NGC4565 og M13 fra d.25-03

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC4565 og M13 fra d.25-03

• Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 140 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Efter inspiration flotte billeder af NGC4565 og M13, fik jeg lyst til at prøve disse 2 objekter.
      Onsdag aften bød jo på flot vejr, så jeg trillede til Maglesø med udstyret.

Jeg startede med NGC4565, og afsluttede med M13. Jeg fik skubbet lidt til fokus da jeg startede NGV4565, så det resulterede i lidt store stjerner. Ellers forløb aftenen fint. Der var ikke de store problemer med rim på sekundæren, og luften virkede fin klar da jeg nåede til M13. Under NGC4565 lå der lidt tynde skyer, men det var ikke værre end at alle frames kunne bruges. Jeg syntes det er svært at få kontrasten frem i støvbåndet – måske pga. den lidt dårlige fokus.

Det blev til 9 x 10 min NGC4565 ISO 800
      M13 fik 6 x 10 min M13 ISO 650.

En hurtig behandling gav følgende resultater. NGC’en har nok fået lige en tand for meget “increase star color” i PS.

NGC4565 full frame.

Her beskåret

Og close up

Her M13 – beskåret

Dette var 2nd light med mit nye Nikon D700.
      M13 er uden darks og uden flats.
      NGC’en fik en dark fra forrige tur.

Det ser ud til at kameraet kan fungere udemærket uden dark frames.

Wieben2009-03-27 00:51:52

soeren.vod
        • Planet

Hej Heine

Hvad er “PS”; photoshop? (Er der virkelig en “increase star colour” funktion i den??Tongue)
        Jeg synes ikke den har fået for meget.

Synd med guidefejlen i M13 for den er ellers rigtig flot. Men den har vi jo også hele sommeren at øve os på

Søren Vod2009-03-27 01:05:31

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Det ser godt ud med det kamera, du er sej btw, sådan på arbejdsdage at lave astro.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Søren – Jeg er sikker på at Heine snakker om det plugin der hedder AstronomiTools, som fås til PhotoShop og PaintShopPro. Den har en funktion der tager den rest farve der altid er omkring en stjerne, og fører den ind mod center.

Heine – Syndtes at NGC’eren er blevet rigtigt god, men at M13 er der da sket noget sjovt med? Er det nogle bad frames du har fået med, eller drillede guide?

wieben
            Deltager
              • Nova

Takker,

Søren, som MS siger, det er et plug-in til Photoshop.

MS, jeg har bare lagt alle 6 frames ukritisk sammen. Det blæste lidt fra øst, og ved Maglesø betyder det at vinden har frit løb. Det er nok det der gav lidt aflange stjerner.

M13 skal prøves igen en anden dag. Jeg tror jeg vil få bedre detaljer ved lavere iso – måske ISO 400, så kernen kommer bedre med.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Go ide, hvor stod du? Oppe på bakken eller nede på pladsen?

wieben
                Deltager
                  • Nova

Midt på pladsen som jeg plejer.

hoest
                  Deltager
                    • Nova

Hej Heine. Respekt med de DSLR fotos ,Nicon kan osse ses tydeligt

ole
                      • Main Sequence

Superflot wide field Heine !

Det er et meget vellykket billede af NGC4565 !

/Ole

michael.bertelsen
                      Deltager
                        • Nova

For hulen da Heine!!!Star super flotte billederThumbs%20Up

Gode farver – jeg må se om jeg ikke kan skrue op for blusset på min M13

Mvh

Michael

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja, man skal også tage med at det er ned fra 1 sal(memer jeg), 1 times kørsel, setup og retur igen,, det giver uanset hvad lige lidt mere arbejde for at få de foto i hus.
                          Så ret flot at få den flotte guide på et mobilt setup, set bort for M13 Cool

wieben
                          Deltager
                            • Nova

Takker igen for fin ros.

Ja, Nikon kan også bruges til astro.
                            Det er dog tydeligt at Canon er det officielle mærke til astro, da de fleste programmer til kamerakontrol kun understøtter Canon. Jeg bruger en timer release i stedet, og det fungerer fint.

Mht. de skæve stjerner på M13. Det kunne være vinden, men jeg fik også lige checket min kollimering, og den var lidt off. Fik også centreret min sekundær. Når jeg kikkede i Cheshire okularet, stod spejlbilledet ikke helt midt i sekundæren. Ved ikke om det betyder det store, men nu er den i hvertfald allignet.

Tommy, ja jeg bærer udstyret ned fra første sal. Konen og jeg så tidligere på en lejlighed på 5. sal. Jeg er i dag rigtig glad for at jeg kun skal bære udstyret ned fra 1. Det er overkommeligt, selv om det kan være lidt af et oprojekt fra jeg beslutter til at tage ud og til den første frame popper op på skærmen bag på kameraet.

Jeg syntes dog det er det hele værd at køre den ekstra vej, for at få en mørkere himmel.
                            Jeg savner dog den mærke himmel fra Sydfyn. Selvom man kan se mælkevejen ved Maglesø, er det intet sammenlignet med mange steder længere vest på. Mon ikke det er værd at prøve at checke sydsjælland/Møn ud en dag?

Meteoblue og DMI siger klart i aften igen, så jeg er nok at finde ved Maglesø engang efter kl. 21/22 stykker.

Wieben2009-03-29 13:18:24

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Beundre din ihærdig hed, desværre er det arbejds dag i morgen, men i påsken skal jeg ud hvis vejret vil..

mhansen
                              Deltager
                                • Nova

Heine, du kan jo altid kigge nogle af de billeder jeg har taget. De er nemlig taget lidt uden for Vordinborg, som jo vistnok ligger på Sydsjælland. Wink

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'NGC4565 og M13 fra d.25-03' er lukket for nye svar.