Newtonfeber

• Dette emne har 78 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 11 Ă„r siden af morten. This post has been viewed 1712 times
Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 79 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Jeg kan sagtens fĂžlge Morten i at det er svĂŠrt at kollimere og fjerne kameratilt godt nok med en hurtig Newton. Jeg brugte jo en f/4.5 fĂžr jeg sĂ„ apolyset, og det lykkedes mig aldrig at slippe helt af med asymmetrisk udtrukne stjerner i hjĂžrnerne. Godt nok brugte jeg en stor 24×36 chip, hvilket jo ikke gĂžr det lettere. F/5 eller f/6 og en mellemstĂžrrelse chip vil vĂŠre meget nemmere at arbejde med.

Anonym
        • Super Nova

johannes2014-01-22 20:05:03

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Fatter ikke en skid af hvad du skriver Johannes, og hvorfor tager du sÄdan pÄ vej, om lidt fÄr du et hjerteslag.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Puha det er svĂŠrt – Johannes, selvfĂžlgelig har jeg fĂ„et rabat nĂ„r jeg kĂžber ting, men jeg har aldrig oplevet at jeg fĂ„r en bedre kvalitet end andre der vil betale det samme eller mere. Derimod kan man fĂ„ god vejledning og rĂ„d, det kan heldigvis betyde at man fĂ„r det helt rigtige produkt til den rigtige pris der matcher ens forventninger.

Og nej jeg bedĂžmmer ikke produkter og afprĂžver dem for sĂ„ at kunne fĂ„ dem billigere – Det er aldrig sket og kommer aldrig til at ske. Jeg afprĂžver kun produkter som jeg selv er interesseret i at kĂžbe og udelukkende for min egen skyld.

En god pris kan man fÄ fordi man er en god kunde, en dygtig indkÞber, en god bekendt osv. , men IKKE for at lave reviews eller anbefale produkter.

Jeg syntes det er helt kanon du fortÊller om din Newton Johannes. Det er kun super information. Derfor gÄr jeg ogsÄ dig lidt pÄ klingen omkring den optiske kvalitet da jeg som udgangspunkt altid er skeptisk overfor forhandlernes data. At GSO spejle har en lamda bedre end 1/16 RMS med overfalde rughed, er ubrugeligt salgsgas. Se her:

TS om GSO kvalitet:
            The surface of the parabolic mirror is at least diffraction limited. The roughness is better than 1/16 wave RMS.

Vel i princippet det samme som alle andre producenter skriver.

Astronomics definition:
            Optics that bring all light
            rays to a focus within 1/4th of a wavelength of light of each other at
            the final focus are considered to be diffraction limited.

Ud fra dette er det hip som hap om det er GSO eller SW.

Nightsky2013-02-09 23:50:17

Anonym
              • Super Nova

Nej Finn – du er alletiders flinke fyr – men derfor er det stadig muligt ikke at forstĂ„ hinanden i alle situationer. Problemet er bare at man kan ikke altid se om det er skrevet med et smil pĂ„ lĂŠben, eller om man rent faktisk mener det man kommer til at skrive. SĂ„ nĂ„r jeg nĂŠvner at jeg har fĂ„et en god behandling, som en slags tak for sidst, er det ikke smart at give udtryk af, at man sĂ„ vil gĂ„ til den eventuelle forhandler pĂ„ den baggrund og derved ĂždelĂŠgge noget. Finn jeg har efter nĂŠrmere omtanke ogsĂ„ svĂŠrt ved at tro at det var din hensigt.

Som jeg nÊvnte, sÄ er fejlen min. For ofte nÊvnes der fra en forhandler: Du har fÄet en rigtig god pris som du ikke skal nÊvne sÄ hÞjt for andre.
              Men hovedtanken i hvad vi opnÄr i foreningen, er at det skal komme alle til gode. At vi sÄ selv gerne vil have det ud af det, at vi ser lidt kontingentindbetaling, er der vel ikke noget galt i!
              Og for nu lige at puste lidt ekstra til tingene, mÄ jeg nÊvne at tyskerne langtfra topper med rabatten.
              Vi har opnĂ„et indtil 20% rabat fra to stĂžrre engelske udbydere – men deres navne vil jeg helt sikkert ikke give jer her pĂ„ forum. RetfĂŠrdigvis skal dog nĂŠvnes at deres listepris er en anelse hĂžjere end i Tyskland, sĂ„ de 20% vil ikke altid vĂŠre helt effektiv. Om forhandlerne sĂ„ tjener formeget herhjemme ved jeg ikke – nu ser vi f.eks. en nĂŠsten ligesĂ„ billig pris pĂ„ SW hos Lyra og det gĂžr vi ogsĂ„ ved astroQcam med kameraer. Vi mĂ„ jo sĂ„ heller ikke glemme at der er lĂŠngere til service i udlandet.
              SĂ„ rabat eller ej – man skal altid se sig for!
              Mvh.

joergen.k
              Deltager
                • Nova

Lars har du et link til de antares flats,du omtaler.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hej JĂžrgen

Jeg hĂžrt om 3 steder:

Antares

http://www.antaresoptics.com/SecEM.php

Protostar – har dog lĂŠst om meget lange leveringstider – sÄÄ…

http://www.protostar.biz/pyrex.htm

Newport – kender dem ikke, men de har et fint ry. Bemérk det skal vére ” The part numbers
                  starting with the alpha characters “PTDX”, “MPTD”,
                  “MVTD” have a surface accuracy of 1/10 wave.” SekundĂŠr spejle

http://www.newportglass.com/angwcat.htm

joergen.k
                  Deltager
                    • Nova

har kikket pĂ„ antares de skriver at 3.1″koster xxx.xxdollars 1/14til 1/30 men hvor stor er forskellen fra 1/14 til 1/30

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Godt spÞrgsmÄl JÞrgen.

De fleste pĂ„ CN jeg har skrevet med og set trĂ„de om er pĂ„ 1/18 – 1/20.

Selv gĂ„r jeg efter en 1/30 – husk jeg kun skal bruge en lille sekundĂŠr, det hjĂŠlper gevaldigt pĂ„ prisen.

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej folkens

Jeg er blevet opfordret til at gennemlÊse denne trÄd, fordi man mener, at nogle er gÄet over stregen.

Umiddelbart har jeg ikke lĂŠst noget, som er direkte anstĂždeligt – dog mener jeg, at diskussioner, som gĂ„r hen og bliver personlige bĂžr holdes ude af denne trĂ„d, da emnet jo er om Newtonkikkerter. Jeg synes i Ăžvrigt, at der kommer gode og nyttige informationer.

mvh

Torben

[ADM]

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                          • Super Nova

Hej Lars.

Jeg tror da du har meget ret her, og skal jeg vÊre helt Êrlig, tror jeg som udgangspunkt heller ikke for meget pÄ reklamegas. Det er nok ogsÄ rigtig at GSO, SW og vel ogsÄ Bresser leverer samme optiske kvalitet i samme prisklasse. SÄ de kan sagtens have fuppet mig, men i princippet er det nu ogsÄ ligegyldigt, sÄ lÊnge jeg er tilfreds med mit produkt. MÄske bÞr man i langt hÞjere grad se pÄ kikkertens Þvrige kvaliteter. Kan mÄ nÄ fokuspunkt med et dslr?, virker okularudtrÊk stabilt, er den let at kollimere, er der flex, er den for tung. Dette er i hvertfald ogsÄ noget som har vÊret meget afgÞrende for at jeg netop valgte min GSO.
                          Mvh.

Anonym
                            • Super Nova

Hej Torben.

Fint at du lige holder et vÄgent Þje med os banditter. Ingen tvivl om jeg formentlig er en af dem, som der hentydes til, og derfor undskyld for min del af det. SelvfÞlgelig er det startet med at jeg har fÞlt mig lidt provokeret, og derfor slÄr tilbage.
                            Vi har to store forummer herhjemme – Astro,s som nĂŠsten er for tamt, i sammenligning med forummet her. Det ideelle forum ville nok ligge midt imellem. Her savner jeg lidt mere selvdisciplin fra os brugere. Stiller folk spĂžrgsmĂ„l om A – fĂ„r de ofte svar om B og C, samtidig med at trĂ„dene ofte har det med at kĂžre helt af skinnerne og havne et helt andet sted end det oprindelige. Jeg kunne ogsĂ„ godt savne lidt, at man i hĂžjere grad vil rĂ„dgive hinanden, baseret pĂ„ egne erfaringer, og skriver fra starten: Jeg har selv haft den og den kikkert og har haft disse problemer eller gode oplevelser med den. Med mindre man kan referere til institutioner som uvildigt tester tingene!
                            Og sĂ„ undskyld for at jeg lige afslutter med dette: Jeg synes mĂ„ske ogsĂ„ at vi for ofte ser enkelte med Ăžmme tĂŠer – og desvĂŠrre stĂ„r jeg nok heller ikke altid selv udenfor denne kreds.
                            Fortsat god sĂžndag.

mikael_joe
                            Deltager
                              • Super Nova

Tak til jer alle for jeres input og feedback indtil videre.

Har dog ikke hÞrt nogen nÊvne arc sec / pixel og hvilken grÊnse man bÞr sigte efter, eller det kommer mÄske an pÄ kvaliteten af optikken + seeing?

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Mikael_Joe wrote: Tak til jer alle for jeres input og feedback indtil videre.

Har dog ikke hÞrt nogen nÊvne arc sec / pixel og hvilken grÊnse man bÞr sigte efter, eller det kommer mÄske an pÄ kvaliteten af optikken + seeing?

Kommer an pĂ„ bĂ„de seeing og hvad du vil med billedet. Jeg tror de fleste vil mene at hĂžjere oplĂžsning end 1″ sjĂŠldent er brugbart til lange eksponeringer herhjemme.

mikael_joe
                                Deltager
                                  • Super Nova

TÊnker selvfÞlgelig pÄ DSO med lange eksponeringer. Ved godt at ved planeter og mÄnen at man kan presse det mere.

Med quattro fÄr et 1,39 arcsec/pix og med en TS GSO f/5 bliver den presset helt ned til 1,11 arcsec/pix.

Det der gÄr af overvejesler er om den mindre kritiske krav til kollimnering ved f/5 overhovedet kan betale sig med 1,39 vs 1,11 arcsec/pixs.

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 79 i alt)
                                • Emnet 'Newtonfeber' er lukket for nye svar.