NGC 1333

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC 1333

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 4 måneder siden af ginge. This post has been viewed 625 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

ginge
    Deltager
      • Giant

Hei alle!

Har gjort ferdig en versjon av NGC 1333 som jeg har holdt på med en stund. Første eksponering ble tatt i 2015 og siste nå i år. Det har manglet på lange nok perioder med rette forhold og tid til å samle nok materiale, rett og slett. Men jeg har siklet på å prøve meg på NGC 1333 helt siden jeg startet med astrofoto, så det er fett å endelig få mulighet til å gjøre det ferdig! De siste eksponeringene nå i høst ble tatt i en veritabel museinvasjon. Jeg mistet telling da jeg hadde drept 20 smågnagere på fire dager i observatoriet i skogen. Jeg håper ikke buddhistene har rett. Jeg tok meg sjøl i å forsøke å snakke hardt til dem da jeg tok et par stykker på fersk gjerning… Da har man vært for lenge i observatoriet.

Optikk: Epsilon 180ed
      Kamera: QSI 583wsg (som døde etter siste eksponering, så nå konverterer jeg til cmos)
      Montering: 10Micron GM2000HPS
      Astrodon: LRGB Gen2 31″ filtre
      Eksponeringer: 143×10 min L, 28×10 min R, 28×10 min G, 27×10 min B

Større versjon her: https://flic.kr/p/2jYaUre

Håper dere er friske og raske!
      Mvh Ginge

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Ginge

Flot!
        Det resultat har absolut været værd at vente på. Sikke en dynamik og mange fine detaljer.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

ginge
        Deltager
          • Giant

Tusen takk, Torben! Det var en lettelse å endelig få nok data til å kunne prosessere det slik jeg ønsket.

Mvh
          Ginge

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Imponerende hva du greier å “trylle frem” av slike tåker og detaljer.

(Med 226 filer på 10 min, må det jo bli en del av det).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

ginge
            Deltager
              • Giant

Tusen takk, Rune!!

mvh ginge

claus
              Deltager
                • Main Sequence

Flot Ginge!!!!

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

ginge
                Deltager
                  • Giant

Tusen takk skal du ha, Claus!!

ginge

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.