› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › NGC 5907 – 'tidal streams'
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 9 måneder siden af Øystein. This post has been viewed 937 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. april 2018 kl. 15:34 #317588
ØysteinDeltager- Giant
Hei,
Galaksen NGC5907 har noen nydelige men meget svake ’tidal streams, strømmer av stjerner som ble slynget ut fra galaksen av gravitasjonskrefter sannsynligvis pga vekselvirkning med andre galakser. Jeg hadde håpet å fange dem på et bilde, men det var dessverre så vidt de stakk hodet opp over støyen.
Her er i alle fall bildet i full størrelse, et utsnitt av galaksen samt et utsnitt der jeg har strekt bildet svært mye for å få fram svake antydninger til de nevnte ’tidal streams’ (en løkke til venstre for galaksen?). Vil noen se strømmene i all sin prakt, får de Google på nettet :)
Link til Astrobin med tekniske data: https://www.astrobin.com/full/341806/0/
Øystein
(DSW remote observatory)16. april 2018 kl. 00:18 #317591
kennethkDeltager- Nova
Et utrolig flott bilde Øystein, fine små stjerner – dette likte jeg 🙂
Mvh Kenneth
16. april 2018 kl. 21:48 #317596
ØysteinDeltager- Giant
Hei Kenneth,
Kjekt at du likte bildet 🙂
mvh Øystein
17. april 2018 kl. 20:19 #317600
BjarneModerator- Super Nova
Ret interessant, men også ret mystislk. Betegnelsen “tidal streams” anvendes normalt om forholdsvis få stjerner, som er løsrevet fra en dværg-galakse af den store galakses mørke halo, som i tilfældet med NGC 5907 strækker sig i en afstand af mindst 10 gange diameteren af stjerneskiven. Man kan i dette tilfælde slet ikke opløse de enkelte stjerner, så stjernerne må stamme fra en en skivegalakse med egen tilhørende mørk halo. Stjerner i et sådant antal dannes i en skive af roterende gas, som er faldt ind fra den meget langsommere roterende mørke halo. Stjerner kan kun dannes inde i en mørk halo. En mindre skivegalakse med tilhørende mørk halo deformeres af tidevandsfeltet fra den store mørke halo omkring NGC 5907, så der dannes to “tidal tails”, som trækker et spor efter den indfaldende galakse. Den centrale del den indfaldende galakse holdes sammen af det mørke stof. Galakserne i en galaksehob falder jo heller ikke helt fra hinanden under bevægelsen gennem hobens mørke halo. Hvor er centret af den indfaldende galakse blevet af?? Opdagerne af de svage spor i NGC 5907 har faktisk lavet nogle numeriske beregninger, som illustrerer mit argument.
http://www.cosmotography.com/images/small_ring_ngc5907.html
Jeg kunne forestille mig, at galaksen er opløst ved passage gennem den centrale del af NGC 5907; men det virker mystisk, at man ikke ser noget spor af galaksen. Jeg gad vide, om der findes nyere undersøgelser, som kan belyse mysteriet, f.eks. mere detaljerede simuleringer. Tidal streams uden spor af en tilhørende galakse med en mørk halo ville være et et stort slag mod hypotesen om det mørke stof.17. april 2018 kl. 21:08 #317603
ØysteinDeltager- Giant
Mange takk Bjarne for ditt interessante og meget lærerike innlegg! Jeg har også fundert over hvor det har blitt av den innfallende galaksen.
Morsomt når et bilde blir noe mer enn “bare” et bilde, men noe som setter tankene i sving.Her er et APOD bilde fra 2008 som også viser fenomenet:
https://apod.nasa.gov/apod/image/0806/ngc5907_gabany_rcl.jpg
mvh Øystein
17. april 2018 kl. 22:15 #317604
BjarneModerator- Super Nova
Jeg har andet sted fortalt om en ubrudt relation mellem impulsmoment og masse for skivegalakser over et masseforhold på ikke mindre end 1:100000!. Spørgsmålet er, hvor stor var den indfaldende “dværg”-galakse i tilfældet NGC5907? Det var min fornemmelse, at der sandsynligvis ikke var tale om nogen dværg. Jeg har nu fundet en artikel fra 2016, som belyser sammensmeltningen af de to galakser. Der var tale om en særdeles massiv “minor merger” med masseforholdet 1:8, som må siges at være langt fra 1:100000.
https://arxiv.org/abs/1607.03554
Metallicity and Age of the Stellar Stream Around the Disk Galaxy NGC 5907
Stellar streams have become central to studies of the interaction histories of nearby galaxies. To characterize the most prominent parts of the stellar stream around the well-known nearby (d = 17 Mpc) edge-on disk galaxy NGC 5907, we have obtained and analyzed new, deep gri Subaru/Suprime-Cam and 3.6 micron Spitzer/Infrared Array Camera (IRAC) observations. Combining the near-infrared 3.6 micron data with visible-light images allows us to use a long wavelength baseline to estimate the metallicity and age of the stellar population along a ~60 kpc long segment of the stream. We have fitted the stellar spectral energy distribution (SED) with a single-burst stellar population synthesis model and we use it to distinguish between the proposed satellite accretion and minor/major merger formation models of the stellar stream around this galaxy. We conclude that a massive minor merger (stellar mass ratio of at least 1:8) can best account for the metallicity of -0.3 inferred along the brightest parts of the stream.
Der er mange detaljer i artiklen, som jeg endnu ikke har læst. De centrale dele af næsten ens galakser smelter hurtigt sammen. Resultatet bliver den skive, som vi nu ser fra kanten. Jeg vil dog tro, at den massive mørke halo endnu ikke er faldet til ro; men det kan vi jo desværre ikke direkte observere.
20. maj 2018 kl. 23:28 #317890
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Øystein m. fl.,
Interessant og godt fanget.
I Kvant april 2018 er der en artikel om stjernestrømme i bjælkespiralgalakser Sarah Pearson.
Mælkevejens galaktiske bjælke kan slå hul i stjernestrømme:
http://www.kvant.dk/upload/kv-2018-1/kv-2018-1-kv181Maelkevejenweb.pdfRet spændende.
Mvh
Mogens21. maj 2018 kl. 10:08 #317891
ØysteinDeltager- Giant
Hei Mogens og andre interesserte,
Takk for link til artikkelen, jeg har ennå ikke fått lest den.
Her er et bilde av Hamburgergalaksen (NGC 3628). Det er et utsnitt av et påbegynt bilde av The Leo Triplet. Med litt godvilje ser en kanskje en lang oppadgående ’tidal stream’ på oppsiden av galaksen. Den skal visstnok være 300.000 lysår lang og være dannet ved tidekraft-påvirkninger fra de nærliggende store galaksene. Jeg har også lest at en med spektroskopiske undersøkelser har funnet at stjerner i galaksen roterer i motsatt retning av gassen i galaksen.
(Bildet viser for øvrig også en liten satellitt(?)galakse til venstre for hovedgalaksen).
Øystein
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'NGC 5907 – 'tidal streams'' er lukket for nye svar.