NGC 1647

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC 1647

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 3 måneder siden af rune. This post has been viewed 688 timescb. This post has been viewed 688 times. This post has been viewed 688 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

I går kveld var det fine forhold og jeg tror GoTo traff ganske nøyaktig, dvs. Star Cluster NGC 1647. Sist jeg prøvde greide GoTo å bomme på objektet. Det er derfor viktig å sentrere align-stjernen(e) helt nøyaktig i teleskopet før man bruker GoTo. Da er det lettere for computeren å finne de riktige koordinatene. Opptaket er på 10 x 45 sek. (ISO 800) med Canon EOS 550D.

Teleskop: Explore Scientific ED APO 102 (Triplet).
      Filter: Baader UHC – S.

NGC-1647-05

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Godt at din opstilling kan finde de objekter du vælger.

Der er nogen af stjernerne der ser ufokuserede ud. Hvordan hænger det sammen?

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Hvis GoTo ikke fant objektene, ville funksjonen vært meningsløs.

Det er riktig at fokus ikke traff nøyaktig. Flere på Astronet.dk sier det samme. Jeg trodde først at fokus var i orden, men når dere sier det motsatte, så ser jeg at fokus ikke er nøyaktig på de største stjernene. Har en generende lyskilde rett i nærheten som blender. Når den er AV, er det mye enklere å treffe fokus. Jeg prøver derfor pånytt en dag det passer.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.