NGC1976

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 1 måned siden af rune. This post has been viewed 186 timescb. This post has been viewed 186 times. This post has been viewed 186 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

M42 – Orion Nebula ikveld:

Tid: Kl. 18:30

Temp.: -5° Celsius

Retning: Sør – øst

Avstand: 1344 ± 20 lysår [2] [5]

Lysstyrke: 4.00 magnitude

Min første deep-sky observasjon. Svært gode forhold på kveldshimmelen idag og mange interessante objekter. Brukte et 25mm`s okular (standard) 1,25”. Tror nok fokus og evt. farger blir bedre når jeg får en 2x Barlowlinse, samt Pløssl-okular (dette er bestilt). Med Stereo-Viewer i tillegg og 2x 25mm Pløssl, burde denne tåken bli meget bra! Tongue

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Lyder ski godt Rune, visuel er ski sjovt ind imellem….

mikkellund
          • Giant

Hej Rune

Jeg tror ikke du skal regne med at fokus bliver bedre med en barlow. Du skal sikre dig at du har kollimeret teleskoper korrekt og at spejlet er helt kølet ned. Der er efter kan du bruge lidt tid på at finde fokus helt præcist. Evt kan du lave en bahtinov maske til at fokusere med MASKE.

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Hei Mikkel,

Jeg har jo en refraktor, men er litt usikker på hvordan jeg kollimerer dette. Vet du noe om hvordan jeg kollimerer, evt. justerer mitt teleskop?

Dette med avkjøling vet jeg betyr endel. Mitt teleskop står utendørs (dvs. innelåst ute på terassen), så jeg slipper avkjøling av speilet. Kan det imidl. være en fordel å ha teleskopet stående inne om dagen, for deretter å ta det med ut for avkjøling før bruk?

Dette med bathinov maske skal jeg sjekke litt nøyere! Kanskje du vet om noen forhandlere som har dette?

Takker for tipset! Smile

Mvh Rune.

mikkellund
              • Giant

Rune CB. wrote: Hei Mikkel,

Jeg har jo en refraktor, men er litt usikker på hvordan jeg kollimerer dette. Vet du noe om hvordan jeg kollimerer, evt. justerer mitt teleskop?

Okay? Jeg google dit teleskop og fandt dette så jeg troede det var en reflector.

Rune CB. wrote:

Dette med bathinov maske skal jeg sjekke litt nøyere! Kanskje du vet om noen forhandlere som har dette?

ja http://www.focus-mask.com/

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Ergo en refraktor skal man ikke prøve at gøre det store ved selv, med mindre man ved noget om det 🙂 En refraktor skal heller ikke justeres hele tiden, lige som Newtons og SCT’s skal.

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Rune CB. wrote: Dette med bathinov maske skal jeg sjekke litt nøyere! Kanskje du vet om noen forhandlere som har dette?

Se her, Rune: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1368&PID=15980#15980

Ellers er jeg ganske sikker på at jeg så en forhandler som hadde Bahtinov-masker til salgs da jeg la opp listen over astronomibutikker for noen dager siden, men jeg husker dessverre ikke hvilken nå.

Bjørn T. Jønsson2010-01-13 17:19:05

Mvh,
                  Bjørn

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Ok, takk for det, Bjørn, men nå har jeg bestilt 2 stk. Vixen LV 20 mm (1,25”) til min Stereo-Viewer fra Teleskopservice. Jeg får heller ta dette en annen gang. Hovedsaken er jo at man får bedre forstørrelse på objektene, noe Vixen LV (20mm) + en 2 x Barlowlinse burde gjøre. Det skal bli spennende å kikke i teleskopet når disse tingene er på plass. Tongue

Mvh Rune.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'NGC1976' er lukket for nye svar.