NGC6888, Crescent Nebula

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC6888, Crescent Nebula

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 50 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei

Sesongens første prosjekt for meg er NGC6888, Crescent Nebula. Jeg har noen eksponeringer i skuffen fra i fjor og utvider med nye i år. Så langt har jeg laget en første Ha versjon. Den består av 9 subs av 20 min (ikke akkurat ’Lucky Imaging’ ), altså 3 timer i alt. Jeg benyttet mitt RH200 teleskop, SBIG 8XME kamera og Ioptron Ieq45 montering. Bildebehandlingen er gjort i PixInsight. Kommentarer mottas gjerne.

Større bilde

Øystein

nhaagh
      Deltager
        • Super Giant

Det er en god start på et flot felt.

Jeg synes billedet er lidt uskarpt nederst i venstre hjørne. Kunne det tænkes at kameraet ikke sidder helt vinkelret på teleskopet?

Øystein
        Deltager
          • Giant

Takk, Niels, for kommentar! Jeg har sjekket et rå-bilde i CcdInspector som bekrefter det du påpeker om bildets nedre venstre hjørne. Kamera med filterhjul er tungt og bare festet med tre fingerskruer. Det blir montert/avmontert for hver økt.

Øystein

munkholm
          Deltager
            • Neutron star

Fingerskruer er noget fanden har skapt, har selv, så vidt det har været muligt, ændret det så jeg bruger gevind istedet

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

erikgu
            Deltager
              • Nova

Mye fint i dette Øystein. Enig bed Bent vekk med fingerskruene. Jeg har en Hotech kollimator med fin stramme mekanisme, kanskje mulig å få et “adapter” som du kan bruke?

Erik G

Erik G

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Flot. Når man kan lave så fint et billede behøver man ikke være “lucky”

Øystein
                Deltager
                  • Giant

Mange takk for kommentarer og innspill Bent, Erik og Jesper.

Øystein

Øystein
                  Deltager
                    • Giant

Hei,

Jeg har utvidet bildet mitt ved å legge til R, G og B data (1 time av hver, 12 x 5 min). Ha inngår nå som en del av den røde kanalen, riktig betegnelse blir vel da (Ha+R)GB. Noen av de sterkeste stjernene har haloer rundt seg, disse skyldes vel indre refleksjoner i filterhuset. Jeg har ikke forsøkt å dempe haloene, kanskje noen har gode råd.

Dersom jeg får muligheten til det, vil jeg senere legge til Oiii data. Jeg tror bildet vil ha fordel av det.

Se større, Crescent Nebula som (Ha+R)GB

Øystein

erikgu
                    Deltager
                      • Nova

Flott med farger Øystein, en god start på sesongen.

Erik G

Erik G

Øystein
                      Deltager
                        • Giant

Takk for det, Erik. Så får vi håpe at sesongen byr på noen fine kvelder. Egentlig greit at vi ikke vet hvordan det blir, forventninger har sin verdi de også.

Øystein

erikgu
                        Deltager
                          • Nova

Hei Øystein,

For min del blir det minimalt. Jeg tror ikke EQ8 og BS blir satt opp i år. Har ikke noe sted å plassere det. Håper på noe widefield og nordlys med vidvinkel linse men ellers ikke mer, men det blir artig å følge med hva andre får til

Erik G

Erik G

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'NGC6888, Crescent Nebula' er lukket for nye svar.