Newtontubusopvarmning

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Newtontubusopvarmning

• Dette emne har 19 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 429 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Har selv været i bøvl “den anden vej”. Hvis man skal bruge lidt mere varme, får man ikke dobbelt op ved dobbelt spænding, men 4x.. Av-Av!

Det virker dog ikke ved lyspærer (glødelamper) de fungerer som en PTC. De nævnte varmelegemer er meget tæt på en ren ohmsk modstand, og ved de temperaturer vi har brug for er temperaturkoefficienten nok ikke værd at regne på.

Det hedder iøvrigt Heizfolien

mvh
      Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Jens.Jacobsen wrote: Hej Torben.Ved 12V får du kun 1/4 af varmen…. Strømmen halveres også. Tilsvarende folier fås også i forskellige størrelser og spændinger (også 12V) hos Conrad.dkJeg har lige indkøbt til C14’eren.mvhJens

Ja, det med effektberegningen var en tanketorsk

Conrad.dk – det skal selvfølgelig være conrad.de

Der er mange forskellige folier at vælge mellem, men ingen med de mål

som mine har.

I øvrigt er løsningen med at affugte luften i tubus den mest

energibesparende. Den forudsætter blot, at tubus lukkes helt tæt,

når den ikke bruges.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Torben.

Jeg mente den danske afdeling af Conrad:

http://www.conradelektronik.dk/

Som det hedder, ikke conrad.dk.. Det var en fejl.

Hvis man skriver “heizfolien” i søgefeltet (det er vel en tysker!) så får jeg 116 hits med alverdens forskellige varmefolier…

mvh
          Jens

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej igen

Jeg så lige at du også nævnede udtørring af tubus.
            Og det er bestemt også en god ide, især for SCT’ere. Jeg har ofte oplevet dug på indersiden af korrektoren, også på C14’eren forleden aften.

For at imødekomme dette, har jeg længe brugt en “tørrepatron” i okularudtrækket på min C8 og C11. Det virker ganske fint. Med patronen i tubus, er der tørret så meget ud at C11’eren kun dugger udvendigt.

Her er vist tørrepatronen til C8 og C14. En blyant er lagt ved siden af.

Her er tørrepatronen sat i C14’eren:

Og set forfra.
            Man kan se at det kun er delen med huller i der er ude af bafflen:

Den forreste del er fyldt med “filterstof” som man bruger til støvfang i f.eks computere.

Bagved den er der en lille pose med ca 300 g silicagel. Så der er ikke nogen fare for at der falder silicagel ned inde i kikkerterne. Silicagel’en tørres et par gange i løbet af en vinter, det går hurtigt i en mikroovn.

Det har fungeret problemfrit i adskillige år.

mvh
            Jens

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Fin løsning Jens Thumbs%20Up

mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'Newtontubusopvarmning' er lukket for nye svar.