NGC 6910 et kig værd

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI NGC 6910 et kig værd

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af hoest. This post has been viewed 736 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

mikkellund
      • Giant

Hej

Sikke en fantastik mørk og stille aften, lækkert. Dog kedeligt jeg ikke har ferie.
      Jeg tog en tur gennnem svanen med min 30 cm dob. Undervejs mellem forskellige m og ngc objekter faldt jeg over en spændende asterisme, NGC 6910. Virkeligt et en flot lille samlig at stjerne og flotte farver på flere af medlemmerne. Jeg kan ikke beskrive det bedre end denne side:
      http://www.backyard-astro.com/blog/index.php/P8/
      Billede fra siden:

Et kig værd (hvis i gider tage kameraet af Tongue)

MikkelLund2009-10-13 22:46:27

stubbe
      Deltager
        • Main Sequence

Tak for tippet. Min 150mm newton kan sikkert ikke helt måle sig med din 300mm, men
        NGC6910 så alligevel fin ud, selv set fra Frederiksbergs lysforurenede himmel. Ved 22x kunne
        den ses i samme felt som Sadr (gamma cyg). Jeg fik også lige genset den åbne hob M29, der
        står et par grader syd for Sadr.

bjoerk.jensen.nova
        Deltager
          • Giant

Tegningen ligner lidt “coathanger” asterismen i nærheden af M27 – mener jeg det erThumbs%20Up

Clear Sky’s

mikkellund
            • Giant

Hej Bjørn

Nja, kan godt set hvad du mener, men i kikkerten er de noget forskellige.
            The coathanger asterisme hedder også Brocchi’s cluster, og ser nogenlunder sådan ud:

mikkellund
              • Giant

Der er faktisk også et spektografisk aspekt af NGC 2910 (sakset fra http://www.backyard-astro.com/blog/):

Update on the spectral riddle in the “Rocking Horse”

I would like to thank Jim Kaler (Prof. Emeritus of Astronomy,
              University of Illinois), for helping me with my “spectral riddle” in
              NGC 6910, the Rocking Horse cluster. Here’s why the B1 supergiant looks
              yellow visually instead of bluish-white what you would expect from a
              B-type star.

As you know it is in the middle of Cygnus, near Gamma
              Cygni, not far off the galactic plane (you can see my wide angle
              picture at http://www.astro.uiuc.edu/~kaler/sow/sadr.html).
              As such it is subject to a great deal of interstellar extinction and
              reddening from interstellar dust. The dust selectively absorbs and
              scatters blue light (roughly 1/wavelength), so when you look at a star
              thru dust it will appear redder than it really is (basically the same
              reason the sun is reddened at sunset). The intrinsic B-V color of a
              B1.5 Ia supergiant is -0.2. The observed color is 0.83, about the color
              of a K0 dwarf or a G5 giant, so the star appears yellowish to the eye.

The whole cluster is highly reddened in fact by about the same
              amount. The “color excess” (E) is the observed minus true color, which
              is about 1.0 for this cluster. The absorption at V is usually taken as
              3.2E, so Av (abs at V) is 3 magnitudes. If there were not dust, a 7th
              magnitude star would appear 4th magnitude, and the cluster would be
              visible to the naked eye. Good observing on your part to notice that.
              You can see the effect in many other distant clusters near the galactic
              plane.

Jim Kaler

Thanks again!

Så den ene stjerne er ikke gul men hvid og ser kun gul ud pga. støv. Det er sku fedt (Geek)

hoest
              Deltager
                • Nova

Hej Mikkel
                Nu er det jo ikke alle der har en 12″ lysspand at kigge i vi andre må nøjes med mindre og så får man unægtelig mere ud af der når det er fanget på CCD Wink SESÅ nogen kan bedst lide moderen andre er mere til datteren så er der noget for alle

mikkellund
                  • Giant

Hej Henning

Ja, jeg kan se du nøjes med en Takahashi 130, den kunne nok unden problemer omsættes til en “spand” af ikke så ringe dimensioner. Jeg tror at de fleste gerne ville have begge dele, men holder sig og fordyber sig i det de nu brænder mest for.

hoest
                  Deltager
                    • Nova

Se det har du så ganske ret i

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'NGC 6910 et kig værd' er lukket for nye svar.