NGC 869/884 fra Maglesø

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC 869/884 fra Maglesø

• Dette emne har 16 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 233 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Hej,

Vi var en god håndfuld gutter der mødtes til en hyggelig nat ved Maglesø i onsdags.
      Det var som altid hyggeligt med godt selskab af flinke folk.

For en gang skyld gik noget af tiden også med lidt visuel observation, hvor vi fik nogle gode kik på et udvalg af de kendte sommer objekter……og nej der var desværre ikke nogle topløse objekter i blandt. I mangel af bedre måtte jeg nøjedes med 2 flotte åbne stjernehobe, nemlig dobbelthoben NGC869/884.

Vinden drillede, og min guiding blev aldrig rigtigt god, så de fleste frames gik i vasken. Jeg mistænker lidt at have guidet på stjerner i dobbelthoben, og at de kraftige vindstød har medført at guideren har sprunget lidt rundt mellem forskellige stjerner under eksponeringen.

De få brugbare frames jeg fik blev til 6 frames af 5 minutter. Stjernerne er ikke helt runde, men pyt, jeg fik da noget med hjem. Da mine frames har vandret en del rundt fra billede til billede, forsøgte jeg at stacke efter “Intersection Mode” i DSS. Jeg har af førnævnte årsag været nødsaget til at beskære det færdige billede en del.

Dobbelt hoben. 6×5 min. ISO 800, DSS stacked med Median.

Lidt tættere på.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Heine,

Synd med vinden for det er ellers et flot billede.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Det var en kamp den aften, men fint resultat trods guiden, btw, det er
          en utrolig graf du holder i PHP, den bevæger sig næsten ikke væk fra
          midten, min går en streg ud fra midten til begge sider…

rigo
          Deltager
            • Super Nova

flotte farver

er det i næste uge vi ses

steffan
              • Giant

Flot billede, imponerende du alligevel fik noget hjem med det rør på monteringen, på trods af vinden 🙂

Er det også den der kan findes som Caldwell 14?

Mvh Steffan

wieben
              Deltager
                • Nova

Takker for kommentarerne.
                Rigo, ja det er næste weekend. Jeg tager nok til Fyn enten torsdag aften eller fredag formiddag, afhængig af vejrudsigten.

Steffan. Ja. Caldwell har også dobbelthoben med i deres katalog.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Heine, kan du sende mig et sms med adressen og telefon på Fyn ?

Kører afsted til Torø Huse om lidt….

wieben
                  Deltager
                    • Nova

Har lige lavet en ny behandling af samme data, har dog tilføjet en
                    frame af 10 minutter iso 800, og denne gang stacket med sigma kappa.

Jeg syntes det blev en del bedre.

kubach
                    Deltager
                      • Super Giant

Heine,

Hvad laver du inde når det er astrovejr. Man kan tydeligt se at du har haft problemer og denne version viser det bare tydeligere Embarrassed men som Rigo siger så er der flotte farver!!

Jeg var ude i nat for at sikre mig at udstyret kører, før næste weekend på sydfyn Big%20smile (hjemlandet). Min QCAM8 ville bare ikke virke indtil jeg fandt ud af at S-VIDEO (+-18volt) kablet var faldet ud – Typisk at man skal bruge en time på at bøvle med kameraet for så at finde ud af at det bare var et kabelClown. Nå men jeg fik M27 i kassen og det kan næsten måle sig med din version (men kun næsten). http://cmkubach.dk/Astro/m27dss_2_cs2.jpg

Vi ses på arbejde i morgen!

kubach2009-08-23 10:56:12

wieben
                      Deltager
                        • Nova

Hej Mark,

Ja den drillede. Vinden var for stærk tror jeg. Her var der faktisk skyer indtil 1:30. Jeg overvejede at køre ved 23-tiden, for at tage chancen i Maglesø, men kom ikke afsted. Michael’s skycam klarede dog op tidligere, så jeg skulle nok have taget chancen alligevel. Mandag aften ser ud til at kune bruges, så der må jeg tage revanche.

Wieben2009-08-23 11:01:56

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Din M27 blev da kanon. Jeg tror det er dit bedste billede indtil videre. Hvor lang tid er den samlede eksponering?

kubach
                          Deltager
                            • Super Giant

Kun 5*5min HØ HØ Wink. Astronomy tool action og gradientXTerminator har gjort deres arbejde fremragende. Jeg havde voldsom vignettering og da jeg ikke har lavet flats endnu med mit QCAM8 så er gradientXTerminator et suverænt tool!!

Ellers har jeg brugt lidt high pass for at fremhæve detaljerne og afsluttet med Noise Ninja.

kubach2009-08-23 12:24:21

mogens
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Mark

Hallo – det ser godt og så kun med 5X5 min.-Og ja man skal have styr på kablerneBig%20smileVignetering kan man jo heldigvis stille noget op med.

mogens2009-08-23 12:44:08

kubach
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Mogens,

Ja ham Qhy har ikke været så heldig med hans valg af forbindelser til kameraet. Der mangler en låseanordning til kablerne.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Begge er rigtig gode, dobbel hoben og Marks M27… Thumbs%20Up

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'NGC 869/884 fra Maglesø' er lukket for nye svar.