NGC 4565 – nu i farver

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC 4565 – nu i farver

• Dette emne har 8 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af hoest. This post has been viewed 134 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

I går aftes fik vi lavet farveoptagelserne af galaksen – det var dog ike uden problemer. Ved den første serie i rød bemærkede vi, at baggrunden var ujævn. Det viste sig at være dug – så for at imødegå dette problem besluttede vi at lave en serie røde flats.

Det viste sig, at denne gang var det ikke på det optiske vindue, men på komakorrektoren at duggen sad, så vi måtte have filterenheden af. I samme øjeblik den kom af, fordampede duggen.

Vi fik de sidste farver kassen omkring midnat. Den samlede eksponeringstid er tæt på tre timer.

Hvis man kikker nærmere efter kan man finde flere små galakser i billedet.

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Hej Torben

Den er da meget pæn, den der. Den ser ud til at kunne bruge nogle flere subs. el. ??

ole
          • Main Sequence

Det ser rigtigt godt ud, Torben – flotte detaljer.

Jeg har faktisk selv været igang med denne igår. Men den kræver lidt exponering når jeg anvender et f7.7 scope… Jeg har dog lidt svært ved at vurdere resultatet, da jeg lige nu kun har en stak monokrome frames (men der er da noget på Smile)

/Ole

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Tak for kommentarerne folkens 🙂

Vi kunne godt tænke os at få noget mere luminans på optagelsen Morten. Halvanden time ville hjælpe godt på signalet.

Nu må vi se, om der bliver mulighed for det.

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Den er da rigtigt god Torben, men havde i ikke gang i brugeren i Løven?

tomvictor
              Deltager
                • Giant

Meget vakkert Torben.

Fornax Ligthtrack II
                Tokina AT-X 300mm f 2.8
                Canon 600D Baader

mogens
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Torben

En meget stor og meget flot nålegalakse

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej folkens

Tak for de positive kommentarer Embarrassed

Jeg har begået en ny udgave, hvor jeg har forsøgt at trække de svagere dele frem.

Torben

hoest
                    Deltager
                      • Nova

Torben .Tak for kaffe .der er s.. godt nok noget at leve op til

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'NGC 4565 – nu i farver' er lukket for nye svar.