NGC 7023 – Iristågen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC 7023 – Iristågen

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 202 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Hej Astro-forum,

Et af de sværeste mål jeg hidtil har forsøgt at tage billeder af. Jeg havde håbet på flere detaljer i støvskyen, men tror jeg bliver begrænset af støj, måske udlæsningsstøj fordi jeg stacker mange korte eksponeringer.

Man kan da se lidt 🙂

https://www.flickr.com/photos/nahilas/36667009173/in/dateposted-public/

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Det ser sgi godt ud Mads.

/Rudi B. Rasmussen

munkholm
        Deltager
          • Neutron star

Ikke dårligt og fin fokus

Du skriver korte expo hvor korte?

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

jakob1234
          Deltager
            • Nova

Hej nahilas!

Din fokus er ok – men du vil få et væsentligt bedre billede hvis du øger din eksponeringstid.

Du skriver ikke hvilket udstyr du bruger, men med mit setup 8″ 1000mm så passer det nogenlunde med en kombination af mange 5 og 10 min subs.

Jo flere subs du har, jo mindre støj kommer der i det endelige billede. Det kan være fristende at skrue op for ISO, men lad være med det – hvis du holder dig nede ved iso 200 har du også væsentligt bedre dynamic range at arbejde med.

Husk at bruge flats og bias – darks er ikke nødvendige hvis dit kamera har lav støj i chippen. Pixinsight har desuden en funktion som kan fjerne det grønlige skær du har i dit billede.

Det hedder SCNR, og her vælger man “average neutral” som udgangspunkt ihvertfald.

nahilas
            Deltager
              • Giant

Hej Jakob og Munkholm(og Rudi!),

Ja det er en 1000mm f/5 8″ jeg har. Jeg er med på at en øgning af eksponeringstiden vil være gavnlig for kvaliteten, men så skal jeg til at autoguide, og der har jeg været før. Jeg druknede simpelthen så meget i udstyr og opsætning at det fuldstændigt fjernede min glæde ved at være under stjernene. Så nu kører jeg så simpelt et setup som jeg kan komme til – derfor ingen guiding… Det kan komme senere, når jeg føler at jeg mangler udfordring :).

Subsene er omkring 20-25sec. De første 200 er der ikke flats til, de er kun kalibreret med dark og bias. De sidste 200 er kalibreret med dark, bias og flats.

Godt tip med SCNR, det prøver jeg lige at kigge på!Nahilas2017-09-30 20:16:57

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'NGC 7023 – Iristågen' er lukket for nye svar.