› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › NGC 7293
- Dette emne har 5 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Är, 5 mÄneder siden af munkholm. This post has been viewed 674 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
28. september 2018 kl. 12:28 #319208
ĂysteinDeltager- Giant
Hei,
Her er et bilde av Helix tĂ„ken fra i sommer. Dataene stammer fra DSW remote observatory i New Mexico der jeg det siste Ă„ret har betalt for Ă„ vĂŠre med pĂ„ en oppstilling med Takahashi FSQ 106 refraktor og QSI 683wsg-8 kamera. Det har gjort det mulig for meg Ă„ fĂ„ tilgang til data som bĂ„de i mengde og kvalitet aldri kunne hentes ned fra min himmel her i Norge. Resten av Ă„ret skal jeg i stedet delta pĂ„ en enklere (og billigere) oppstilling med Rokinon 135 mm linse (altsĂ„ ikke teleskop). Jeg synes det er spennende Ă„ prĂžve Ă„ trekke mest mulig ut av rĂ„data og sette sammen et bilde. Ofte dukker det opp interessante ting. For meg er dette et godt supplement til fotografering her hjemmefra. Bildekvaliteten NewMexico/Norge blir ulik, men en kan jo tenke slik: Ă„ gjĂžre det beste ut av det :)ï
Til bildebehandlingen bruker jeg PixInsight. I dette tilfelle ble det fotografert gjennom fem ulike filtre: R, G, B, Ha og Oiii (mest tid brukt pÄ de to siste). SÄ da ble spÞrsmÄlet hvordan jeg skulle kombinere disse.
FÞrst prÞvde jeg meg pÄ et LRGB bilde der L = max(H,O) samtidig som jeg prÞvde med ulike varianter av Ä blande H og O inn i R, G og B.
Tok sÄ fatt pÄ nytt, denne gang med bicolor HOO. Det betyr jo at jeg brukte Ha som rÞd kanal, Oiii som grÞnn kanal og Oiii ogsÄ som blÄ kanal. I tillegg laget jeg et RGB bilde og prÞvde Ä flytte over fargeinformasjonen fra dette bildet til stjernene i HOO bildet. Dette siste kunne nok ha vÊrt gjort bedre. Under arbeidet ble jeg fascinert av alle de fine detaljene som trÄdte fram i tÄken, sÄ jeg brukte mindre tid pÄ stjernene.
Jeg synes at bicolor varianten ble best, sÄ her er den:
Se bildet i full opplĂžsning og med tekniske data: https://www.astrobin.com/368568/B/
Bildet viser to ringer rundt den dÞende stjernen i midten. Sentralstjernen er pÄ vei mot Ä bli en hvit dverg. Det har nok vÊrt to markerte episoder i de siste fasene av stjernens liv der den har hatt utbrudd og sendt ut gassatmosfÊre. Senere har ioniserende strÄling nÄdd gassen og fÄtt den til Ä lyse med ulike farger. Lys fra hydrogen og oksygen er mest framtredende, Ha og Oiii.
Helix tĂ„ken er vĂ„r nĂŠrmeste planetariske tĂ„ke, bare 650 lysĂ„r unna. (Vinkel)stĂžrrelsen er omtrent som halv fullmĂ„ne. PĂ„ vĂ„re breddegrader er Helix tĂ„ken nĂ„ hĂžyest pĂ„ himmelen i timen fĂžr midnatt, men den stĂ„r lavt â bare 10 grader over horisonten. Noe bedre i New Mexico med godt 30 grader.
Mange lot seg fascinere av denne tĂ„ken etter at NASA la ut et Hubble bilde. Noen kalte den for âGuds Ăžyeâ, enkelte tok det mer bokstavelig enn andre. Det ble sĂ„gar opprettet et âkjedebrevâ pĂ„ nettet der folk ble oppfordret til Ă„ videresende bildet til minst 7 andre personer og âsee what happens â.
mvh
Ăystein28. september 2018 kl. 12:43 #319210
ĂysteinDeltager- Giant
Bildene vises visst bare nÄr en er innlogget? Jeg kan ikke huske at det var slik i fjor.
Tillegg:
Kanskje det har noe med tidspunktet/en forsinkelse Ă„ gjĂžre?
Da jeg gikk inn senere uten Ă„ logge meg pĂ„, var bildene pĂ„ plass.Ăystein
30. september 2018 kl. 19:38 #319215
munkholmDeltager- Neutron star
Et spĂŠndendene billede Ăystein og med en masse meget fine detaljer, meget fornemt, men ak blev dog lidt skuffet da jeg sĂ„ den i stor format. din baggrund er noget grumset.
Kunne godt tĂŠnke mig at se nogle af de andre udgaver som du sikkert har liggende, feks. HargbTakahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
30. september 2018 kl. 22:33 #319216
ĂysteinDeltager- Giant
Takk for tilbakemelding, Bent!
Jeg er enig med deg, bakgrunnen er ikke god. Kanskje har det sviktet med noen masker underveis. Jeg gjĂžr et forsĂžk pĂ„ Ă„ gĂ„ noen skritt tilbake, og legger ut nytt bilde hvis jeg kommer noen vei :)ï
Ăystein
1. oktober 2018 kl. 09:52 #319217
ĂysteinDeltager- Giant
Her er et nytt bilde. Ble det noe bedre?
Se bildet i full opplĂžsning og med tekniske data: https://www.astrobin.com/368568/C/
Ăystein
2. oktober 2018 kl. 12:55 #319221
munkholmDeltager- Neutron star
Helt klart bedre, sÄ tillykke med resultatet.
Interessant at hĂžre om dine overvejelser omkring behandlingen.Bent
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.