NGC 147, en dværggalakse

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI NGC 147, en dværggalakse

• Dette emne har 10 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 24 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Allesammen.

Jeg har længe været fascineret af mælkevejens følge-galakser. På den sydlige halvkugle er de mest kendte de Magellanske skyer, men også på den nordlige himmelkugle er der tilsvarende, svagere galakser i den lokale gruppe.

En af dem er NGC 147, som befinder sig i Cassiopeia, i 2,58 mio lysårs afstand. Den blev opdaget af John Herschel i 1829, men blev først bekræftet som en galakse i den lokale gruppe i 1944, da Walter Baade tog et billede af den med 100″ teleskopet, som viste galaksen opløst i enkeltstjerner. Dette kunne jeg godt tænke mig at eftergøre, men det er uhyre svært.

Her er et billede fra i fredags, den 31/8.

Billedet er en stak af 30 stk 1 min optagelser. Fuldmånen var ganske tæt på.

Der ses iøvrigt en baggrundsgalakse igennem galaksen. Jeg kunne godt tænke mig at finde et kort over galaksens stjerner og hobe, det kunne være man har fået noget med!

mvh
      Jens

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Her er iøvrigt en link til et billede med fire identificerede kuglehobe, mellem mag 17 og 21

http://www.perseus.gr/Astro-DSO-NGC-0147-GCS.htm

mvh
        Jens

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jens,

Flot!
          De 4 hobe har du jo med uden problemer Clap

Lars Malmgren2012-09-03 23:53:03

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Hej Jens,

Imponerende på 30 min!

Da vi nu ikke kan se de Magellanske Skyer fra den nordlige side af pandekangen, faldt jeg over en anden sjov dværggalakse, NGC4449. Der er også nogle spændende detaljer. Den er lidt længere væk, ca 12 mill lysår.

Vh

MortenEDBBOB2012-09-04 05:18:04

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Meget fint billede, Jens! Jeg sad automatisk og begyndte at lede efter kuglehobe og man ser dem jo fint! Nydeligt.

IC 10, der ligger i Cassiopeia, er også en af den lokale gruppes dværggalakser. Den er fyldt med gaståger og hobe og meget interessant, også visuelt, men det kræver et ret stort teleskop, for at kunne hive detaljerne ind visuelt.

Thomas, Bornholm

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Som sædvanlig et udsøgt objekt. Tæt på denne galakse ligger NGC 185, som måske også er et besøg værd?

Hilsen Mogens B.

webweichel
                Deltager
                  • Nova

Meget interessant objekt og flot billede Thumbs%20Up den skal helt klart på listen over targets for denne sæson. Hvad har du skudt med?

paul
                    • Nova

Interessant med nogle nye mål, og kan se dine skarpe spikes ikke er vinklet helt tilfældigt

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Allesammen.

Ja, der er mange spændende objekter på himlen.
                      Jeg fandt iøvrigt ud af at godt nok er NGC 147 medlem af den lokale gruppe, men det er en følgegalakse til Andromeda galaksen, M31.

Det havde være lige så spændende hvis der havde været f.eks stjernehobe eller H-Alpha områder synlige i galaksen..

mvh
                      Jens

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hov, glemte lige at galaksen er skudt med min 16″ newton ved F/5 med en wynne korrektor. Der er brugt et Starlight SXVR-H16 kamera til optagelsen.

mvh
                        Jens

munkholm
                        Deltager
                          • Neutron star

Spændende billede, hvor man straks ser efter kuglehobene

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'NGC 147, en dværggalakse' er lukket for nye svar.