret.

Der findes en tri-bathinov maske som tester tre retninger for fokus hvor bathinov masken kun tester een. (Google tri bathinov og vælg trådene på cloudynights)

Må sige at dit spejl er en smule nusset, men det burde ikke gøre det uskarpt – kun kontrastløst.

webweichel
                                Deltager
                                  • Nova

Ups, kan se i den tråd at du allerede har ordnet det ;).

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'ngc6946 fra 19/11' er lukket for nye svar.