› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Newtontubusopvarmning
- Dette emne har 19 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 7 mÄneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 428 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
31. juli 2015 kl. 11:40 #135054
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Alle der har en Newton ved, at det ikke altid er muligt at holde de optiske flader fri for dug. Man
skal undgÄ dug, da fugt pÄ spejlfladen accelererer nedbrydningen af spejlbelÊgningen.Tidligere har folk lÞst dette problem ved at anbringe en elektrisk pÊre i tubus for pÄ den mÄde
at holde temperaturen inde i tubus over dugpunktet.
Hos TOC har vi periodevis observeret fugt pÄ hovedspejlet. Den kan fx opstÄ efter en varm dag,
hvor der har vÊret en hÞj luftfugtighed. Hen under aften er lufttemperaturen sÄ faldet, og i nogle
tilfÊlde har der sat sig dug pÄ hovedspejlet. Interessant nok har vi aldrig haft dug pÄ sekundÊr-
spejlet.
Nu er vi sÄ i gang med et forsÞg. Vi har noget varmekabel, som er selvregulerende, og der er sÄ
viklet en enkelt omgang af dette kabel omkring enden af tubus, hvor hovedspejlet sidder.
Varmekablet kan nemt tages af inden der skal observeres.Varmekablet vil forsÞge at holde den samme temperatur. Kablet har en effekt pÄ 10W/meter, sÄ
med en lÊngde pÄ ca. 1,5 meter er effekten 15 W.Her er datablad pÄ kablet
http://www.pentairthermal.dk/Images/DA-RaychemXTV-DS-DOC2210_tcm486-27461.pdfPÄ en varm sommerdag vil effekten som afsÊttes i kablet vÊre lav, men nÄr temperaturen sÄ
falder, vil effekten Ăžges.Vi har talt lidt om, om der skal vĂŠre mulighed for luftcirkulation i tubus, eller om man bare skal
holde den sÄ tÊt som overhovedet muligt. Hvis tubus er helt tÊt, sÄ vi den fugt der altid vil vÊre
indesluttet vÊre den samme, og man kan sÄ hÄbe, at en nedkÞling ikke vil fÄ den til at
kondensere.
Det er klart, at en opvarmning af tubus krĂŠver, at man fĂžr en session skal fjerne varmekilden i
god tid, sÄ tubus kan nÄ udetemperaturen inden man starter.Jeg har i dag lavet en temperaturmÄling i omrÄdet, hvor kablet sidder. Denne temperatur er ca.
5 grader hÞjere end pÄ resten af tubus.
Der er viklet et isolerende tÊppe omkring enden af tubus, sÄledes at en mindre del af varmen
afsĂŠttes til den omgivende luft. MĂ„ske skal der laves en “tehĂŠtte” til bunden.Det kunne vĂŠre interessant at hĂžre, hvilke erfaringer folk har med opvarmning af en
Newtontubus, og kommentarer til ovenstÄende lÞsning er selvfÞlgelig ogsÄ velkomne.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. juli 2015 kl. 12:27 #135057
Anonym- Nova
Jeg har kun observeret dug pĂ„ mit spejl om morgenen. Jens har rĂ„det mig til at sĂŠtte et varmelegeme pĂ„ som f.eks. tĂŠndes automatisk kl 4 og slukkes igen op ad morgenen. Det er nu indkĂžbt, men jeg valgte sĂ„ i stedet at montere en affugter pĂ„ indersiden af lĂ„get til tubus og siden har jeg ikke observeret fugt. Det betyder selvfĂžlgelig ikke at det ikke er der nĂ„r jeg ikke kiggerÂ
http://www.conradelektronik.dk/Luftfugter-PINGI-I-Dry-XL-26-W-0.2-l%2fh-Hvid.htm?websale8=conrad-dk&pi=561404&ci=SHOP_AREA_37359_0601007
madsen 2015-07-31 17:37:08 31. juli 2015 kl. 17:21 #135069
Fin annonce Madsen. I overskriften skriver de Luftfugter, men skifter sÄ mening lÊngere nede og
skriver sÄ Luftaffugter
Hvordan optager den fugten – og hvordan tĂžmmer man den – og hvor tit skal det gĂžres?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. juli 2015 kl. 17:36 #135070
Anonym- Nova
Jeg har gjort det ca hver 2. MÄned. Man sÊtter den bare til stikkontakten i ca 24 timer, sÄ fordamper den fugten i det fugtsugende materiale.
Godt det ikke er en luftfugter, tak for oplysningen nu kan jeg sove roligt om natten đ
Jens lĂžsning med timer og varmeplade er nok mere gennemtestet end min. Den har kun kĂžrt siden ca marts…
madsen 2015-07-31 17:38:30 1. august 2015 kl. 11:02 #135082
Tak for info
Der er ikke meget hjĂŠlp at finde i den tekniske beskrivelse. Er der tale om et apparat
som indeholder silica gel? Skal der strÞm pÄ, nÄr den skal fjerne fugt? Eller er det bare
i forbindelse med fjernelse af den opsamlede fugt, at der skal sĂŠttes strĂžm til den?mvh
TorbenTorben Taustrup 2015-08-01 11:03:15 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. august 2015 kl. 12:18 #135086
Anonym- Nova
Jeg tror det er silica eller noget lignende. Det er kun nÄr apparatet selv skal affugtes der skal strÞm pÄ, dvs ca hver 2. Manede hos mig. Det var nogle pÄ cloudy nights som kom med ideen, mÄske kan du finde nogle af trÄdene i observatory forumet.
1. august 2015 kl. 13:35 #135088
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
Nu er jeres spejl jo absolut ikke et “letvĂŠgtsspejl”. TvĂŠrtimod.
Jeg tror i vil opleve at jeres spejl stadigvĂŠk vil fungere som en “coldfinger” i et CCD kamera, altsĂ„ vĂŠre den koldeste del inde i tubus. Selv om i varmer tubus op.
Om natten vil spejlet afkÞles i takt med den faldende lufttemperatur, og nÄr i sÄ slutter varmen til tubus efter afsluttede observationer, vil tubus varme op. Spejlet vil langsomt fÞlge med op i temperatur, men vil altid vÊre bagefter resten af kikkerten. Dette pÄ grund af glasset store termiske inerti.
Resultatet vil nÊsten give sig selv, der vil vÊre dug og fugt pÄ spejlet.
Det der virker er enten at sÊnke fugtigheden i luften sÄ meget at der ikke kan dannes dug, eller at sÞrge for at spejlet ikke er det koldeste sted = coldfingeren.
mvh
Jens1. august 2015 kl. 20:19 #135102
Hej Jens
Det kan godt vĂŠre, at du har ret – spejlet vejer 8 kg., sĂ„ det krĂŠver noget at holde duggen vĂŠk.
Vi har ikke oplevet, at spejlet dugger til under en session – kun det optiske vindue pĂ„ vores H9
og CCD-chippen i vores Atik 183. SidstnÊvnte problem skyldes dog kun, at tÞrrepillerne pÄ
kameraet skal skiftes.
Efter en session hvor temperaturen har vĂŠret nede under frysepunktet, vil luften sĂŠdvanligvis
vĂŠre ret tĂžr, og der skal derfor ikke tilfĂžres ret meget varme for at holde temperaturen i bunden
af tubus over dugpunktet. Derfor har jeg en formodning om, at den tilfĂžrte energi vil vĂŠre
tilstrĂŠkkelig – men skulle der mod forventning vĂŠre dug pĂ„ spejlet, sĂ„ skal jeg nok informere
om detIdeen med at holde tubus lukket og tilslutte en luftaffugter er ikke dÄrlig. Hvis det nuvÊrende
forsĂžg ikke falder heldigt ud, sĂ„ vil vi mĂ„ske prĂžve andre metoder.En metode kunne vĂŠre at engagere et Peltierelement – anvende kuldesiden til kondensering af
luften og opsamling af vĂŠsken i en beholder – et lukket kredslĂžb selvfĂžlgelig, og med en lille blĂŠser
til at cirkulere luften med. Den varme side kan man anbringe pÄ bunden af tubus og sÄledes
fÄ glÊde af elementets to sider.mvh
1. august 2015 kl. 21:33 #135105
Hej Torben.
Jeps. Det er altid det koldeste der vil dugge, ogsĂ„ optiske vinduer, som sĂ„ var kolde nok til at dugge. PrĂŠcist som en kold Ăžl fra kĂžleskabet. Den trĂŠkker ogsĂ„ dug. Det der skal til er enten at sĂŠnke dugpunktet = at trĂŠkke fugt ud af luften i tubus hvilket ikke er nemt ved en Newton, men mulig ved en SCT eller refraktor, eller at opvarme det man ikke vil have dug pĂ„. That’s it. IĂžvrigt vil at ventilere med den omgivende luft virke prĂŠcist modsat, man vil her tilfĂžre frisk, fugtig luft til indersiden af tubus.
Derfor valgte jeg at opvarme selve spejlet i min 16″, hvor spejlet vejer en 15-16 kg
IÞvrigt mÄ jeres spejl vel nÊrmere veje omkring 9,6 kg, hvis det er 55 mm pyrex med 31,4 cm Äbning? Massefylden af pyrex er 2,23. Eller er det tyndere?Det eneste der i praksis duer er at opvarme spejlet en anelse, enten med en pÊre (dÄrligt, da spejlet gerne vil reflektere) eller direkte varme.
Jeg tvivler pĂ„ at i kan opvarme tubus nok til det gĂžr en forskel. Det er mere sandsynligt i kan sĂŠnke dugpunktet med affugtning, der skal vist ikke ret meget til for at det virker….
Men prĂžv da. Jeg fandt det bedste resultat med at opvarme spejlet et par grader. Jeg har stadig den originale coatning fra 2007 pĂ„ 16″eren….
mvh
Jens2. august 2015 kl. 10:45 #135118
Hej Jens
Det er efterhÄnden lÊnge siden, at jeg lavede mine beregninger omkring vÊgtfordeling i tubus.
Dengang gik jeg ud fra en spejlvÊgt pÄ 8 kg. Spejlet er tÊt pÄ 51 mm tykt, og med den masse-
fylde du angiver, sĂ„ vil vĂŠgten ligge pĂ„ ca. 9,1 kg – beregningen er baseret pĂ„ et fĂŠllestyngepunkt
for spejl og celle pÄ 12 kg.Mit forslag med at anvende et Peltierelement til affugtning forudsÊtter naturligvis, at luften
cirkuleres i et lukket kredslÞb.Om man kan nÞjes med at have et slukur pÄ varmelegemet, sÄ varmen kun aktiveres pÄ bestemte
tidspunkter af dÞgnet? Det vil jeg tvivle lidt pÄ, for sÄ forudsigelig er lufttemperatur og
luftfugtighed ikke.mvh
2. august 2015 kl. 10:47 #135119
I Ăžvrigt – vil en stor del af den infrarĂžde varmestrĂ„ling der kommer fra tubus ikke reflekteres af
hovedspejlfladen?TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. august 2015 kl. 11:08 #135121
Hej Torben.
SpĂŠndende emne, dette her. Jeg tror i virkeligheden at alle med observatorier med fastmonterede, lidt stĂžrre teleskoper, lider under dugproblemer. Det er blot ikke sikkert man bemĂŠrker det. MĂ„ske fĂžrst efter et par Ă„r, nĂ„r ens coatning ser lidt slidt ud….
Lad os fĂžrst blive enige om at den store synder er dug pĂ„ primĂŠrspejlet. SelvfĂžlgelig er det trĂŠls med andre duggede emner, (CCD’er, elektronik mm) men lad os nĂžjes med spejlet.
Her skal vi blive enige om at spejlet jo fÞrst dugger, nÄr to ting er til stede:
1: TilstrĂŠkkelig med fugt i luften.
2: Et koldt emne duggen kan slÄ sig pÄ.
Der er nok tale om to sider af samme sag, nemlig den relative fugt i noget luft ganske tÊt pÄ spejlet, og den temperatur den pÄgÊldende luft har. Men for forstÄelsen.
Som tidligere nÊvnt i denne trÄd kan man sÄ gÞre to ting:
1: Opvarme spejlet sÄ det er sÄ varmt eller varmere end den omgivende luft.
2: SĂŠnke vandindholdet i luften.
Eller en kombination af dette.
Her har opvarmning med en pÊre nede i tubus foran spejlet lÊnge vÊret smart, idet det bÄde Þger lufttemperaturen lokalt, og dermed sÊnker luftens relative fugtindhold. Det opvarmer ogsÄ spejlet en smule, idet strÄlingsvarmen fra pÊren vil opvarme glasset i spejlet.
Det er relativt ineffektivt, idet spejlet helt rigtigt vil reflektere sÄ meget som det nu kan (det er det jo lavet til) af strÄlevarmen, og tubus, hvis den er termisk ledende, vil udveklse varmen med den omgivende luft. Men det virker.
Ulempen er sÄ at pÊren er vÊldig god til at tiltrÊkke insekter mm. Desuden har jeg observeret at pÊrer der er tÊndt lÊnge har en tendens til at afgive nogle dampe, om det er loddematerialer eller lignende, ved jeg ikke. Men ikke noget der er rart at fÄ pÄ spejlet.
SÄ er der opvarmning af spejlet, direkte ved ledningsvarme. Det er den metode jeg har brugt i en seks-syv Är, med godt resultat. Et newtonspejl har jo den store fordel at den ene side kun bruges til at stÞtte pÄ, ikke noget optisk formÄl. Her har jeg haft et par selvklÊbende folievarmelegemer pÄsat, vel med en samlet effekt pÄ 15-20W. En god del af denne effekt er ledt i glasset, men noget er ogsÄ gÄet tabt i den omgivende luft. SÄdan er det. Disse varmelegemer kan drives ved lavspÊnding og vekselstrÞm. Jeg har brugt en simpel ringkernetrafo, for at minimere tabene. De smÄ E-kerne type trafoer har ret store tab, og over Ärene er det ret mange penge til el man mister i varme i dem.
Jeg har sĂ„ lavet observationer over glassets temperatur med nogle simple temperatursensorer og en datalogger. Her fandt jeg at glasset altid var nogle timer “bagud” i forhold til luften i observatoriet. Det ĂŠndrer sig naturligvis med solopgangstidspunktet.
Men en simpel og holdbar lÞsnig viste sig at vÊre sluk-tÊnduret. Jeg observerer yderst sjÊldent efter kl 3 om natten. SÄ jeg satte uret til at tÊnde for varmen pÄ dette tidspunkt.
Efter kl 10 om formiddagen viste kurverne at spejlet ikke lĂŠngere var “bagud”, sĂ„ der satte jeg uret til at slukke. Den residuale varme i spejlet fra varmelegemet vil iĂžvrigt bidrage til at holde spejlet lidt varmere end luften lĂŠngere tid, sĂ„ tidspunktet er ikke kritisk.
Resten af dagen, frem til solnedgang, afkÞles spejlet sÄ langsom til luftens temperatur, og man kan observere normalt uden at tÊnke pÄ yderligere. Delene har vÊret permanent monteret.
Det har virket glimrende i mange Ă„r, og har bevaret coatninger som nye.
mvh
Jens5. august 2015 kl. 15:06 #135219
Mht. opvarmning af tubus, sÄ er jeg leveringsdygtig i et lille lavvoltsvarmelegeme baseret pÄ
folieprincippet.
MĂ„lene er 100 x 100 mm og modstanden er 22 Ohm. Med den rette varmeafledning kan man
pÄtrykke 24 Volt og sÄledes fÄ ca. 25 Watt i varme. Med 12 Volt bliver det sÄ det halve.
Folien har en klÊbende side, sÄ den er lige til at montere.Prisen for et varmelegeme er 100 kr + forsendelse i DK. I alt 130 kr.
mvh
5. august 2015 kl. 18:13 #135224
Hej Torben.
Ved 12V fĂ„r du kun 1/4 af varmen…. StrĂžmmen halveres ogsĂ„.
Tilsvarende folier fÄs ogsÄ i forskellige stÞrrelser og spÊndinger (ogsÄ 12V) hos Conrad.dk
Jeg har lige indkĂžbt til C14’eren.mvh
Jens5. august 2015 kl. 19:14 #135226
Du har ret Jens
Jeg er blevet lidt rusten i Ohms lov đ
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Newtontubusopvarmning' er lukket for nye svar.