NGC 6960

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC 6960

• Dette emne har 11 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af jesper. This post has been viewed 105 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Hej alle,

De sidste to klare nætter har jeg hentet fotoner ned til dette billede af den ene halvdel af slørtågen. Wiliam optics 80FD med TS flattener blev brugt til RGB, sammen med Canon EOS 5D mark II. Artemis Art 11002 blev brugt til h-alpha og OIII, sammen med min moddede OO SPX200. Billedbehandlingen var en lang og indviklet proces, som jeg ikke kunne genfortælle om så det gjaldt livet. 2 1/2 time RGB og 1 time i hvert samlbåndsfilter. Meningen med galskaben er at få gode farve i både stjerner og emissionståge.

morten
      Deltager
        • Super Nova

Jesper, det er et helt vildt flot billede. Meget bedre end det jeg selv har bikset med i de sidste par uger.Clap

Tågen lyser jo meget i OIII, så jeg har også drømt om at tilføje noget OIII til den blå kanal. Helt fantastisk med den lækre filamentøse struktur.

morten2009-09-20 17:23:18

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Jamen, igen, sikken felter, det er helt utroligt…

hoest
          Deltager
            • Nova

WoooowWink
            Pas nu på mit fasfafur

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Multo flotClap

Mogens Zachariasen
              Deltager
                • Super Giant

Jesper,

Du er altså i en klasse for dig selv Clap

Mvh

Mogens

Mvh
                Mogens

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Takker for de pæne ord. Jeg håber alle i der var til starparty havde nogle gode dage i det jyske. Vejret var jo fint.

tomvictor
                  Deltager
                    • Giant

Nydelig Jesper, å ja vi trengte nok en link til et enda større bilde Wink..

Fornax Ligthtrack II
                    Tokina AT-X 300mm f 2.8
                    Canon 600D Baader

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Wow, Jesper … jeg blir helt målløs. Clap

Mvh,
                      Bjørn

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Jesper et al

Et meget fint billede!

Jeg havde selv lejlighed til at observere Cirrus- og Slørtågen på det nyligt overståede MAF Starparty i Rafael Benner’s 30″ dobsonian med omkring 130x forstørrelse med O-III filter.

Filamenterne i Cirrustågen omkring 52 Cygni var vildt tydelige og så ud som om de var snoede i spiralform omkring hinanden. Det var helt psykedelisk at se på.

“Glem ikke at se på den anden halvdel,” lød det på tysk fra Rafael, et sted dernede i mørket.

“Nej, nej,” svarede jeg på gebrokkent tysk, “jeg er på vej derover.”

Men jeg kunne ikke genkende det jeg så. Masser af filamenter, men ikke den rigtige form, og en masse løsrevne filamentstumper og klatter overalt og en lang, tynd tråd, der bare fortsatte og fortsatte lige ud. Mærkeligt! Sådan så Slørtågen da normalt ikke ud, men måske var det bare sådan den så ud i en 30″?

Nej!

Et øjeblik senere kom den rigtige Slørtåge ind i billedet…

Ka-blam! Og så var der igen filamenter og sager OVERALT! Det var helt vildt klart! Det gik op for mig, at jeg havde siddet og observeret alle de små klatter og tråde imellem Slørtågen og Cirrustågen, samt Pickering’s Triangle!!!

At fare vild i filamenterne *imellem* Slørtågen og Cirrustågen var en temmelig surrealistisk oplevelse! Jeg kunne faktisk se ret det samme som på billedet, tro det eller ej!

Thomas, Bornholm

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Flot billede som altid Jesper.

Jeg vil lige slutte op omkring Thomas’ beskrivelse af Slørtågen i 30’eren. Han overdriver ikke. Den kraftige del af slørtågen var som at se på itublæste sommer skyer på en blå himmel. Det var ret vildt, og overgik langt mine forventninger til hvad man ville kunne se.

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Tak for kommentarerne til Tom, Bjørn, Thomas og Heine. Det kunne være man skulle smække et okular med OIII filter på 14’eren en gang, og kaste et blik på slørtågen.

Jeg tror grunden til at det var så flot visuelt – udover de 30 tommer selvfølgelig – er at der er rigtig meget OIII emission i slørtågen. Faktisk var der på mine monoklrome eksponeringer, kraftigere signal i OIII end i h-alpha, og det er undtagelsen snarere end reglen.
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'NGC 6960' er lukket for nye svar.